عزم جدی اپل برای ورود به حوزه البسه و پارچه‌های هوشمند
۲۹ دی ۱۳۹۷ عزم جدی اپل برای ورود به حوزه البسه و پارچه‌های هوشمند

صنعت تجهیزات پوشیدنی هوشمند، با تلفیق عرصه‌های مختلفی، همچون پوشاک و الکترونیک، به شدت مورد استقبال شرکت‌های بزرگی، مانند گوگل و نایک قرار گرفته است. اکوسیستم مرتبط با فناوری‌های پوشیدنی، بسیار وسیع بوده و طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان محصول، انجمن‌های تحقیق و توسعه، سازندگان و تأمین‌کنندگان قطعات و ارائه‌دهندگان خدمات نرم‌افزاری را شامل می‌شود. در میان این استقبال قابل توجه، حفاظت از ایده‌ها و دستاوردهای حاصل شده، دور نگه داشتن رقبا از این دستاوردها و آماده‌سازی آن‌ها برای تجاری‌سازی، امری بسیار حائز اهمیت است. یک پتنت استراتژیک، علاوه بر محافظت از فناوری‌های شرکت، می‌تواند مزایای رقابتی پایداری را برای شرکت به ارمغان آورد. در همین راستا، فعالان صنعت تجهیزات پوشیدنی هوشمند نیز، تلاش خود برای ایجاد انحصار در دستاوردهای حاصله را، به صورت ثبت پتنت در کشورهای مختلف، دنبال می‌نمایند.

ناب بودن حوزه فناوری‌های هوشمند پوشیدنی، حتی غول‌های فناوری، همچون اپل را نیز به آن وارد نموده است. این شرکت که تا کنون، تنها محصول نهایی پوشیدنی که به بازار عرضه نموده است، ساعت‌های هوشمندش می‌باشد، برنامه استراتژیکی به منظور تولید پارچه‌های هوشمند و بکارگیری آن‌ها برای کاربردهای مختلف دارد. اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، اخیراً تعدادی از اختراعات ثبت‌شده اپل را منتشر نموده که در میان آن‌ها، یک پتنت طراحی با شماره «USD836922»، در خصوص پارچه هوشمند، دیده می‌شود. این پتنت، که در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی و با مشارکت ۲۱ مخترع ثبت شده بود، در نهایت، در یکم ژانویه سال جاری میلادی، منتشر گردید.

اگرچه جزئیات زیادی در پتنت منتشرشده وجود ندارد، اما بر اساس اطلاعات و تصاویر ارائه شده، به نظر می‌رسد که احتمالاً اپل در حال آزمون ایده بافت مدار، در تار و پود پارچه است. با توجه به پتنت دیگری که اخیراً در خصوص دستکش‌هایی با قابلیت سنجش نیرو و فشار، از این شرکت منتشر شده است و به نوعی از بافته شدن مدارات الکترونیکی در میان بافت پارچه صحبت به میان آورده، این احتمال برای عزم جدی اپل برای ورود به این حوزه، تقویت می‌گردد.

لازم به ذکر است که رویکردهای جدید شرکت‌های فناور نسبت به منسوجات هوشمند، می‌تواند تحولات قابل توجهی را در آینده نزدیک به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، چند ماه پیش، گوگل نیز پتنتی در زمینه منسوجات هوشمند ثبت نمود که حکایت از تولید لباس‌های هوشمندی داشت که با ارسال بازخورد لمسی به کاربر، می‌تواند برای هشدار دادن به وی، یا آگاهی از دریافت یک پیام جدید، مورد استفاده قرار گیرد. پتنت اخیر نایک نیز، لباس‌های هوشمندی را معرفی نموده که با استفاده از سنسورهای کار گذاشته‌شده روی دست، پا، کمر و زانو و ارتباط آن‌ها با گوشی هوشمند یا رایانه، امکان ارائه آموزش یوگا را فراهم می‌نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.