پتنت جدید اپل، به تشریح یک نوآوری بسیار جالب میپردازد که اجازه میدهد تا دستگاههای تولیدی این شرکت، بدون آسیب دیدن خم شوند. این پتنت که در مارس ۲۰۱۸ به ثبت رسیده بود و به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است، مبتنی بر پوششهای حاوی رنگدانههای خاصی است که به منظور محفاظت از نمایشگرهای با قابلیت خم و راست شدن مورد استفاده قرار میگیرد.
موضوع صفحات نمایش انعطافپذیر و گوشیهای هوشمند تاشو، عملاً به یکی از مهمترین اولویتهای شرکتهای پیشرو در این حوزه بدل شده است؛ پیش از این و در ماه نوامبر، سامسونگ اقدام به معرفی یک نمایشگر انعطافپذیر به نام «Infinity Flex Display» نمود که میتواند مانند یک کتاب باز شده و گوشی هوشمند ۴.۵ اینچی را به یک تبلت ۷.۳ اینچی تبدیل نماید. البته «LG» نیز ایده تبدیل گوشی تلفن به تبلت را از طریق ثبت و انتشار پتنت، دنبال میکند. موتورلا نیز به عنوان یکی دیگران از پیشروهای این صنعت، با تمرکز بر چالش چروک شدن صفحات نمایش انعطافپذیر پس از تا شدن، به دنبال رفع این مشکل است. شرکت چینی هوآوی نیز در سال ۲۰۱۹ میلادی، گوشی انعطافپذیر خود را به بازار عرضه خواهد کرد، و حالا، درخواست جدید ثبت اختراع اپل که تا کنون تمایلی به این حوزه از گوشیهای هوشمند نشان نداده بود، حاکی از آن است که این شرکت نیز به دنبال ورود به بازار گوشیهای هوشمند انعطافپذیر است.
تصاویر مربوط به این پتنت، نشان میدهد که گوشی هم به سمت داخل و هم به سمت بیرون خم میشود. این در حالی است که گوشی هوشمند انعطافپذیر سامسونگ، تنها به سمت داخل میتواند خم شود و این میتواند انحصاری خاص را برای اپل به ارمغان آورد. این نوع خم شدن در صنعت تلفن همراه، اصطلاحاً «Fold-in» و «Fold-out» نامیده میشود. بنا به توضیحات ذکر شده از سوی اپل، پوشش ابداعی، از طریق اسپری کردن، غوطهور کردن و یا حتی چاپ کردن، بر روی نمایشگر «OLED» اعمال میشود و میتواند انعطافپذیری را در حدی فراهم نماید که در خلال استفاده، بدون ترک خوردن یا لایهلایه شدن، خم شود.
گفتنی است، درخواست ثبت اختراع، به این معنا است که شرکت در نظر دارد از یک نوآوری جدید خود محافظت نماید، اما هیچ تضمینی برای ساخت و تجاریسازی آن نوآوری وجود ندارد. بنابراین، هیچ اطلاعی از اینکه چه زمانی آیفونهای انعطافپذیر ساخته میشوند و اصلاً آیا چنین ایدهای عملی خواهد شد، وجود ندارد. باید توجه داشت که معمولاً پتنتها بسیار زودتر از عرضه محصول نهایی و با هدف ملاحظات مرتبط با محافظت از داراییهای فکری (کارکردهای حفاظتی، درآمدزایی و در برخی اوقات، ممانعت از فعالیتهای تحقیق و توسعهای رقبا) به ثبت میرسند.