هاروارد و MIT دارندگان باکیفیت‌ترین پتنت‌ها در میان دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی
۲۰ دی ۱۳۹۷ هاروارد و MIT دارندگان باکیفیت‌ترین پتنت‌ها در میان دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی

مطالعه‌ای که اخیراً انجام گرفته است، نشان می‌دهد که دانشگاه‌های هاروارد و «MIT»، بیشتر از هر مؤسسه تحقیقاتی دیگری در دنیا، پتنت‌های باکیفیت تولید می‌کنند. بعد از این دو دانشگاه مشهور، «ETH Domain» قرار دارد که مجموعه‌ای از مؤسسات تحقیقاتی سوئیسی را شامل شده و در این رتبه‌بندی، از دانشگاه‌های آکسفورد و استنفورد پیشی گرفته است.

در این مطالعه، فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پیشرو در آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، فرانسه و سوئیس، مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. بر این اساس، با هدف تعیین قدرت کلی سبد پتنت دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، تعداد پتنت‌های فعال و کیفیت آن‌ها، مورد آنالیز قرار گرفته است. بررسی‌ها از ۲۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی تحت پوشش، نشان می‌دهد که روند ثبت اختراع در تمامی آن‌ها، صعودی بوده و مؤسسات آمریکایی، از منظر تعداد پرونده‌های ثبت اختراع، بر دیگر دانشگاه‌ها غالبند.

«ویلیام منسفیلد»، مشاور «PatentSight»، به‌عنوان یکی از مراکزی که در این تحقیق مشارکت فعالی داشته است، می‌گوید: «دانشگاه‌های آمریکایی و چینی، دارای شاخص "دارایی ثبت اختراع" بالاتری هستند که در درجه اول، به دلیل داشتن سبد پتنت بزرگ‌تر است. به طور متوسط، مالکان اروپایی و آمریکایی، سهم بیشتری از اختراعات ثبت‌شده در ۱۰ درصد پتنت برتر سراسر جهان را دارند.»

گفتنی است، مؤسسات اروپایی و آمریکایی، سابقه دیرینه‌ای در ثبت اختراعات با کیفیت بالا دارند. این در حالی است که به گفته منسفیلد، دانشگاه‌های ژاپن نیز، اخیراً تمرکز خود را بر این موضوع آغاز نموده‌اند و چین نیز در گام‌های ابتدایی قرار دارد. مؤسسات چینی، عموماً در سطح پایینی از دارایی‌های پتنت با کیفیت بالا رتبه‌بندی می‌شوند، در حالی که در طی ۲۰ سال گذشته، این دانشگاه‌ها، به طور قابل‌توجهی تعداد درخواست‌های ثبت اختراع خود را افزایش داده‌اند. در این میان، پرونده‌های ثبت اختراع دانشگاه آکادمی علوم چین و دانشگاه تسینگووا، نشان می‌دهد که هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت، قابل رقابت با همتایان آمریکایی و اروپایی خود هستند. امروزه، کشورهای آسیایی به طور قابل‌توجهی در حال سرمایه‌گذاری بر نوآوری هستند، لذا با افزایش توجهات به بهبود کیفیت پتنت‌ها در چین و دیگر کشورهای آسیایی، در سال‌های آینده ممکن است تغییرات بیشتری در این لیست‌ها مشاهده نماییم.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.