سیستم مدیریت دینامیک تسلا برای ایجاد باتری‌های مورد اعتمادتر
۰۳ بهمن ۱۳۹۷

سیستم مدیریت دینامیک تسلا برای ایجاد باتری‌های مورد اعتمادتر

شرکت تسلا، بعد از باز کردن درب صندوقچه پتنت‌های خود به روی خودروسازان، همچنان با سرعت بیشتری به دنبال ارائه ایده‌های کاربردی جدید و حفاظت از آن‌ها از طریق سیستم ثبت پتنت است. کسب‌وکار تسلا، بیش از هر چیز دیگری، به فناوری پیشرفته باتری‌های آن متکی است، چراکه باتری‌های تسلا، امروزه یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. تأثیر این باتری‌ها، خصوصاً در خودروهای الکتریکی تسلا و همچنین محصولات ذخیره‌سازی انرژی آن، بسیار قابل توجه است. با نگاهی به سابقه تسلا، می‌توان مطمئن شد که این شرکت، هرگز در یک نقطه باقی نمی‌ماند و باتری‌های ساخت شرکت، از این هم بهتر خواهند شد.

پتنت اخیر تسلا، به شماره «WO/2019/006204»، به یکی از فناوری‌های این شرکت در حوزه باتری‌ها اشاره داشته که امکان پیشرفت بیشتری را برای سیستم مدیریت باتری تسلا، فراهم می‌نماید. سیستم‌های مدیریت باتری که وظایف مهمی را انجام می‌دهند، ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف خارجی قرار گیرند. به عنوان مثال، در خودروهای الکتریکی، سیستم ممکن است در معرض عواملی چون ارتعاشات و شوک مکانیکی، دمای متغیر محیط، دامنه‌های انرژی چندگانه و عوامل زیاد دیگری قرار گرفته که می‌توانند سیگنال‌های بین کنترل‌کننده مرکزی و مدارهای مجتمع باتری را دچار اختلال نمایند. با توجه به این‌که باتری تنها منبع انرژی خودروهای الکتریکی است، چنین مواردی که عدم عملکرد صحیح را به همراه دارند، می‌توانند منجر به غیرقابل استفاده شدن یک خودروی الکتریکی، منجر شوند. در نتیجه، تسلا با توجه به تمرکز ویژه بر روی خودروهای الکتریکی، نیاز به یک سیستم مدیریت باتری دینامیک را ضروری می‌بیند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، سیستم مدیریت باتری پیشنهادی، شامل یک میزبان یا «host» و مصرف‌کننده یا «client» است که در یک حلقه ارتباط چند کاناله قرار دارند. میزبان، ممکن است در ساختارهای مختلفی قرار داشته باشد و با فرستادن دستورات و دریافت پاسخ از یک یا چند مصرف‌کننده، سیستم را مدیریت نماید. هر مصرف‌کننده، می‌تواند سلول‌های باتری مربوطه را با اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی و فیزیکی، نظیر ولتاژ، مقدار شارژ الکتریکی باقی‌مانده و دمای آن‌ها، کنترل نماید. میزبان و مصرف‌کننده، می‌توانند دستورات و پاسخ‌ها را از طریق یک حلقه زنجیره‌ای ردوبدل نمایند. این حلقه، می‌تواند رابط میزبان را به صورت سری، به رابط‌های مصرف‌کننده‌ها متصل نماید، به گونه‌ای که ارتباطات به صورت سریالی، در یک یا چندین کانال در حلقه انجام شوند.

سیستم مدیریت باتری، به دلیل توانایی ارتباط دوطرفه در طول حلقه و به دلیل استفاده از دو کانال که هر یک، اجازه دسترسی به سیستم‌های مدیریت باتری را می‌دهند، قادر به ارائه مسیرهای ارتباطی اضافه‌ای خواهد بود. علاوه بر این، میزبان قادر به برقراری ارتباط در جهت عقربه‌های ساعت و همچنین خلاف جهت عقربه‌های ساعت حول مشتریان خواهد بود. این دو جهته بودن، میزبان را قادر می‌سازد تا در صورتی که یک شکست در حلقه زنجیره‌ای وجود داشته باشد، به طریقی دیگر، با مصرف‌کننده ارتباط برقرار نماید.

