کریسمس و اختراعات بابانوئلی
۱۵ دی ۱۳۹۷

کریسمس و اختراعات بابانوئلی

بار دیگر، کریسمس و سال نوی میلادی فرا رسیده و بسیاری از مردم دنیا، این روزها را با برپایی جشن‌ها و سنت‌های خود می‌گذرانند. علاوه بر خوردن، نوشیدن و شادی کردن، یکی دیگر از مشخصه‌های کریسمس، تجاری بودن آن است. طبق آمار رسمی، در کریسمس ۲۰۱۷، هزینه متوسط مصرف‌شده توسط هر خانواده در انگلیس، حدود ۸۲۱ پوند بوده است. همچنین، انتظار می‌رود که مقدار هزینه برآورد شده، سال به سال با افزایش روبرو گردد. بابانوئل، یکی از اجزای اصلی جشن‌های کریسمس است که معنا و مفهوم خاصی را به این جشن می‌دهد.

بابانوئل، خود یکی از عوامل اصلی مصرف‌گرایی کریسمس است؛ چرا که در تزیین بسیاری از محصولات، از دکوراسیون‌ها، نوشیدنی‌ها و اسباب‌بازی‌ها گرفته، تا حتی لباس و کلاه کریسمس برای سگ‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. غیرممکن است که بدون خرید چیزی با رنگ قرمز و سفید، وارد تعطیلات کریسمس شوید.

بابانوئلی که لباس قرمز و سفید پوشیده و ما امروز می‌شناسیم، از دهه ۱۸۷۰ تا کنون، بوده است. تصویر مدرن او، توسط «توماس نست»، کارتونیست اواخر قرن نوزدهم ساخته شد. این در حالی است که بسیاری از مردم متصورند که این کار در سال ۱۹۳۳ میلادی توسط کوکاکولا انجام گرفته است. در هر صورت، همه ما دقیقاً می‌دانیم که بابانوئل مدرن، چه شکلی است. با چنین تصویر نمادینی، جای تعجب نیست که او تقریباً یک قرن، الهام‌بخش بسیاری از مخترعان بوده است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد.

شناسایی بابانوئل

در سال ۱۹۹۴ میلادی، «توماس کین»، یک درخواست ثبت پتنت با عنوان «آشکارساز بابانوئل»، به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه نمود که دو سال بعد، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع، با شماره «US5523741A» گردید. اختراع او، یک جوراب مخصوص کریسمس برای بچه‌ها بود؛ ایده این جوراب، بر این اصل استوار بود که بچه‌ها علاقه شدیدی به بابانوئل داشتند و دوست داشتند که او را ببینند، پس جورابی که نزدیک شدن بابانوئل را مژده دهد، برای آن‌ها بسیار جذاب خواهد بود. با همین ایده، توماس جوراب‌هایی را معرفی نمود که با یک سیم‌پیچ پنهان‌شده در داخل جوراب، قابلیت فعال شدن و روشن شدن را داشت و می‌توانس در شب عید، برای هیجان‌زده کردن بچه‌ها، مورد استفاده قرار گیرد.

بسته لوازم بازدید بابانوئل

«جان کولاک»، در اوت سال ۲۰۰۴ میلادی، پتنتی با عنوان «کیت بازدید بابانوئل»، در «USPTO» به ثبت رسانید که سه سال بعد، در اوت ۲۰۱۷، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع، به شماره «US7258592B2» شد. این پتنت، کلکسیونی از اقلامی را معرفی می‌کند که در کنار هم، نشان می‌دهند «بابانوئل اینجا بوده است». عوامل مختلفی برای نشان دادن حضور بابانوئل در بسته گنجانده شده است که از آن جمله، می‌توان به شابلون‌هایی برای ردپای بابانوئل و گوزنش، پولک و اکلیل‌های درخشان، نامه‌ای از بابانوئل به بچه‌های خانه و همچنین دستورالعملی برای والدین به منظور آماده‌سازی دقیق اجزای بسته، اشاره نمود.

قلک بابانوئل

این پتنت که در مارس ۱۹۴۸ میلادی، توسط «مونرو سینگر» در «USPTO» به ثبت رسید، در سال ۱۹۵۳، تأیید به عنوان پتنت گرنت شده را با شماره «US2635383A»، بدست آورد. این پتنت، یک قلک موزیکال به شکل بابانوئل را معرفی می‌نماید که سبدی در دست دارد. کاربر سکه را در دست بابانوئل گذاشته و آن را کوک می‌کند، سپس بابانوئل با پخش یک آهنگ شاد، سکه را به سبد خود منتقل می‌کند.

