امکان تولید لباس‌های هوشمند به کمک پارچه‌هایی با قابلیت سنجش نیرو و فشار
۱۸ دی ۱۳۹۷ امکان تولید لباس‌های هوشمند به کمک پارچه‌هایی با قابلیت سنجش نیرو و فشار

در اواخر سال گذشته میلادی، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، اقدام به انتشار پتنتی با شماره «US20180364804»، از شرکت اپل نمود که برای بسیاری از کارشناسان غیرمنتظره بود. این پتنت که در ماه مارس سال گذشته میلادی به ثبت رسیده بود، در بیستم دسامبر گذشته نیز، با عنوان «تجهیزی مبتنی بر پارچه، با قابلیت سنجش نیرو»، منتشر گردید؛ اختراعی که در حال معرفی یک دستکش جدید است که به کمک سنسورهای موجود در آن، قابلیت سنجش نیروها را داشته و احتمالاً برای کاربردهایی در حوزه‌های پزشکی و سلامت، قابلیت استفاده دارد. اختراع اپل، اگرچه دستکش را به عنوان یک مثال قابل لمس ارائه نموده است، اما مدعی شده که این فناوری، تقریباً در هر نوع لباسی قابل استفاده خواهد بود و دستکش، تنها یک نمونه آن است.

بر اساس اطلاعات مندرج در اختراع جدید اپل، این غول فناوری، در حال آزمایش ایده بکارگیری مدارهای الکتریکی، برای بافته شدن به شکل پارچه است. در حقیقت، در این ایده، مدارهای الکترونیکی در میان بافت‌های پارچه‌ها به هم تنیده می‌شوند و می‌توانند فشار و نیرو را حس کنند و داده‌های اندازه‌گیری شده را، به یک لپ تاپ، تلفن یا دستگاه‌های هوشمند دیگر، منتقل نمایند.

نکته جالب توجه اینجاست که اپل بیشتر بر مکانیزم‌های دستگاه تمرکز نموده و قابلیت‌های کاربردی فناوری معرفی شده خود را مبهم گذاشته است و اشاره مستقیمی به هدف ساخت چنین دستگاهی ننموده است. با این حال، در بخشی از درخواست خود، اعلام نموده که چنین فناوری سنجش نیرویی، می‌تواند به عنوان بخشی از یک حس‌گر ضربان قلب، فشارخون، تنفس و غیره، مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به تمرکزهای اخیر اپل بر حوزه سلامت و به ویژه سلامت قلب، چنین هدفی از طرف این شرکت، خیلی غافلگیرکننده نیست. با این حال، چیزی که بسیاری از کارشناسان را حیرت‌زده نموده و به فکر فرو برده است، این است که کاربردهای این فناوری، همین‌جا پایان نخواهد یافت و اظهارات مبهم موجود در پتنت، فرصت زیادی برای حدس و گمان‌ها فراهم می‌کند. به نظر خارج از تصور نباشد که اپل با تعبیه تعداد زیادی حس‌گر در پارچه، به دنبال دسترسی به فرایند تولید پارچه‌های هوشمندی باشد که در نسل‌های آتی لباس‌های هوشمند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و این یعنی ورود اپل به فاز تولید تجهیزات پوشیدنی جدیدی به غیر از ساعت‌های هوشمند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day