چالش یوتیوب با مسئله کپی‌رایت در سال ۲۰۱۹
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ چالش یوتیوب با مسئله کپی‌رایت در سال ۲۰۱۹

بدون شک، یوتیوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی است که میلیون‌ها کاربر را در سراسر جهان، مجذوب خود نموده است. به نظر می‌رسد که این پلتفرم محبوب، اخیراً با مشکلاتی پیرامون حقوق کپی‌رایت محتوای بارگزاری شده مواجه شده باشد. این شرکت، در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی، با اتحادیه اروپا، بر سر قوانین جدید کپی‌رایت درگیر بود؛ قوانینی که در سال جاری میلادی، پیامدهای مهمی برای کاربران یوتیوب، چه در اروپا و چه خارج از آن، به دنبال خواهد داشت. در واقع، با قوانین جدید، بسیاری از محتواهای محبوب این پلتفرم، در خطر بوده و ممکن است سایت مجبور به اعمال یک «فیلتر آپلود» شده که محتوای ناقض حقوق کپی‌رایت را مسدود نماید.

مشکل بارگذاری محتوا بدون رعایت حق کپی‌رایت، به ویژه در صنعت موسیقی، مسئله بزرگی است. نگرانی هنرمندان در مورد دریافت حقوق منصفانه در اینترنت، مسئله جدیدی نیست و بسیاری از شبکه‌ها، استودیوها و ناشران اروپایی، به منظور از بین بردن این شکاف، از قوانین کپی‌رایت حمایت کرده‌اند. به همین منظور، اتحادیه اروپا، قوانین جدیدی وضع نموده که قرار است در بهار سال ۲۰۱۹ میلادی، به رأی‌گیری نهایی گذاشته شود. به موجب این قوانین، شرکت‌های پلتفرم رسانه‌ای، مانند یوتیوب، مسئول محتوای دارای حق کپی‌رایت شناخته می‌شوند. طبق قانون جدید، یوتیوب باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهد که به معنای ورود فیلتر در این پلتفرم است. یعنی آن دسته از مطالب یوتیوب که ممکن است ناقض حقوق کپی‌رایت باشند، به سادگی از ارسال شدن به سایت، ممنوع خواهند شد. این ایده «فیلتر بارگذاری»، جامعه یوتیوب را خشمگین کرده است.

البته یوتیوب هم استدلال خود را برای مخالفت با این قانون دارد. این پلتفرم، مدت‌ها برای ایجاد یک آشکارساز کپی‌رایت دقیق، تلاش نموده و مسئله کپی‌رایت، برای سازندگان یوتیوب نیز، یک دغدغه بزرگ بوده است. یوتیوب استدلال می‌کند که در حال حاضر، ابزاری مانند «Content ID» را برای شناسایی و جبران خسارت سازندگان اصلی در اختیار دارد. همچنین، یوتیوب در یازدهم ژوئیه سال قبل ، از ابزار حفاظتی جدیدی رونمایی نمود که برای یافتن کلیپ‌هایی که پیش‌تر بارگذاری شده و مجدد توسط کاربری جدید بارگذاری می‌گردد، قابل استفاده است. این ابزارها، به سازندگان اصلی کمک می‌کند تا محتوای دارای کپی‌رایت را شناسایی نموده و سپس ناقضان را به یوتیوب معرفی نمایند. با این وجود، شرکت اظهار می‌دارد که در ۹۰٪ موارد، تولیدکنندگان اصلی، مخالف حذف ویدیوهای خود هستند و در عوض، درخواست تقسیم درآمدهای تبلیغاتی اجراشده بر ویدیو را دارند.

با گسترش الگوریتم‌های پیشگیرانه کپی‌رایت، بسیاری از ویدیوهایی که یوتیوب را محبوب می‌کنند، به خطر می‌افتند. همچنین برای سازندگان اصلی محتوا، دیگر امکان سود بردن از محتوایشان در این پلتفرم وجود ندارد، چراکه ویدئوهای دارای کپی‌رایت، اجازه بارگذاری نخواهند داشت. «سوزان وویچیتسکی»، مدیرعامل یوتیوب، اظهار داشت که قانون جدید، باعث خواهد شد که میلیون‌ها نفر از ساکنان اتحادیه اروپا، به ویدیوهایی که بیش از ۹۰ میلیارد بار در ماه گذشته مشاهده شده‌اند، دسترسی نداشته باشند.

زمانی که قوانین کپی‌رایت جدید اجرایی شوند، مطمئناً پیامدهای جهانی خواهند داشت؛ چراکه کاربران رسانه‌ها، خواهند دید که تولیدکنندگان اروپایی محبوب آن‌ها، به امنیت بیشتری می‌رسند؛ اما از طرف دیگر، ساکنین اروپایی، قادر نخواهند بود که بسیاری از ویدئوهای محبوبشان را ببینند.

