کریسمس و اختراعات بابانوئلی
۱۵ دی ۱۳۹۷ کریسمس و اختراعات بابانوئلی

بار دیگر، کریسمس و سال نوی میلادی فرا رسیده و بسیاری از مردم دنیا، این روزها را با برپایی جشن‌ها و سنت‌های خود می‌گذرانند. علاوه بر خوردن، نوشیدن و شادی کردن، یکی دیگر از مشخصه‌های کریسمس، تجاری بودن آن است. طبق آمار رسمی، در کریسمس ۲۰۱۷، هزینه متوسط مصرف‌شده توسط هر خانواده در انگلیس، حدود ۸۲۱ پوند بوده است. همچنین، انتظار می‌رود که مقدار هزینه برآورد شده، سال به سال با افزایش روبرو گردد. بابانوئل، یکی از اجزای اصلی جشن‌های کریسمس است که معنا و مفهوم خاصی را به این جشن می‌دهد.

بابانوئل، خود یکی از عوامل اصلی مصرف‌گرایی کریسمس است؛ چرا که در تزیین بسیاری از محصولات، از دکوراسیون‌ها، نوشیدنی‌ها و اسباب‌بازی‌ها گرفته، تا حتی لباس و کلاه کریسمس برای سگ‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. غیرممکن است که بدون خرید چیزی با رنگ قرمز و سفید، وارد تعطیلات کریسمس شوید.

بابانوئلی که لباس قرمز و سفید پوشیده و ما امروز می‌شناسیم، از دهه ۱۸۷۰ تا کنون، بوده است. تصویر مدرن او، توسط «توماس نست»، کارتونیست اواخر قرن نوزدهم ساخته شد. این در حالی است که بسیاری از مردم متصورند که این کار در سال ۱۹۳۳ میلادی توسط کوکاکولا انجام گرفته است. در هر صورت، همه ما دقیقاً می‌دانیم که بابانوئل مدرن، چه شکلی است. با چنین تصویر نمادینی، جای تعجب نیست که او تقریباً یک قرن، الهام‌بخش بسیاری از مخترعان بوده است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد.

شناسایی بابانوئل

در سال ۱۹۹۴ میلادی، «توماس کین»، یک درخواست ثبت پتنت با عنوان «آشکارساز بابانوئل»، به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه نمود که دو سال بعد، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع، با شماره «US5523741A» گردید. اختراع او، یک جوراب مخصوص کریسمس برای بچه‌ها بود؛ ایده این جوراب، بر این اصل استوار بود که بچه‌ها علاقه شدیدی به بابانوئل داشتند و دوست داشتند که او را ببینند، پس جورابی که نزدیک شدن بابانوئل را مژده دهد، برای آن‌ها بسیار جذاب خواهد بود. با همین ایده، توماس جوراب‌هایی را معرفی نمود که با یک سیم‌پیچ پنهان‌شده در داخل جوراب، قابلیت فعال شدن و روشن شدن را داشت و می‌توانس در شب عید، برای هیجان‌زده کردن بچه‌ها، مورد استفاده قرار گیرد.

بسته لوازم بازدید بابانوئل

«جان کولاک»، در اوت سال ۲۰۰۴ میلادی، پتنتی با عنوان «کیت بازدید بابانوئل»، در «USPTO» به ثبت رسانید که سه سال بعد، در اوت ۲۰۱۷، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع، به شماره «US7258592B2» شد. این پتنت، کلکسیونی از اقلامی را معرفی می‌کند که در کنار هم، نشان می‌دهند «بابانوئل اینجا بوده است». عوامل مختلفی برای نشان دادن حضور بابانوئل در بسته گنجانده شده است که از آن جمله، می‌توان به شابلون‌هایی برای ردپای بابانوئل و گوزنش، پولک و اکلیل‌های درخشان، نامه‌ای از بابانوئل به بچه‌های خانه و همچنین دستورالعملی برای والدین به منظور آماده‌سازی دقیق اجزای بسته، اشاره نمود.

قلک بابانوئل

این پتنت که در مارس ۱۹۴۸ میلادی، توسط «مونرو سینگر» در «USPTO» به ثبت رسید، در سال ۱۹۵۳، تأیید به عنوان پتنت گرنت شده را با شماره «US2635383A»، بدست آورد. این پتنت، یک قلک موزیکال به شکل بابانوئل را معرفی می‌نماید که سبدی در دست دارد. کاربر سکه را در دست بابانوئل گذاشته و آن را کوک می‌کند، سپس بابانوئل با پخش یک آهنگ شاد، سکه را به سبد خود منتقل می‌کند.

شیء تزئینی بابانوئل

اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا، در سال ۱۹۹۵ میلادی یک پتنت گرنت شده، به شماره «US5458932A» را معرفی نمود که سه سال قبل، توسط «بنسون زینبارگ» و «نورما املیک»، به ثبت رسیده بود. این پتنت، کیسه‌های انعطاف‌پذیری را معرفی می‌کند که با باد شدن و قرارگرفتن در کنار یکدیگر، به شکل یک شیء تزئینی با شمایل بابانوئل در می‌آید و برای دکوراسیون استفاده می‌شود.

اسباب‌بازی

به نظر می‌رسد که اولین استفاده از بابانوئل در اسباب‌بازی‌ها، مربوط به پتنت گرنت شده، با شماره «US276586A» است که در سال ۱۸۸۳ میلادی، مورد تأیید «USPTO»، واقع شده است. این اختراع، دستگاهی است که به عنوان ماسک، قابلیت استفاده بر روی صورت بچه‌ها یا اسباب‌بازی‌های دیگر را داشته و می‌تواند در ایام کریسمس، برای سرگرمی کودکان، مورد استفاده قرار گیرد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day