جمع‌آوری امضا برای حذف یک عبارت معروف فیلم «شیرشاه» از علامت تجاری دیزنی
۱۷ دی ۱۳۹۷

جمع‌آوری امضا برای حذف یک عبارت معروف فیلم «شیرشاه» از علامت تجاری دیزنی

کمپینی علیه دیزنی برپاشده تا این شرکت، علامت تجاریش که با استفاده از عبارت «Hakuna Matata» ساخته شده است را پس بگیرد. این دادخواست، همراه با جمع‌آوری بیش از ۱۸۰۰۰۰ امضا بوده و مدعی این است که عبارت مورد استفاده توسط دیزنی، اصطلاحی رایج در زبان سواحلی «Swahili» است که در شرق و مرکز آفریقا، مورد استفاده میلیون‌ها نفر است.

این عبارت که ترجمه آن، «مشکلی نیست» یا «بیخیال» است، از سال ۱۹۹۴ میلادی، با فیلم شیرشاه محبوب شده و جدیداً با ارائه تریلر مربوط به بازسازی لایواکشن این برنامه جذاب، مجدداً ظهور نموده است. دیزنی، در سال ۱۹۹۴ میلادی، برای علامت تجاری مذکور، درخواست داد که در سال ۲۰۰۳ میلادی، مورد تأیید قرار گرفت.

یک فعال زیمباوه‌ای که آغازگر این فرایند جمع‌آوری امضا است، استدلال می‌کند که زبان یک فرهنگ، نمی‌تواند و نباید توسط یک فرد یا مجموعه خاص، ثبت شود. «شلتون مپالا»، با نام‌گذاری این حرکت دیزنی، تحت عنوان «استعمار» و «سرقت»، اقدام به راه‌اندازی یک «Petition» یا دادخواهی در وب‌سایت «change.org» نموده است و از این شرکت، می‌خواهد که علامت تجاری خود را از عبارت «Hakuna Matata» بردارد.

در متن درخواست ارائه شده، آمده است که: «این تصاحب، چیزی است که شما حقی بر آن ندارید. اگر چنین کاری درست بود، هرکس که انگلیسی صحبت می‌کند، به بریتانیا مقروض است و وقتی فرانسوی صحبت کنیم، به فرانسه بدهکار می شویم. به ما ملحق شوید و نه بگویید به دیزنی و یا هر شرکت یا فردی که به دنبال ثبت علامت تجاری برای زبان‌ها، عبارت‌ها یا اصطلاحاتی است که آن‌ها مخترعش نیستند». جالب اینجاست که این دادخواست، موفق به جمع‌آوری بیش از ۱۸۰۰۰۰ امضا شده و رشد آن همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، در اواخر نوامبر ۲۰۱۸ میلادی، دیزنی اولین تریلر خود را در خصوص بازسازی لایواکشن داستان قدیمی شیرشاه، منتشر نمود که نشان می‌دهد یک شیر جوان، پس از قتل پدرش، از قلمرو پادشاهی او تبعید می‌شود و زمانی که بر می‌گردد می‌فهمد که عموی قاتلش، باعث ویرانی قلمرو پادشاهی شده است. شایان ذکر است که «شیرشاه»، از زمان اولین نمایش در سال ۱۹۹۴ میلادی، به یک سرمایه فوق‌العاده محبوب برای دیزنی بدل شده است، که شامل اسباب‌بازی‌ها، لباس‌ها، بازی‌های کامپیوتری و چند فیلم دنباله‌دار است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی

در راستای اعلان‌ قبلی آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص برگزاری یک دوره سه‌روزه با عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)»، به منظور در نظر گرفته شدن مسائل بهداشتی و همچنین مراعات حال شرکت‌کنندگان، موارد ویژه‌ای در دستورالعمل برگزاری این دوره قرار گرفته است. یکی از موارد در نظر گرفته شده برای این کمپ سه‌روزه که از مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری و با همکاری کانون پتنت ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌گردد، امکان استفاده از آن به صورت آنلاین و غیرحضوری است.

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه

محققین دانشگاه «Cornell»، روش جدیدی برای آماده‌سازی بستنی ابداع نموده‌اند که انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود. این فرآیند جدید، با استفاده از دی‌اکسید کربن تحت فشار، امکان تولید بستنی را در کمتر از چند ثانیه فراهم می‌نماید. به کمک این فناوری، امکان تولید و عرضه بستنی در محل فراهم شده و لزوم استفاده از زنجیره تأمینی شامل خنک‌کننده‌ها و یخچال‌ها و همچنین استفاده از مواد تثبیت‌کننده، به طور کامل رفع می‌شود.