با این حال، سال ۲۰۱۹، به اندازه‌ای که یوتیوب سعی می‌کند به نظر بیاید، ناخوشایند نیست. این شرکت، به ایجاد ترس برای منحرف نمودن تلاش‌های اتحادیه اروپا در زمینه جبران خسارت هنرمندان حوزه موسیقی، متهم شده است. علی‌رغم ادعای شرکت برای ارائه بیش از ۲.۵ میلیارد یورو به صاحبان حقوق کپی‌رایت، این شرکت، هنگام استفاده از محتوای دارای کپی‌رایت، به ازای هر ۱۰ یورو که رسانه موسیقی «Spotify» پرداخت می‌کند، تنها ۱ یورو به هنرمندان پرداخت می‌کند؛ این در حالی است که قوانین جدید کپی‌رایت، می‌توانند اقداماتی را برای مقابله با این عدم تعادل انجام دهند. علاوه بر این، تهدید یوتیوب برای حذف همه محتواهای حاوی نقض کپی‌رایت در اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد که راهی برای انداختن تقصیر به گردن قوانین جدید باشد، آن هم برای مشکلی که پلتفرم مدت‌ها داشته و اکنون نیاز است اصلاح شود.

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری نخستین وبینار تخصصی مالکیت فکری توسط باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو
۱۲ آبان ۱۴۰۰

برگزاری نخستین وبینار تخصصی مالکیت فکری توسط باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو

باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو، با حمایت کانون پتنت ایران، اقدام به برگزاری یک وبینار تخصصی مالکیت فکری برای کسب‌و‌کارهای نوپا، مراکز دانش‌بنیان و دانشگاهیان نموده است. در پایان این رویداد سه روزه که ۲۲ لغایت ۲۵ آبان ماه برگزار می‌گردد، گواهینامه بین‌المللی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو نیز به شرکت‌کنندگان اعطا می‌گردد.

برگزاری افتتاحیه مدرسه پاییزه وزارت بهداشت با حضور مدیران فناوری و مالکیت فکری
۱۲ آبان ۱۴۰۰

برگزاری افتتاحیه مدرسه پاییزه وزارت بهداشت با حضور مدیران فناوری و مالکیت فکری

اولین رویداد از مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت، روز دوشنبه هفته جاری، مورخ دهم آبان ماه، با حضور ۱۰۳ نفر از مدیران فناوری، کارشناسان دفاتر مالکیت فکری و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های وابسته به این وزارتخانه برگزار گردید. تمرکز ویژه این رویداد که با عنوان «بررسی سیاست‌های مالکیت فکری رایج در دنیا» برگزار شد، بیان سیاست‌های متداول مالکیت فکری در دانشگاه‌های جهان و رویکردهای ممکن برای دانشگاه‌های داخلی بود.

لزوم حمایت از پتنت‌های راهبردی در مسیر ایده تا بازار
۲۳ آبان ۱۴۰۰

لزوم حمایت از پتنت‌های راهبردی در مسیر ایده تا بازار

دومین وبینار «مدرسه پاییزه» با عنوان «مالکیت فکری، بودن یا نبودن مسئله این است!» ویژه مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برگزار گردید.  

رده ۶۰ شاخص جهانی نوآوری به ایران رسید
۲۴ آبان ۱۴۰۰

رده ۶۰ شاخص جهانی نوآوری به ایران رسید

بر اساس آمار منتشر شده، ایران در شاخص‌های مختلف در مقایسه با ده کشور برتر، کشورهای منطقه و گروه کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا در حوزه خروجی‌های فناوری عملکرد مطلوبی داشته تا جایی که به جایگاه 60 در شاخص جهانی نوآوری رسیده است.

نوجوانی که موفق به ساخت ربات آتش‌نشان شده است!
۱۲ آبان ۱۴۰۰

نوجوانی که موفق به ساخت ربات آتش‌نشان شده است!

یک نوجوان مخترع، موفق به طراحی و ساخت نوعی ربات جستجو و نجات شده که در ساختمان‌های دچار آتش‌سوزی، به آتش‌نشانان کمک می‌کند تا عملیات‌ نجات را از راه دور هدایت کنند. «سیدهارت تاکور» که کار بر روی «FireBot» را چهار سال پیش و در سن سیزده سالگی آغاز کرد، به تازگی توانسته جایزه اختراع برگزیده مردمی را در مسابقات مخترعین دانش‌آموزی و دانشگاهی سال ۲۰۲۱ از آن خود نماید. اخذ حمایت از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به عنوان حامی این مسابقه، خیال تاکور را از جنبه‌های حفاظتی اختراع هم راحت می‌کند.