استفاده از یک سیستم سیگنالی چند کاناله و دو طرفه در سیستم مدیریت باتری، منجر به «افزونگی دینامیک» در سیستم می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک مدار اولیه یا ثانویه، از پاسخ به یک مصرف‌کننده باز بماند، میزبان می‌تواند با یک کانال عملیاتی دیگر، با مصرف‌کننده ارتباط برقرار نماید. معماری چند کاناله، تضمین می‌کند که حتی ناتوانی یک سیستم زیرمجموعه، قادر نخواهد بود که در عملکرد عادی یک سیستم زیرمجموعه مکمل دیگر که در کانال دیگری عمل می‌کند، خللی ایجاد نماید. علاوه بر این، دو جهته بودن سیستم، اجازه می‌دهد که ناتوانی در هر نقطه‌ای از حلقه، جبران شود. در نهایت، این سیستم، می‌تواند نسل جدیدی از باتری‌های قابل‌اعتماد را ایجاد نماید.

در ماه‌های اخیر، شاهد ثبت اختراعات هوشمندانه و کاربردی فراوانی از سوی شرکت تسلا بوده‌ایم، از جمله پتنت اخیر تسلا، مبنی بر استفاده از واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرایند تولید خودرو و ارائه یک سیستم خنک‌کننده باتری که از افزایش دمای باتری خودروهای برقی جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد که تسلا لحظه‌ای از حرکت دست برنداشته و با سرعت و قدرت بیشتری به دنبال بهبود هر چه بیشتر محصولات خود می‌باشد.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی
۳ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی

کانون پتنت ایران، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)» را برگزار می‌نمایند. هدف از این کمپ که در مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری است، تا با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها، آشنا شوند.

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» نموده است. در این کارگاه که در مورخ ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با هدف تسهیل ارتباط بین دارندگان حقوق پتنت‌ها و اخذکنندگان بالقوه مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نموده است. این پلتفرم جدید که «Patents 4 Partnerships» نام دارد، در گام ابتدایی در برگیرنده مجموعه‌ای از گواهی‌های ثبت اختراع و پرونده‌های انتشار یافته مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده که آن‌ها را برای واگذاری مجوز، در دسترس قرار داده است. البته این پلتفرم در آینده با توسعه‌هایی نیز همراه بوده و ممکن است حوزه‌های دیگری را نیز شامل شود.

USPTO
تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری

اختلاف دو میلیارد دلاری «تسلا» و «نیکولا»، بر سر شباهت بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در کامیون‌های تولیدی این دو شرکت، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر آخرین رأی صادر شده در خصوص این دعوی بزرگ، درخواست تسلا مبنی بر رد اعتبار یکی از پتنت‌های نیکولا، تأیید نشده و همین موضوع، یک پیروزی اولیه برای نیکولا محسوب می‌گردد که این شرکت را یک گام دیگر تا دستیابی به ۲ میلیارد دلار خسارت نزدیک می‌نماید.

Auto Blog
نیروگاه خورشیدی شناور در آب
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

نیروگاه خورشیدی شناور در آب

یک شرکت نروژی فعال در حوزه انرژی خورشیدی، ایده‌ای بکر و نوآورانه برای بهره‌مندی از این انرژی پاک و لایزال ارائه نموده است. نوآوری جدید «اوکین سان»، نوعی نیروگاه خورشیدی شناور در آب را معرفی نموده که متشکل از ماژول‌های سیلیکونی اصلاح شده است. این ماژول‌ها، بر روی یک غشای انعطاف‌پذیر هیدروالاستیک نصب شده و قابلیت استفاده در آب‌های ساحلی و همچنین مخازن و محیط‌های آبی دست‌ساز بشر، مانند مزارع پرورش ماهی را دارا می‌باشند.

oedigital
تیر خلاص به نظریه ذکر نام هوش مصنوعی به عنوان مخترع
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

تیر خلاص به نظریه ذکر نام هوش مصنوعی به عنوان مخترع

پس از آنکه دفتر ثبت اختراع اروپا و دفتر مالکیت فکری انگلیس، اقدام به رد درخواست‌های ثبت اختراعی نمودند که مخترع آن‌ها انسان نبود، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا نیز، چنین رویکردی را در پیش گرفت. این نهاد، با رد درخواست‌هایی که مخترع آن‌ها یک سیستم هوش مصنوعی بود، اعلام داشته که سیستم‌های هوش مصنوعی، نمی‌توانند جایگزین مخترع یک پتنت شده و فقط اشخاص حقیقی می‌توانند در جایگاه یک مخترع قرار گیرند.

USPTO