فعالیت‌های گسترده دانشگاه تازه تأسیس هندی در زمینه ثبت اختراع
۱۲ دی ۱۳۹۷ فعالیت‌های گسترده دانشگاه تازه تأسیس هندی در زمینه ثبت اختراع

دانشگاه تازه تأسیس هندی، در سال گذشته میلادی، موفق به ثبت بیش از ۱۰۰ پتنت شده است. این دانشگاه که شولینی «Shoolini» نام دارد، با عملکرد خیره‌کننده خود در زمینه ثبت و انتشار پتنت، موفق به قرارگیری در میان مؤسسات و دانشگاه‌های برتر هند شده است. این دانشگاه خصوصی که توسط مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف اقتصادی اداره می‌شود، تا ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۰۵ اختراع به ثبت رسانیده است.

بنا بر آمار انتشار یافته، به جز دانشگاه شولینی، تنها سه دانشگاه هندی، موفق به ثبت بیش از ۱۰۰ پتنت، در سال ۲۰۱۸ میلادی شده‌اند که به ترتیب عبارتند از: «IIT Madras» با ۱۳۲ پتنت، «IIT Bombay» با ۱۰۴ پتنت و «Bengalura» با ۱۰۱ پتنت.

پروفسور «خسلا»، معاون دانشگاه شولینی، با تأکید بر فعالیت‌های گسترده این دانشگاه در زمینه ثبت اختراع، افزود: «هدف ما این است که هر ساله ۱۰۰ پتنت جدید به ثبت برسانیم و در کنار آن، تمرکز خود را بر تحقیقات و فناوری‌هایی بگذاریم که پتانسیل تجاری‌سازی بالایی دارند. همکاری تنگاتنگ با صنعت، به‌ویژه در حوزه داروسازی، از نکات مهم این تحقیقات محسوب می‌شود».

لازم به ذکر است که دانشگاه شولینی، در سال ۲۰۰۹ میلادی تأسیس شده و یک دانشگاه پیشرو در زمینه تحقیقات کاربردی به حساب می‌آید. تعداد پتنت‌های ثبت‌شده این دانشگاه، از بدو تأسیس تاکنون، به ۲۰۷ مورد می‌رسد که بخش عمده آن (۸۱ پتنت)، در حوزه‌های بیوتکنولوژی، مهندسی زیستی و صنایع غذایی است. حوزه‌های مهندسی، علوم پایه و مدیریت نیز در رده‌های بعدی دارای بیشترین پتنت قرار دارند.

گفتنی است که رابطه تنگاتنگ دانشگاه با صنعت، منجر به افزایش رویکرد حفاظتی از دارایی‌های فکری شده و در عین حال، جهت‌گیری نسبی در حوزه‌های تحقیقاتی مطلوب‌تر برای صنعت را به همراه خواهد داشت. به نظر می‌رسد که دانشگاه شولینی نیز با توجه به این ارتباط نزدیک با صنایع، مسئله ثبت اختراعات را با جدیت دنبال نموده و به دنبال درآمدزایی از این اختراعات است. بنابر اطلاعات ارائه شده، در همین چندسالی که از شروع به کار این دانشگاه گذشته است، میزان درآمدزایی حاصل از دارایی‌های فکری دانشگاه، در حدود ۱۲ میلیون دلار بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.