گامی بلندپروازانه در مسیر چاپ سه‌بعدی اجسام
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ گامی بلندپروازانه در مسیر چاپ سه‌بعدی اجسام

پتنت جدید «IBM»، که در ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی، با عنوان «چاپ سه بعدی روی سطح یک هولوگرام صوتی» ثبت شده بود، با شماره «US20180361680A1» منتشر شده است. این اختراع بلندپروازانه، یک چاپگر سه بعدی هولوگرام صوتی را معرفی نموده که در تنها یک مرحله، توانایی ساخت یک شیء توخالی را فراهم می‌نماید.

تحقیق در مورد چاپگرهای سه بعدی هولوگرام، چیز جدیدی نیست و از دهه ۹۰ میلادی به این سو، تحقیقات فراوانی در این خصوص انجام گرفته است. علاوه بر این، در یک کلیپ ویدئویی که در سال ۲۰۱۷ میلادی، توسط شرکت «DAQRI» منتشر شده بود، یک هولوگرام لیزری به نمایش گذاشته شد که با استفاده از نوعی رزین، یک گیره کاغذ را به صورت سه بعدی چاپ می‌کرد. تفاوت اختراع «IBM» با چاپگر «DAQRI»، این است که اختراع جدید، مربوط به یک هولوگرام صوتی است که نسبت به هولوگرام‌های نوری، متفاوت عمل می‌کند.

در اختراع «IBM»، هولوگرام صوتی، مانند هولوگرام لیزری، توسط آرایه‌ای از فرستنده‌های دسته‌بندی شده، ایجاد می‌شود. بر اساس این فناوری، محققان «IBM» امیدوارند که با کنترل تمرکز و طیف موج‌های صوتی ایجادشده توسط این فرستنده‌ها، یک صوت «قابل حس» ایجاد نموده که می‌تواند برای اعمال نیرو بر ماده، مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، هولوگرام، یک تصویر ملموس از یک جسم شناور در فضای داخل چاپگر ایجاد نموده و واسطه‌ای بر روی فضای مورد نظر برای چاپ سه‌بعدی، تشکیل می‌شود که امکان چاپ در یک مرحله را برای اجسام توخالی و پیچیده، فراهم می‌نماید.

اگرچه هنوز قابلیت تجاری شدن چاپگر هولوگرامی سه‌بعدی مشخص نیست، اما هیچ بحثی وجود ندارد که در صورت امکان‌پذیری و عرضه چنین فناوری منحصربه‌فردی به بازار، تحولی بزرگ در صنعت چاپ سه‌بعدی رخ خواهد داد که امکان تولید رنج وسیعی از مواد و محصولات را با سرعتی خیره‌کننده، فراهم می‌نماید.

لازم به ذکر است که علاقه شدید شرکت‌های بزرگ فناور به حوزه چاپ سه‌بعدی، مسئله‌ای غیر قابل کتمان بوده که به خوبی، از رصد پتنت‌های منتشر شده آن‌ها، قابل رصد است. از آنجاکه این حوزه فناورانه، می‌تواند فرایندهای تولیدی را متحول نموده و در نتیجه، هزینه‌های تولید را به شدت کاهش دهد و در عین حال، قابلیت تولید تجهیزات و محصولات بسیار پیشرفته، همچون موتور موشک‌های ماهواره‌ای را فراهم می‌نماید، در نتیجه، این شدت علاقه و هزینه‌های کلان تحقیق‌و‌توسعه شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف، همچون «IBM»، اپل، فورد، جنرال الکتریک و ...، منطقی به نظر می‌رسد.

گفتنی است، «IBM» به عنوان غول بزرگ فناوری در آمریکا، توجه خاصی به حفاظت از دارایی‌های فکری داشته و ثبت پتنت را به عنوان یکی از استراتژی‌های مهم خود، در دستور کار قرار داده است. این شرکت، اخیراً برای بیست‌و‌ششمین سال متوالی، موفق به قرارگیری در صدر فهرست شرکت‌ها و مؤسساتی شده که بیشترین گواهی ثبت اختراع را از اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، دریافت نموده‌اند. این شرکت، با ۹۱۰۰ پتنت در سال ۲۰۱۸ میلادی، در رده نخست قرار گرفته و سامسونگ نیز، با ۵۸۵۰ پتنت، آن را دنبال می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.