جمع‌آوری امضا برای حذف یک عبارت معروف فیلم «شیرشاه» از علامت تجاری دیزنی
۱۷ دی ۱۳۹۷

جمع‌آوری امضا برای حذف یک عبارت معروف فیلم «شیرشاه» از علامت تجاری دیزنی

کمپینی علیه دیزنی برپاشده تا این شرکت، علامت تجاریش که با استفاده از عبارت «Hakuna Matata» ساخته شده است را پس بگیرد. این دادخواست، همراه با جمع‌آوری بیش از ۱۸۰۰۰۰ امضا بوده و مدعی این است که عبارت مورد استفاده توسط دیزنی، اصطلاحی رایج در زبان سواحلی «Swahili» است که در شرق و مرکز آفریقا، مورد استفاده میلیون‌ها نفر است.

این عبارت که ترجمه آن، «مشکلی نیست» یا «بیخیال» است، از سال ۱۹۹۴ میلادی، با فیلم شیرشاه محبوب شده و جدیداً با ارائه تریلر مربوط به بازسازی لایواکشن این برنامه جذاب، مجدداً ظهور نموده است. دیزنی، در سال ۱۹۹۴ میلادی، برای علامت تجاری مذکور، درخواست داد که در سال ۲۰۰۳ میلادی، مورد تأیید قرار گرفت.

یک فعال زیمباوه‌ای که آغازگر این فرایند جمع‌آوری امضا است، استدلال می‌کند که زبان یک فرهنگ، نمی‌تواند و نباید توسط یک فرد یا مجموعه خاص، ثبت شود. «شلتون مپالا»، با نام‌گذاری این حرکت دیزنی، تحت عنوان «استعمار» و «سرقت»، اقدام به راه‌اندازی یک «Petition» یا دادخواهی در وب‌سایت «change.org» نموده است و از این شرکت، می‌خواهد که علامت تجاری خود را از عبارت «Hakuna Matata» بردارد.

در متن درخواست ارائه شده، آمده است که: «این تصاحب، چیزی است که شما حقی بر آن ندارید. اگر چنین کاری درست بود، هرکس که انگلیسی صحبت می‌کند، به بریتانیا مقروض است و وقتی فرانسوی صحبت کنیم، به فرانسه بدهکار می شویم. به ما ملحق شوید و نه بگویید به دیزنی و یا هر شرکت یا فردی که به دنبال ثبت علامت تجاری برای زبان‌ها، عبارت‌ها یا اصطلاحاتی است که آن‌ها مخترعش نیستند». جالب اینجاست که این دادخواست، موفق به جمع‌آوری بیش از ۱۸۰۰۰۰ امضا شده و رشد آن همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، در اواخر نوامبر ۲۰۱۸ میلادی، دیزنی اولین تریلر خود را در خصوص بازسازی لایواکشن داستان قدیمی شیرشاه، منتشر نمود که نشان می‌دهد یک شیر جوان، پس از قتل پدرش، از قلمرو پادشاهی او تبعید می‌شود و زمانی که بر می‌گردد می‌فهمد که عموی قاتلش، باعث ویرانی قلمرو پادشاهی شده است. شایان ذکر است که «شیرشاه»، از زمان اولین نمایش در سال ۱۹۹۴ میلادی، به یک سرمایه فوق‌العاده محبوب برای دیزنی بدل شده است، که شامل اسباب‌بازی‌ها، لباس‌ها، بازی‌های کامپیوتری و چند فیلم دنباله‌دار است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.