شیء تزئینی بابانوئل

اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا، در سال ۱۹۹۵ میلادی یک پتنت گرنت شده، به شماره «US5458932A» را معرفی نمود که سه سال قبل، توسط «بنسون زینبارگ» و «نورما املیک»، به ثبت رسیده بود. این پتنت، کیسه‌های انعطاف‌پذیری را معرفی می‌کند که با باد شدن و قرارگرفتن در کنار یکدیگر، به شکل یک شیء تزئینی با شمایل بابانوئل در می‌آید و برای دکوراسیون استفاده می‌شود.

اسباب‌بازی

به نظر می‌رسد که اولین استفاده از بابانوئل در اسباب‌بازی‌ها، مربوط به پتنت گرنت شده، با شماره «US276586A» است که در سال ۱۸۸۳ میلادی، مورد تأیید «USPTO»، واقع شده است. این اختراع، دستگاهی است که به عنوان ماسک، قابلیت استفاده بر روی صورت بچه‌ها یا اسباب‌بازی‌های دیگر را داشته و می‌تواند در ایام کریسمس، برای سرگرمی کودکان، مورد استفاده قرار گیرد.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)
۱۷ دی ۱۳۹۸

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)

کانون پتنت ایران، در راستای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود و با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مالکیت فکری و مزایای آن، برنامه‌ای مدون برای آموزش آنلاین و غیرحضوری، تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری» را در دستور کار خود قرار داده است. در این برنامه که شامل برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی منظم در سه‌شنبه‌های مختلف فصل زمستان است، مخاطبین با مهم‌ترین موضوعات مالکیت فکری آشنا خواهند شد.

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران
۱۵ دی ۱۳۹۸

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران که فعالیت خود را در سال ۹۷ و با هدف آموزش مخاطب‌محور در حوزه مالکیت فکری آغاز نمود، در راستای اهداف کانون پتنت به منظور ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اولین تقویم آموزشی خود را در پاییز امسال منتشر ساخت. با توجه به استقبال قابل توجه صورت گرفته از دوره‌های برگزار شده در پاییز سال جاری، آکادمی اقدام به تدوین دومین تقویم آموزشی خود، تحت عنوانه تقویم آموزشی زمستانه نموده که شامل دوره‌های متنوع حضوری و همچنین آموزش مجازی می‌باشد.

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران
۱۲ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران

در راستای استقبال قابل توجه مخاطبین از وبینارهای برگزار شده پیشین کانون پتنت ایران، آکادمی کانون در برنامه زمستانه خود نیز، وبینارهایی را در نظر گرفته که یکی از آن‌ها در مورخ هفدهم دی‌ماه سال جاری و با عنوان «آشنایی با مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد.

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ دی ۱۳۹۸

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوعات متنوع مالکیت فکری را برنامه‌ریزی نموده که تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد. در همین راستا، اولین وبینار این مجموعه با موضوع «آشنایی با مالکیت فکری»، سه‌شنبه گذشته مورخ ۲۴ دی ماه برگزار گردید. آموزش‌های مد نظر، در سرفصل‌هایی شامل «اهمیت دارایی‌های فکری»، «تعاریف دارایی‌های فکری و حوزه شمول آن‌ها»، «قلمرو و مصادیق دارایی‌های فکری و نحوه حمایت از آن‌ها»، «مسیرهای حفاظت از دارایی‌های فکری» و همچنین «مثال‌هایی از مصادیق دارایی‌های فکری»، ارائه گردید.

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران
۱۹ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای برنامه‌های مدون خود به منظور آموزش مخاطب‌محور در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری کارگاه جدیدی با عنوان «علامت تجاری» نموده که در مورخ ۲۶ دی‌ماه سال جاری، از ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می‌نماید.

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹
۲۲ دی ۱۳۹۸

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹

در سال گذشته میلادی، دنیای مالکیت فکری با تغییر و تحولات مختلفی روبرو شد، روند فزاینده ثبت انواع حقوق مالکیت فکری در سطح جهان ادامه یافت، چین سلطه خود به‌عنوان کشور پیشگام در حوزه «IP» را گسترده‌تر نمود و برخی از شرکت‌های فناور بزرگ، به دعاوی حقوقی گسترده و جنجالی خود پایان دادند. در این نوشتار، بنا به اعلام پایگاه تحلیلی «IAM»، داستان‌های مهم و منتخب مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹ میلادی، با تمرکز بر تحولات بازار و مبادلات دارایی‌های فکری مرور شده است.

IAM