توافق‌نامه صدور مجوز پتنت کوآلکام با یک شرکت ویتنامی تازه‌کار
۱۵ دی ۱۳۹۷ توافق‌نامه صدور مجوز پتنت کوآلکام با یک شرکت ویتنامی تازه‌کار

جایگاه ویژه ثبت اختراع برای گسترش فناوری‌ها، چیزی است که تقریباً در کشورهای توسعه یافته و تا حدودی در کشورهای در حال توسعه، جا افتاده است. شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف فناورانه، بدون تعامل تنگاتنگ با سیستم پتنت، جایگاهی برای ورود به بازار نخواهند شد، چراکه با اولین اقدام و فروش محصول، ممکن است خیل عظیمی از شکایت‌های حقوقی نقض پتنت را متوجه آینده شرکت خود نمایند؛ چالشی که شاید هرگز نتوانند از آن بیرون آیند. به همین دلیل، الزام ثبت اختراعات، چیزی است که اگر قصد تجاری‌سازی محصول وجود داشته باشد، غیرقابل انکار خواهد بود. با این وجود، لزوماً همه فناوری‌هایی که در یک محصول قابل عرضه وجود دارد، مختص شرکت تولیدکننده نبوده و شاید صاحب اولیه آن، شرکت دیگری باشد. در این شرایط، اقدام به مذاکره و دریافت مجوز بهره‌برداری از پتنت، می‌تواند از مشکلات آتی حقوقی جلوگیری نموده و گواهی برای محصولات شرکت‌ها باشد. این مسئله‌ای نیست که فقط شرکت‌های تازه‌کار با آن درگیر باشند و حتی غول‌های فناوری هم، ممکن است نیاز به دریافت مجوز بهره‌برداری از شرکت‌های کوچک‌تر داشته باشند. از طرف دیگر، رویکرد بسیاری از شرکت‌ها نیز، ارائه محصول نهایی نبوده و ممکن است استراتژی دسترسی به فناوری‌هایی که توسط دیگر شرکت‌ها برای تولید محصولات استفاده می‌شود، را در نظر داشته باشند. کوآلکام، یکی از آن شرکت‌هایی است که درآمدزایی ناشی از واگذاری مجوز بهره‌برداری را به عنوان یکی از استراتژی‌های اساسی خود در نظر گرفته و با شرکت‌های کوچک و بزرگ فناور جهان، وارد توافق‌نامه‌هایی برای واگذاری لیسانس‌های مرتبط می‌گردد.

در آخرین اقدام صورت گرفته، کوآلکام یک قرارداد واگذاری مجوز بهره‌برداری از پتنت‌های خود را، با شرکت «VinSmart» به امضا رسانیده که به موجب آن، این شرکت، قادر به توسعه، ساخت و تجاری‌سازی دستگاه‌های تلفن همراه خود خواهد بود.

لازم به ذکر است که «VinSmart»، یک شرکت تابعه «Vingroup» در ویتنام است که تقاضا برای ورود به بازارهای مختلف، آن را وادار نموده که درخواست مجوز لیسانس از کوآلکام نماید. «Vingroup»، بزرگ‌ترین گروه تجاری خصوصی در ویتنام است که در مجموعه‌ای از هشت بخش متنوع، شامل فناوری، صنعت، املاک، مهمانداری و سرگرمی، خرده‌فروشی مواد مصرفی، بهداشت و درمان، آموزش و کشاورزی، فعال است.

«جان هان»، معاون ارشد و مدیر کل بخش صدور مجوز فناوری کوآلکام، در خصوص توافق جدید این شرکت، اظهار داشت: «کوآلکام خوشحال است که باVinSmart  وارد این قرارداد مهم شده است. با دسترسی به پتنت‌های متنوع و در حال توسعه ما، این شرکت اکنون قادر به توسعه و فروش دستگاه‌های 3G/4G/5G، با فناوری‌های پیشرو کوآلکام، در ویتنام و خارج از آن است.»

«نگوین ویت کوانگ»، معاون مدیر اجرایی شرکت «Vingroup» نیز اعلام نموده: «امضای توافق‌نامه استراتژیک با کوآلکام، روند رسیدن به هدف، برای تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های مهم تولیدکننده دستگاه‌های هوشمند در جهان را تسریع خواهد کرد. ما از فناوری‌های نوآورانه کوآلکام، برای توسعه یک اکوسیستم دستگاه‌های الکترونیکی و راه‌حل‌های هوشمند مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، مانند 5G و AI، استفاده خواهیم کرد، تا زندگی راحت و مدرنی را برای مردم ویتنام فراهم نماییم.»

گفتنی است، «VinSmart»، یک شرکت تازه تأسیس است که در ژوئن ۲۰۱۸، با چشم‌انداز تبدیل‌شدن به یک شرکت مهم در عرصه ساخت دستگاه‌های هوشمند جهان، شروع به کار نموده است. این شرکت، قصد دارد چهار گوشی هوشمند را وارد بازار نماید که می‌تواند شروعی مهم برای برنامه بلندمدت آن، در ایجاد اکوسیستمی از دستگاه‌های الکترونیکی و فناوری‌های هوشمند، برای ارائه یک زندگی راحت و مدرن برای مردم ویتنام باشد. در آینده نزدیک، این شرکت همچنین قصد دارد که سایر دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی و دستگاه‌های اینترنت اشیا، مانند خانه‌های هوشمند و تلویزیون‌های هوشمند را توسعه داده و تولید نماید. در این مسیر، تصمیم به همکاری با سایر تولیدکنندگان تراشه‌های الکترونیکی، اجزای سازنده و لوازم جانبی در ویتنام و سراسر جهان را در دستور کار خود قرار داده، تا بتواند زنجیره تأمین مخصوص خود و کنترل کیفیت محصولات را به خوبی مدیریت نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day