متهم شدن اپل به نقض پتنت از سوی یک باج‌گیر ایرلندی
۲۷ دی ۱۳۹۷ متهم شدن اپل به نقض پتنت از سوی یک باج‌گیر ایرلندی

یک شرکت ایرلندی تازه تأسیس، اپل را متهم به نقض پتنت‌های خود نموده است. این شرکت، با وجود این‌که یک کسب‌وکار کوچک به حساب می‌آید، ۵ پتنت شرکت سونی را در اختیار گرفته و بر اساس آن‌ها، اپل را به نقض حقوق انحصاری فناوری‌های معرفی شده در این پتنت‌ها متهم نموده است.

شرکت دیتا اسکیپ «Data Scape Limited»، یک شرکت استارت‌آپی مستقر در دوبلین است که در تاریخ سوم ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی تأسیس گردیده و با توجه به عمر کوتاه و تصاحب پتنت‌های سونی جهت شکایت از اپل، به نظر می‌رسد که استراتژی این شرکت برای کسب درآمد، تا حدی مشابه با مدل کسب‌وکار باج‌گیران پتنت است. در این دادخواست که در تاریخ ۲۶ دسامبر سال گذشته میلادی و در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیا به ثبت رسیده است، آمده است که محصولات و خدمات نقض‌کننده اپل، شامل «Apple iCloud» و «Apple iTunes» و همچنین، دستگاه‌های تولیدی این شرکت، مانند آیفون، مک‌بوک و آی‌پد است که پتنت‌هایی با شماره «۷۷۲۰۹۲۹»، «۷۶۱۷۵۳۷»، «۹۳۸۰۱۱۲»، «۹۷۱۲۶۱۴» و «۷۲۳۹۴۶۹» را نقض نموده‌اند.

این نخستین بار نیست که اپل هدف اقدامات تهاجمی باج‌گیران پتنت قرار می‌گیرد. این شرکت، پس از هشت سال دعوی حقوقی ادامه‌دار با یک شرکت باج‌گیر پتنت به نام ویرنت‌ایکس «VirnetX»، با حکم دادگاه موظف به پرداخت حدود ۵۰۰ میلیون دلار به دلیل نقض پتنت گردید. ویرنت‌ایکس نیز مدعی بود که اپل در محصولات و خدمات خود، شامل «Face Time» و «iMessage» و «VPN»، چهار اختراع این شرکت در زمینه ارتباطات ایمن را نقض نموده است. لازم به ذکر است، حکم دادگاه فوق، از سوی دادگاه منطقه‌ای شرق تگزاس انجام گرفت که به صدور رأی به نفع باج‌گیران پتنت شهره است. گفتنی است، در پی افزایش قابل‌توجه فعالیت‌های باج‌گیران پتنت و متضرر شدن شرکت‌های فناور بزرگ، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان، در تلاشند تا با کمک یکدیگر و با استفاده از قوانین حقوقی، مانع از گسترش فعالیت باج‌گیران پتنت شوند. کنسرسیوم شرکت‌های خودروساز بزرگ، شامل فورد، هیوندا، تسلا، فولکس‌واگن و هوندا موتور، اتحاد نوآوران فناوری‌های پیشرفته «HTIA»، متشکل از شرکت‌هایی مانند آمازون، سیسکو، دل، گوگل، اینتل و اوراکل و نیز، «LOT Network»، مثال‌هایی از تلاش‌های جمعی شرکت‌های فناور، برای مبارزه با باج‌گیران پتنت به شمار می‌آید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.