چالش یوتیوب با مسئله کپی‌رایت در سال ۲۰۱۹
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ چالش یوتیوب با مسئله کپی‌رایت در سال ۲۰۱۹

بدون شک، یوتیوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی است که میلیون‌ها کاربر را در سراسر جهان، مجذوب خود نموده است. به نظر می‌رسد که این پلتفرم محبوب، اخیراً با مشکلاتی پیرامون حقوق کپی‌رایت محتوای بارگزاری شده مواجه شده باشد. این شرکت، در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی، با اتحادیه اروپا، بر سر قوانین جدید کپی‌رایت درگیر بود؛ قوانینی که در سال جاری میلادی، پیامدهای مهمی برای کاربران یوتیوب، چه در اروپا و چه خارج از آن، به دنبال خواهد داشت. در واقع، با قوانین جدید، بسیاری از محتواهای محبوب این پلتفرم، در خطر بوده و ممکن است سایت مجبور به اعمال یک «فیلتر آپلود» شده که محتوای ناقض حقوق کپی‌رایت را مسدود نماید.

مشکل بارگذاری محتوا بدون رعایت حق کپی‌رایت، به ویژه در صنعت موسیقی، مسئله بزرگی است. نگرانی هنرمندان در مورد دریافت حقوق منصفانه در اینترنت، مسئله جدیدی نیست و بسیاری از شبکه‌ها، استودیوها و ناشران اروپایی، به منظور از بین بردن این شکاف، از قوانین کپی‌رایت حمایت کرده‌اند. به همین منظور، اتحادیه اروپا، قوانین جدیدی وضع نموده که قرار است در بهار سال ۲۰۱۹ میلادی، به رأی‌گیری نهایی گذاشته شود. به موجب این قوانین، شرکت‌های پلتفرم رسانه‌ای، مانند یوتیوب، مسئول محتوای دارای حق کپی‌رایت شناخته می‌شوند. طبق قانون جدید، یوتیوب باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهد که به معنای ورود فیلتر در این پلتفرم است. یعنی آن دسته از مطالب یوتیوب که ممکن است ناقض حقوق کپی‌رایت باشند، به سادگی از ارسال شدن به سایت، ممنوع خواهند شد. این ایده «فیلتر بارگذاری»، جامعه یوتیوب را خشمگین کرده است.

البته یوتیوب هم استدلال خود را برای مخالفت با این قانون دارد. این پلتفرم، مدت‌ها برای ایجاد یک آشکارساز کپی‌رایت دقیق، تلاش نموده و مسئله کپی‌رایت، برای سازندگان یوتیوب نیز، یک دغدغه بزرگ بوده است. یوتیوب استدلال می‌کند که در حال حاضر، ابزاری مانند «Content ID» را برای شناسایی و جبران خسارت سازندگان اصلی در اختیار دارد. همچنین، یوتیوب در یازدهم ژوئیه سال قبل ، از ابزار حفاظتی جدیدی رونمایی نمود که برای یافتن کلیپ‌هایی که پیش‌تر بارگذاری شده و مجدد توسط کاربری جدید بارگذاری می‌گردد، قابل استفاده است. این ابزارها، به سازندگان اصلی کمک می‌کند تا محتوای دارای کپی‌رایت را شناسایی نموده و سپس ناقضان را به یوتیوب معرفی نمایند. با این وجود، شرکت اظهار می‌دارد که در ۹۰٪ موارد، تولیدکنندگان اصلی، مخالف حذف ویدیوهای خود هستند و در عوض، درخواست تقسیم درآمدهای تبلیغاتی اجراشده بر ویدیو را دارند.

با گسترش الگوریتم‌های پیشگیرانه کپی‌رایت، بسیاری از ویدیوهایی که یوتیوب را محبوب می‌کنند، به خطر می‌افتند. همچنین برای سازندگان اصلی محتوا، دیگر امکان سود بردن از محتوایشان در این پلتفرم وجود ندارد، چراکه ویدئوهای دارای کپی‌رایت، اجازه بارگذاری نخواهند داشت. «سوزان وویچیتسکی»، مدیرعامل یوتیوب، اظهار داشت که قانون جدید، باعث خواهد شد که میلیون‌ها نفر از ساکنان اتحادیه اروپا، به ویدیوهایی که بیش از ۹۰ میلیارد بار در ماه گذشته مشاهده شده‌اند، دسترسی نداشته باشند.

زمانی که قوانین کپی‌رایت جدید اجرایی شوند، مطمئناً پیامدهای جهانی خواهند داشت؛ چراکه کاربران رسانه‌ها، خواهند دید که تولیدکنندگان اروپایی محبوب آن‌ها، به امنیت بیشتری می‌رسند؛ اما از طرف دیگر، ساکنین اروپایی، قادر نخواهند بود که بسیاری از ویدئوهای محبوبشان را ببینند.

با این حال، سال ۲۰۱۹، به اندازه‌ای که یوتیوب سعی می‌کند به نظر بیاید، ناخوشایند نیست. این شرکت، به ایجاد ترس برای منحرف نمودن تلاش‌های اتحادیه اروپا در زمینه جبران خسارت هنرمندان حوزه موسیقی، متهم شده است. علی‌رغم ادعای شرکت برای ارائه بیش از ۲.۵ میلیارد یورو به صاحبان حقوق کپی‌رایت، این شرکت، هنگام استفاده از محتوای دارای کپی‌رایت، به ازای هر ۱۰ یورو که رسانه موسیقی «Spotify» پرداخت می‌کند، تنها ۱ یورو به هنرمندان پرداخت می‌کند؛ این در حالی است که قوانین جدید کپی‌رایت، می‌توانند اقداماتی را برای مقابله با این عدم تعادل انجام دهند. علاوه بر این، تهدید یوتیوب برای حذف همه محتواهای حاوی نقض کپی‌رایت در اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد که راهی برای انداختن تقصیر به گردن قوانین جدید باشد، آن هم برای مشکلی که پلتفرم مدت‌ها داشته و اکنون نیاز است اصلاح شود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.