برنامه دو جانبه ژاپن و هند در خصوص تسریع بررسی اختراعات
۱۸ دی ۱۳۹۷ برنامه دو جانبه ژاپن و هند در خصوص تسریع بررسی اختراعات

دفاتر ثبت اختراع در سراسر جهان، شاهد افزایش قابل توجه تعداد درخواست‌های دریافتی برای ثبت اختراع هستند. در واقع، جهانی‌سازی در بخش‌هایی مانند تجارت، فناوری و آموزش، منجر به افزایش تمایل مخترعان و شرکت‌های فناور، به ارائه درخواست‌های ثبت اختراع در گستره‌های جغرافیایی مختلف شده است. ارسال درخواست‌های مشابه برای دفاتر ثبت اختراع مختلف، این دفاتر را بر آن داشته است تا به منظور کاهش بخشی از فشار کاری خود، وارد همکاری با یگدیگر شوند. برنامه‌های همکاری بین دفاتر، مانند «Patent Prosecution Highway-PPH»، به فرایند بررسی درخواست‌ها در دفاتر مالکیت فکری عضو این برنامه، سرعت می‌بخشد. بر اساس این برنامه، اگر درخواست یک متقاضی، در خصوص حتی یک ادعای ارائه شده در درخواست پتنتش، در یک اداره ثبت اختراع عضو مورد تأیید قرار گیرد، این مخترع می‌تواند در خصوص ادعا یا ادعاهای مذکور، تسریع در ارزیابی را در دفتر دوم عضو «PPH»، درخواست نماید. در برنامه «PPH»، از روش‌های ارزیابی سریع استفاده می‌شود، تا متقاضیان پرونده‌های ثبت اختراع، بتوانند به صورت سریع‌تر و کارآمدتری، به جواب نهایی برسند. این برنامه، با توجه به حمایت از متقاضیان برای ثبت راحت‌تر اختراعات در مناطق جغرافیایی مختلف، کاهش هزینه‌های پیگیری و کاهش بار مسئولیت دفاتر و ارزیابانشان، طرفداران زیادی دارد.

در مسیر همکاری‌های درازمدت هند و ژاپن در حوزه‌های مختلف، این دو کشور به همکاری در حوزه مالکیت فکری نیز ورود نموده‌اند. از سال ۲۰۱۵ میلادی، دو کشور گام‌های همکاری مختلفی را در زمینه حقوق مالکیت فکری برداشته‌اند. در این سال، دو کشور وارد تفاهم‌نامه‌ای شدند که به موجب آن، توسعه و سرمایه‌گذاری توسط بخش صنعتی ژاپن در هند، گسترش یابد. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۷، دفتر نظارت بر اختراعات، طراحی و علائم تجاری هند «CGPDTM» و اداره ثبت اختراعات ژاپن، توافقی را به امضا رسانیدند که بر اساس آن، هر دو سازمان ملی، نوآوری‌های جدیدی را در حوزه حقوق مالکیت فکری آغاز کنند. این برنامه، شامل دوره‌های آموزشی برای کارمندان جدید «CGPDTM» و ارسال نفرات آشنا به «PPH» از سوی دفتر ژاپنی، برای آموزش نفرات هندی بود.

در جلسه نشست ژاپن و هند در اکتبر سال گذشته میلادی، رهبران دو کشور موافقت نمودند تا در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۱۹، یک برنامه آزمایشی دوجانبه «PPH» را در زمینه اختراعات خاص، آغاز نمایند. بر اساس این برنامه، شرکت‌های ژاپنی می‌توانند به سادگی برای درخواست‌هایی که در ژاپن قابل پتنت هستند، درخواست ارزیابی سریع در هند را داشته باشند. لازم به ذکر است که اداره ثبت اختراعات ژاپن، به حمایت از شرکت‌های ژاپنی برای دستیابی سریع به پتنت در خارج از کشور، اهمیت زیادی داده و در نتیجه، از طریق گسترش شبکه «PPH» خود و همچنین تلاش برای استانداردسازی و ساده‌سازی مراحل ثبت اختراع در دفاتر مالکیت فکری در سراسر جهان، ادامه می‌دهد. این استراتژی ژاپن در هند، با توجه به افزایش سه برابری تعداد اختراعات ثبت شده توسط شرکت‌های ژاپنی در هند در دهه گذشته، به نظر بسیار منطقی بوده و حاکی از حمایت شدید این کشور، از شرکت‌های فعال خود در حوزه‌های بین‌المللی دارد.

گفتنی است، برنامه «PPH»، نخستین بار در تاریخ ۳ ژوئیه سال ۲۰۰۶ میلادی، به عنوان برنامه‌ای پایلوت، بین اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» و اداره ثبت اختراعات ژاپن «JPO»، آغاز گردید. این برنامه پایلوت، به منظور یافتن راهی برای کاهش بار مسئولیت دو اداره، برای درخواست‌های یکسان ثبت اختراع در دو کشور، آغاز شد. تنها هدف این پروژه آزمایشی، این بود که ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع در دفتر دوم را با در نظر گرفتن نتایج ارزیابی‌های دفتر اولیه، سرعت بخشد. پس از این دو دفتر، دفاتر زیادی وارد همکاری‌های مشابه با یکدیگر شدند که از آن جمله، می‌توان به همکاری «EPO»، با کانادا و روسیه یا برزیل با چین، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.