برنامه دو جانبه ژاپن و هند در خصوص تسریع بررسی اختراعات
۱۸ دی ۱۳۹۷

برنامه دو جانبه ژاپن و هند در خصوص تسریع بررسی اختراعات

دفاتر ثبت اختراع در سراسر جهان، شاهد افزایش قابل توجه تعداد درخواست‌های دریافتی برای ثبت اختراع هستند. در واقع، جهانی‌سازی در بخش‌هایی مانند تجارت، فناوری و آموزش، منجر به افزایش تمایل مخترعان و شرکت‌های فناور، به ارائه درخواست‌های ثبت اختراع در گستره‌های جغرافیایی مختلف شده است. ارسال درخواست‌های مشابه برای دفاتر ثبت اختراع مختلف، این دفاتر را بر آن داشته است تا به منظور کاهش بخشی از فشار کاری خود، وارد همکاری با یگدیگر شوند. برنامه‌های همکاری بین دفاتر، مانند «Patent Prosecution Highway-PPH»، به فرایند بررسی درخواست‌ها در دفاتر مالکیت فکری عضو این برنامه، سرعت می‌بخشد. بر اساس این برنامه، اگر درخواست یک متقاضی، در خصوص حتی یک ادعای ارائه شده در درخواست پتنتش، در یک اداره ثبت اختراع عضو مورد تأیید قرار گیرد، این مخترع می‌تواند در خصوص ادعا یا ادعاهای مذکور، تسریع در ارزیابی را در دفتر دوم عضو «PPH»، درخواست نماید. در برنامه «PPH»، از روش‌های ارزیابی سریع استفاده می‌شود، تا متقاضیان پرونده‌های ثبت اختراع، بتوانند به صورت سریع‌تر و کارآمدتری، به جواب نهایی برسند. این برنامه، با توجه به حمایت از متقاضیان برای ثبت راحت‌تر اختراعات در مناطق جغرافیایی مختلف، کاهش هزینه‌های پیگیری و کاهش بار مسئولیت دفاتر و ارزیابانشان، طرفداران زیادی دارد.

در مسیر همکاری‌های درازمدت هند و ژاپن در حوزه‌های مختلف، این دو کشور به همکاری در حوزه مالکیت فکری نیز ورود نموده‌اند. از سال ۲۰۱۵ میلادی، دو کشور گام‌های همکاری مختلفی را در زمینه حقوق مالکیت فکری برداشته‌اند. در این سال، دو کشور وارد تفاهم‌نامه‌ای شدند که به موجب آن، توسعه و سرمایه‌گذاری توسط بخش صنعتی ژاپن در هند، گسترش یابد. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۷، دفتر نظارت بر اختراعات، طراحی و علائم تجاری هند «CGPDTM» و اداره ثبت اختراعات ژاپن، توافقی را به امضا رسانیدند که بر اساس آن، هر دو سازمان ملی، نوآوری‌های جدیدی را در حوزه حقوق مالکیت فکری آغاز کنند. این برنامه، شامل دوره‌های آموزشی برای کارمندان جدید «CGPDTM» و ارسال نفرات آشنا به «PPH» از سوی دفتر ژاپنی، برای آموزش نفرات هندی بود.

در جلسه نشست ژاپن و هند در اکتبر سال گذشته میلادی، رهبران دو کشور موافقت نمودند تا در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۱۹، یک برنامه آزمایشی دوجانبه «PPH» را در زمینه اختراعات خاص، آغاز نمایند. بر اساس این برنامه، شرکت‌های ژاپنی می‌توانند به سادگی برای درخواست‌هایی که در ژاپن قابل پتنت هستند، درخواست ارزیابی سریع در هند را داشته باشند. لازم به ذکر است که اداره ثبت اختراعات ژاپن، به حمایت از شرکت‌های ژاپنی برای دستیابی سریع به پتنت در خارج از کشور، اهمیت زیادی داده و در نتیجه، از طریق گسترش شبکه «PPH» خود و همچنین تلاش برای استانداردسازی و ساده‌سازی مراحل ثبت اختراع در دفاتر مالکیت فکری در سراسر جهان، ادامه می‌دهد. این استراتژی ژاپن در هند، با توجه به افزایش سه برابری تعداد اختراعات ثبت شده توسط شرکت‌های ژاپنی در هند در دهه گذشته، به نظر بسیار منطقی بوده و حاکی از حمایت شدید این کشور، از شرکت‌های فعال خود در حوزه‌های بین‌المللی دارد.

گفتنی است، برنامه «PPH»، نخستین بار در تاریخ ۳ ژوئیه سال ۲۰۰۶ میلادی، به عنوان برنامه‌ای پایلوت، بین اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» و اداره ثبت اختراعات ژاپن «JPO»، آغاز گردید. این برنامه پایلوت، به منظور یافتن راهی برای کاهش بار مسئولیت دو اداره، برای درخواست‌های یکسان ثبت اختراع در دو کشور، آغاز شد. تنها هدف این پروژه آزمایشی، این بود که ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع در دفتر دوم را با در نظر گرفتن نتایج ارزیابی‌های دفتر اولیه، سرعت بخشد. پس از این دو دفتر، دفاتر زیادی وارد همکاری‌های مشابه با یکدیگر شدند که از آن جمله، می‌توان به همکاری «EPO»، با کانادا و روسیه یا برزیل با چین، اشاره نمود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.