تجهیزات پوشیدنی برای کاهش حرکات غیر ارادی در افراد مبتلا به پارکینسون
۱۶ دی ۱۳۹۷ تجهیزات پوشیدنی برای کاهش حرکات غیر ارادی در افراد مبتلا به پارکینسون

هوشمندسازی، آرزوی دیرینه‌ای است که بشر همواره به آن اندیشیده است. استفاده از ابزارها و تجهیزاتی که خود بدانند الان نیاز به چه چیزی داریم و چه حرکتی باید انجام شود، می‌تواند واقعاً تجربه لذت‌بخشی باشد. اگرچه گام‌های ابتدایی این فرایند، در ساخت و طراحی ربات‌ها و تجهیزات هوشمند دیده شده است، اما آنچه مد نظر است، چیزی فراتر از یک گوشی، ساعت یا ربات هوشمند است. خانه‌ها، کارخانه‌ها، ماشین‌ها و حتی لباس‌های هوشمند، فناوری‌هایی هستند که غول‌های فناور جهان را متوجه خود نموده‌اند. مایکروسافت، در حرکتی جدید، از یک اختراع خود رونمایی نموده که درخواست ثبت آن را به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، ارائه نموده است. در این اختراع جدید، فناوری‌ای معرفی شده که در غالب یک لباس هوشمند، قابلیت کنترل برخی حرکات غیرارادی در بیماران خاص را خواهد داشت.

این پتنت که درخواست ثبت آن، در ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی ارائه شده بود، در دسامبر سال گذشته، با شماره «US20180356890»، منتشر گردید. این پتنت که کاربرد آن بیشتر برای افراد خاص است، نشان می‌دهد که مایکروسافت، به دنبال فناوری ساخت یک نوع وسیله پوشیدنی هوشمند است که برای کاهش حرکات غیر ارادی در افراد مبتلا به بیماری‌هایی همچون پارکینسون یا اختلالات دیگر، قابل استفاده است. در این فناوری جدید، به کمک تحریک حس لامسه، توسط سیستم‌های محرک خاص، فرایند کنترل حرکات غیرارادی و نیز درمان بیمار، انجام می‌گیرد. این سیستم‌های محرک، در داخل یک باند قرار گرفته و به دور عضلات یا مفاصل بسته می‌شوند. این وسایل، توانایی شناسایی حرکات ناخواسته را داشته و با ارتباط با یکدیگر، به کمک محرک‌ها، تأثیرات این حرکات را کاهش می‌دهند.

از طریق تلفن همراه، یا تبلت، می‌توان با دستگاه جدید مایکروسافت ارتباط برقرار نموده و محرک‌ها را کنترل نمود که این کار، به کمک بلوتوث یا وای‌فای، قابل انجام خواهد بود. بسته به انتظار کاربر، شروع به کار محرک‌ها، می‌تواند به صورت اتوماتیک انجام شده و یا بصورت انتخابی، دستگاه توسط خود فرد بر روی اندام مورد نظر جابجا شده و حرکت غیرارادی را کنترل نمود. به عنوان مثال، شرایط را به گونه‌ای در نظر بگیرید که یک بیمار پارکینسونی، در حال نوشتن یک متن است؛ در این حالت، می‌توان به کمک یک مچ‌بند درمانی، حرکات غیر ارادی دست کاربر را در هنگام نوشتن تشخیص داده و عملکرد محرک‌ها را به کمک تبلت متصل شده به آن‌ها، به طور خودکار تنظیم نمود تا حرکات غیرارادی، کاهش یابند.

حس‌گرهای مورد استفاده در دستگاه، متنوع بوده و می‌توان حس‌گرهای شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنجش ضربان قلب و ثبت نوار عصبی را، به منظور رصد کامل حرکات و فعالیت‌های عضلانی، مورد استفاده قرار داد. همچنین، بسته به شرایط، سنسورهایی نیز در خارج از وسیله نصب شده که می‌توانند شامل سیستم تصویربرداری بوده یا به عنوان آشکارسازهای حرکتی، در قلم مورد استفاده توسط کاربر، جاسازی شوند.

مایکروسافت، در خصوص ظاهر و طراحی این وسیله پوشیدنی، هیچ محدودیتی قائل نشده و حتی آن را قابل استفاده به صورت یک چسب انعطاف‌پذیری دیده که می‌تواند روی شانه قرار گیرد یا به مکان‌هایی از لباس، مانند آستین یا جوراب، متصل شود. این فناوری جدید، با کاهش حرکات ناخواسته در مبتلایان به بیماری‌هایی از قبیل پارکینسون، زندگی راحت‌تری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، لذا در صورت تجاری‌سازی توسط مایکروسافت، می‌تواند بازار خوبی را به خود اختصاص دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day