تسریع بررسی درخواست‌های ثبت اختراع زنان در هند
۱۶ دی ۱۳۹۷ تسریع بررسی درخواست‌های ثبت اختراع زنان در هند

در طی سال‌های اخیر و با افزایش مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی، سهم آن‌ها در اکوسیستم نوآوری نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده است. بر همین اساس، سهم مخترعین زن از درخواست‌های «PCT»، در سال ۲۰۰۲ میلادی، تنها ۲۲ درصد بوده که همین آمار برای سال ۲۰۱۶، به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. تمایل زنان به مشارکت در فرایندهای ثبت اختراع، در کشورهای مختلف و همچنین حوزه‌های فناورانه گوناگون، متفاوت است. کشورهای مختلف، به منظور استفاده از پتانسیل این بخش بزرگ از جامعه خود در فرایندهای نوآورانه، در تلاشند تا با سیاست‌های مختلف حمایتی، فعالیت‌های آن‌ها را گسترش دهند. در همین راستا، طبق یک طرح پیشنهادی از طرف دپارتمان سیاست‌های صنعتی و توسعه هند «DIPP»، به منظور ترویج کارآفرینی زنان در این کشور، پرونده‌های درخواست ثبت اختراعی که توسط مخترعین زن ثبت می‌شود، بایستی به سرعت مورد بررسی قرار گیرد. این دپارتمان که تحت نظارت وزارت صنعت و تجارت قرار دارد، پیش‌نویسی را برای اصلاح قوانین ثبت اختراع هند ارائه نموده که بر اساس آن، اگر همه متقاضیان یک درخواست یا حداقل یکی از آن‌ها، زن باشد، درخواست بایستی سریعاً توسط اداره ثبت اختراعات هند، مورد بررسی قرار گیرد.

در خصوص این بند قانونی جدید، یکی از مقامات رسمی دپارتمان مذکور اظهار داشته است که: «با وجود تعداد زیاد زنان کارآفرین در این کشور، تعداد بسیار کمی اقدام به ثبت اختراع می‌کنند. این حرکت جدید، به افزایش آمار ثبت اختراعات زنان در کشور و در نتیجه، بهبود کارآفرینی آن‌ها، کمک شایانی خواهد کرد». همچنین، «تی سی جیمز»، مدیر سازمان مالکیت فکری هند، در این خصوص اظهار داشته: «رسیدگی سریع به درخواست‌های زنان مخترع، یک گام موثر بوده و باعث ترویج نوآوری می‌شود».

گفتنی است که دپارتمان سیاست‌های صنعتی و توسعه هند، به منظور افزایش سرعت بررسی درخواست‌ها و کاهش زمان انتظار برای پرونده‌های ثبت اختراع، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای داشته و اقدامات فراوانی را نیز در این راستا انجام داده است که از آن جمله، می‌توان به استخدام نیروی انسانی بیشتر و افزایش بکارگیری فناوری‌های پیشرفته، در مسیر کاهش زمان اعطای گواهی ثبت اختراعات و علائم تجاری، اشاره نمود. هدف دپارتمان، این است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، زمان ارزیابی و اعطای گواهی ثبت اختراع را از ۵ تا ۷ سال کنونی، به ۱۸ ماه کاهش دهد.

گفتنی است که اکوسیستم‌های نوآورانه، به منظور تسریع در رشد فناوری‌های نوظهور و همچنین کارآفرینی، در تلاش برای حمایت از اقشار مختلف جامعه بوده، تا بتوانند از پتانسیل‌های باارزش همه جامعه، نهایت استفاده را نمایند. قوانین حمایتی برای ثبت اختراع زنان، چیزی نیست که مختص کشورهای آسیایی، همچون هند باشد، بلکه اکوسیستم‌هایی مانند آمریکا نیز، با توجه به آسیب‌های موجود در مسیر ثبت اختراع توسط زنان، قوانین حمایتی خاصی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day