افزایش پنج درصدی ارزش سهام یک شرکت دارویی در پی اخذ مجوز بهره‌برداری و پایان نزاع حقوقی
۲۵ دی ۱۳۹۷ افزایش پنج درصدی ارزش سهام یک شرکت دارویی در پی اخذ مجوز بهره‌برداری و پایان نزاع حقوقی

به دنبال توافق شرکت دارویی توا «Teva Pharmaceuticals» با همتای خود نئوس «Neos Therapeutics»، بر سر اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت و حل اختلافات حقوقی، سهام این شرکت، با افزایش تقریباً پنج درصدی، همراه بوده است. دعوی یاد شده، بر سر فناوری پتنت شده درمان بیش فعالی «ADHD» بوده که طبق این توافق محرمانه، از تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۶ یا قبل از آن (تحت شرایط خاص)، «نئوس» حق تولید و فروش نسخه دارویی «Cotempla XR-ODT» را، ذیل برنامه توسعه دارویی «توا»، به نام «ANDA»، به این شرکت واگذار می‌نماید. گفتنی است، کاتمپلا یک قرص خوراکی با زمان رهایش تأخیری است که برای درمان اختلال بیش فعالی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«جری مک لافلین»، مدیرعامل «نئوس»، در بیانیه‌ای که به همین منظور انتشار یافت، گفته است: «ما خوشحالیم که توانستیم این اختلاف حقوقی را حل‌وفصل نماییم. ما همچنان به دفاع از داروهای نوآورانه خود، در برابر هر گونه چالشی، ادامه خواهیم داد». نئوس، در تولید محصولات دارویی، با زمان رهایش اصلاح شده، تخصص دارد و در این زمینه، از فناوری انحصاری رهایش هدفمند دارویی خود استفاده می‌کند. این شرکت، در سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی و تا پایان ماه سپتامبر، موفق به کسب درآمد ۱۲.۵ میلیون دلاری شد که محصولات دارویی درمان بیش فعالی، بالغ بر ۱۱.۹ میلیون دلار از این درآمد را تشکیل می‌دهند. نئوس، در ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز، اعلام نموده بود که در حال انجام تغییرات اساسی در کار خود است و بازار «ADHD» آنقدر بزرگ است که سالانه بیش از ۷۰ میلیون نسخه، برای این بیماری تجویز می‌شود.

لازم به ذکر است، فقدان رویکرد هماهنگ در زمینه تعریف دامنه ادعا در پتنت‌های دارویی و چگونگی نقض آن‌ها و نیز مجوزهای بهره‌برداری از پتنت، از مهم‌ترین مباحث و چالش‌های حقوق مالکیت فکری در صنعت داروها محسوب می‌شود. با توجه به استقبال گسترده صنایع دارویی از سیستم پتنت و بازار پرارزش محصولات دارویی جدید، در این حوزه، دعاوی حقوقی متعدد، با اعداد و ارقام بسیار هنگفت، به وجود آمده است که از مشهورترین آن‌ها، می‌توان به معامله غیرمعمول آلرگان با قبیله بومی موهاوک، با هدف استفاده از مصونیت‌های قانونی اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day