چالش یوتیوب با مسئله کپی‌رایت در سال ۲۰۱۹
۰۲ بهمن ۱۳۹۷

چالش یوتیوب با مسئله کپی‌رایت در سال ۲۰۱۹

بدون شک، یوتیوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی است که میلیون‌ها کاربر را در سراسر جهان، مجذوب خود نموده است. به نظر می‌رسد که این پلتفرم محبوب، اخیراً با مشکلاتی پیرامون حقوق کپی‌رایت محتوای بارگزاری شده مواجه شده باشد. این شرکت، در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی، با اتحادیه اروپا، بر سر قوانین جدید کپی‌رایت درگیر بود؛ قوانینی که در سال جاری میلادی، پیامدهای مهمی برای کاربران یوتیوب، چه در اروپا و چه خارج از آن، به دنبال خواهد داشت. در واقع، با قوانین جدید، بسیاری از محتواهای محبوب این پلتفرم، در خطر بوده و ممکن است سایت مجبور به اعمال یک «فیلتر آپلود» شده که محتوای ناقض حقوق کپی‌رایت را مسدود نماید.

مشکل بارگذاری محتوا بدون رعایت حق کپی‌رایت، به ویژه در صنعت موسیقی، مسئله بزرگی است. نگرانی هنرمندان در مورد دریافت حقوق منصفانه در اینترنت، مسئله جدیدی نیست و بسیاری از شبکه‌ها، استودیوها و ناشران اروپایی، به منظور از بین بردن این شکاف، از قوانین کپی‌رایت حمایت کرده‌اند. به همین منظور، اتحادیه اروپا، قوانین جدیدی وضع نموده که قرار است در بهار سال ۲۰۱۹ میلادی، به رأی‌گیری نهایی گذاشته شود. به موجب این قوانین، شرکت‌های پلتفرم رسانه‌ای، مانند یوتیوب، مسئول محتوای دارای حق کپی‌رایت شناخته می‌شوند. طبق قانون جدید، یوتیوب باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهد که به معنای ورود فیلتر در این پلتفرم است. یعنی آن دسته از مطالب یوتیوب که ممکن است ناقض حقوق کپی‌رایت باشند، به سادگی از ارسال شدن به سایت، ممنوع خواهند شد. این ایده «فیلتر بارگذاری»، جامعه یوتیوب را خشمگین کرده است.

البته یوتیوب هم استدلال خود را برای مخالفت با این قانون دارد. این پلتفرم، مدت‌ها برای ایجاد یک آشکارساز کپی‌رایت دقیق، تلاش نموده و مسئله کپی‌رایت، برای سازندگان یوتیوب نیز، یک دغدغه بزرگ بوده است. یوتیوب استدلال می‌کند که در حال حاضر، ابزاری مانند «Content ID» را برای شناسایی و جبران خسارت سازندگان اصلی در اختیار دارد. همچنین، یوتیوب در یازدهم ژوئیه سال قبل ، از ابزار حفاظتی جدیدی رونمایی نمود که برای یافتن کلیپ‌هایی که پیش‌تر بارگذاری شده و مجدد توسط کاربری جدید بارگذاری می‌گردد، قابل استفاده است. این ابزارها، به سازندگان اصلی کمک می‌کند تا محتوای دارای کپی‌رایت را شناسایی نموده و سپس ناقضان را به یوتیوب معرفی نمایند. با این وجود، شرکت اظهار می‌دارد که در ۹۰٪ موارد، تولیدکنندگان اصلی، مخالف حذف ویدیوهای خود هستند و در عوض، درخواست تقسیم درآمدهای تبلیغاتی اجراشده بر ویدیو را دارند.

با گسترش الگوریتم‌های پیشگیرانه کپی‌رایت، بسیاری از ویدیوهایی که یوتیوب را محبوب می‌کنند، به خطر می‌افتند. همچنین برای سازندگان اصلی محتوا، دیگر امکان سود بردن از محتوایشان در این پلتفرم وجود ندارد، چراکه ویدئوهای دارای کپی‌رایت، اجازه بارگذاری نخواهند داشت. «سوزان وویچیتسکی»، مدیرعامل یوتیوب، اظهار داشت که قانون جدید، باعث خواهد شد که میلیون‌ها نفر از ساکنان اتحادیه اروپا، به ویدیوهایی که بیش از ۹۰ میلیارد بار در ماه گذشته مشاهده شده‌اند، دسترسی نداشته باشند.

زمانی که قوانین کپی‌رایت جدید اجرایی شوند، مطمئناً پیامدهای جهانی خواهند داشت؛ چراکه کاربران رسانه‌ها، خواهند دید که تولیدکنندگان اروپایی محبوب آن‌ها، به امنیت بیشتری می‌رسند؛ اما از طرف دیگر، ساکنین اروپایی، قادر نخواهند بود که بسیاری از ویدئوهای محبوبشان را ببینند.

