برنامه سامسونگ برای ورود به عرصه طراحی و تولید پهپاد
۲۵ دی ۱۳۹۷ برنامه سامسونگ برای ورود به عرصه طراحی و تولید پهپاد

به نظر می‌رسد که غول فناوری کره جنوبی، سامسونگ، قصد ورود به بازار هواپیماهای بدون سرنشین را دارد. پتنت اخیر این شرکت، حاکی از آن است که این فناور کره‌ای، به زودی اولین پهپاد خود را خواهد ساخت که یکی از امکانات جالب این پهپاد، قابلیت تغییر شکل آن است. این دستگاه، با توجه به تصاویر و توصیف‌های موجود در پتنت، می‌تواند موقعیت پروانه‌های خود را تغییر داده، تا حالت‌های پرواز مختلفی داشته باشد. علاوه بر این، می‌تواند پروانه‌ها و بال‌ها را به سمت بدنه خم نموده، تا قابلیت حمل آن نیز، ساده‌تر گردد. همچنین، پهپادهای سامسونگ، شامل فناوری رابطی خواهند بود که با آن، می‌توان پهپاد را با استفاده از دستگاه‌های هوشمندی مانند تلفن‌های همراه و از طریق فناوری «Wi-Fi»، کنترل نمود و صفحه‌نمایش رابط پهپاد، وضعیت عملیاتی آن را نشان می‌دهد.  علاوه بر این، پهپاد تاشوی معرفی شده در پتنت سامسونگ، شامل سنسورهایی مانند سنسورهای ژیروسکوپ، فشارسنج، شتاب سنج، قطب‌نما، مافوق صوت، دما، رطوبت، نور و ماوراءبنفش خواهد بود که قابلیت نشان دادن این اطلاعات را برای کاربر فراهم می‌نماید.

اگرچه سامسونگ، هیچ اظهار نظری در خصوص آینده در نظر گرفته شده برای این پهپاد جالب و احتمال تجاری‌سازی و تولید انبوه آن ارائه نکرده است، اما به نظر می‌رسد که این غول فناوری، برای پیوستن به بازار طراحی و ساخت پهپادها، جدی باشد، چراکه تنها در سال گذشته میلادی، پنج پتنت مربوط به این هواپیماهای بدون سرنشین به ثبت رسانیده است. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، سامسونگ در مجموع، ۱۶ درخواست ثبت اختراع با کلیدواژه «وسایط نقلیه پهپادی»، به ثبت رسانیده است.

گفتنی است، در طی سال‌های اخیر، توسعه هواپیماهای بدون سرنشین و سرمایه‌گذاری در این حوزه، به شدت افزایش یافته است. غول‌های فناوری اطلاعات، مانند گوگل و آمازون، یک «جنگ پهبادی» را برای گسترش دامنه کاری خود با پهبادهای هوشمندی که هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را ترکیب می‌نمایند، به راه انداخته‌اند. در واقع، افزایش ۴ برابری پتنت‌هایی با موضوع پهپادها طی سال ۲۰۱۷ میلادی، خود گواهی بر این موضوع است. بیشترین فعالیت‌ها در این حوزه، از سوی شرکت‌های آمازون و «UPS» انجام می‌گیرد که بر توسعه پهپادها برای تحویل سفارشات متمرکز هستند. برخی قابلیت‌ها و کاربردهای فانتزی، مانند پهپاد حمل فنجان قهوه، از دیگر پتنت‌هایی است که اخیراً در این زمینه به ثبت رسیده است. علاوه بر این، با توجه به پیشرفت فناوری، ارزان شدن و راحتی دسترسی به این فناوری‌ها، شناسایی، حفاظت و اقدام متقابل در مقابل پهپادهای مزاحم نیز، به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

یک پهپاد با قابلیت تغییر شکل که می‌تواند تا شده و پروانه‌های خود را پنهان نماید، یک همراه جیبی مناسب است و احتمالاً جذابیت بیشتری نسبت به گزینه‌های ارزان بازار دارد. البته قطعات مکانیکی اضافی و پروتکل‌های کنترل فانتزی آن، ‌که به هر دستگاه هوشمندی اجازه کنترل پهپاد را می‌دهد، احتمالاً قیمت را کمی بالا می‌برند. انتظار می‌رود که ارزش بازار پهپادها که عمدتاً تحت سلطه شرکت‌های چینی قرار دارد، در سال ۲۰۲۰ میلادی، به بیش از ۱۱.۲ میلیارد دلار برسد. بر اساس گزارش سالانه «Drone Market Research»، شرکت «DJI»، رهبر فعلی بازار، ۷۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است و به دنبال آن، «Yuneec» با ۵ درصد و «Drobotics» با ۳ درصد، قرار دارند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.