با این حال، سال ۲۰۱۹، به اندازه‌ای که یوتیوب سعی می‌کند به نظر بیاید، ناخوشایند نیست. این شرکت، به ایجاد ترس برای منحرف نمودن تلاش‌های اتحادیه اروپا در زمینه جبران خسارت هنرمندان حوزه موسیقی، متهم شده است. علی‌رغم ادعای شرکت برای ارائه بیش از ۲.۵ میلیارد یورو به صاحبان حقوق کپی‌رایت، این شرکت، هنگام استفاده از محتوای دارای کپی‌رایت، به ازای هر ۱۰ یورو که رسانه موسیقی «Spotify» پرداخت می‌کند، تنها ۱ یورو به هنرمندان پرداخت می‌کند؛ این در حالی است که قوانین جدید کپی‌رایت، می‌توانند اقداماتی را برای مقابله با این عدم تعادل انجام دهند. علاوه بر این، تهدید یوتیوب برای حذف همه محتواهای حاوی نقض کپی‌رایت در اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد که راهی برای انداختن تقصیر به گردن قوانین جدید باشد، آن هم برای مشکلی که پلتفرم مدت‌ها داشته و اکنون نیاز است اصلاح شود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

دوره خودخوان مالکیت فکری برای همه
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

دوره خودخوان مالکیت فکری برای همه

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به راه‌اندازی یک دوره خودخوان نموده که اقشار مختلف جامعه، اعم از کودکان و نوجوانان، تا مادران خانه‌دار و حتی افراد توانیاب را مورد توجه قرار داده است.

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!
۲۶ فروردین ۱۴۰۰

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!

آکادمی کانون پتنت ایران، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، برگزاری وبینار ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است: "ایده‌هات رو روانه بازار کن!". این وبینار، در مورخ ششم اردیبهشت و مصادف با روز جهانی مالکیت فکری، از ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ برگزار می‌گردد.

به تصویر کشیده شدن زنان مخترع در موزه ملی تاریخ آمریکا
۲۲ فروردین ۱۴۰۰

به تصویر کشیده شدن زنان مخترع در موزه ملی تاریخ آمریکا

زنان مخترع، در موزه ملی تاریخ آمریکا به تصویر کشیده می‌شوند. در این نمایشگاه که تحت عنوان «تصویری از زنان مخترع» نام‌گذاری شده، زنانی معرفی می‌شوند که علیرغم ارائه نوآوری‌ها و اختراعات خارق‌العاده خود در طول تاریخ، اغلب آنطور که باید و شاید مورد تقدیر قرار نگرفته‌اند.

پیشگامان فناوری «mRNA»؛ نسل جدید واکسن‌ها و روش‌های درمانی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

پیشگامان فناوری «mRNA»؛ نسل جدید واکسن‌ها و روش‌های درمانی

با ظهور اپیدمی کووید-۱۹ و تلاش برای ساخت واکسن این بیماری، واژه جدیدی تحت عنوان «mRNA»، بر سر زبان‌ها افتاد. فناوری منحصربه‌فرد و پیشرفته‌ای که شاید واکسن کووید-۱۹، تنها سرآغازی برای کاربردهای فراگیر آن در حوزه‌های مختلف پزشکی و دارویی باشد. باشد. بررسی فعالیت‌های ثبت اختراع در این حوزه، نشان می‌دهد که در حال حاضر، سه شرکت مدرنا، بیوان‌تک و کیوروک، پیشگام توسعه این فناوری هستند.

ساخت جعبه‌هایی با قابلیت کنترل دما برای حمل واکسن کرونا
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

ساخت جعبه‌هایی با قابلیت کنترل دما برای حمل واکسن کرونا

یک شرکت هندی اقدام به توسعه جعبه‌هایی جدید نموده که شرایط دمایی مورد نیاز برای واکسن‌های تولیدی شرکت‌های مختلف را فراهم می‌کند.

سیطره مطلق فناوران چینی بر فعالیت‌های ثبت اختراع حوزه بلاک‌چین
۲۵ فروردین ۱۴۰۰

سیطره مطلق فناوران چینی بر فعالیت‌های ثبت اختراع حوزه بلاک‌چین

آمارها حکایت از آن دارد که شرکت‌های چینی، با ثبت رکوردهای خیره‌کننده در سال ۲۰۲۰ میلادی، خود را به‌عنوان بازیگران برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین معرفی نموده‌اند. بنابر فهرست منتشر شده توسط «IAM»، در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین، تنها یک شرکت غیر چینی وجود دارد. در این میان، «Ant Group» که از زیرمجموعه‌های گروه تجاری علی‌بابا است، با ثبت ۵۸۶ درخواست جدید در سال ۲۰۲۰، مجموعاً با ۲۲۹۸ درخواست، در رده نخست بازیگران برتر قرار گرفته است.