سیستم مدیریت دینامیک تسلا برای ایجاد باتری‌های مورد اعتمادتر
۰۳ بهمن ۱۳۹۷

سیستم مدیریت دینامیک تسلا برای ایجاد باتری‌های مورد اعتمادتر

شرکت تسلا، بعد از باز کردن درب صندوقچه پتنت‌های خود به روی خودروسازان، همچنان با سرعت بیشتری به دنبال ارائه ایده‌های کاربردی جدید و حفاظت از آن‌ها از طریق سیستم ثبت پتنت است. کسب‌وکار تسلا، بیش از هر چیز دیگری، به فناوری پیشرفته باتری‌های آن متکی است، چراکه باتری‌های تسلا، امروزه یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. تأثیر این باتری‌ها، خصوصاً در خودروهای الکتریکی تسلا و همچنین محصولات ذخیره‌سازی انرژی آن، بسیار قابل توجه است. با نگاهی به سابقه تسلا، می‌توان مطمئن شد که این شرکت، هرگز در یک نقطه باقی نمی‌ماند و باتری‌های ساخت شرکت، از این هم بهتر خواهند شد.

پتنت اخیر تسلا، به شماره «WO/2019/006204»، به یکی از فناوری‌های این شرکت در حوزه باتری‌ها اشاره داشته که امکان پیشرفت بیشتری را برای سیستم مدیریت باتری تسلا، فراهم می‌نماید. سیستم‌های مدیریت باتری که وظایف مهمی را انجام می‌دهند، ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف خارجی قرار گیرند. به عنوان مثال، در خودروهای الکتریکی، سیستم ممکن است در معرض عواملی چون ارتعاشات و شوک مکانیکی، دمای متغیر محیط، دامنه‌های انرژی چندگانه و عوامل زیاد دیگری قرار گرفته که می‌توانند سیگنال‌های بین کنترل‌کننده مرکزی و مدارهای مجتمع باتری را دچار اختلال نمایند. با توجه به این‌که باتری تنها منبع انرژی خودروهای الکتریکی است، چنین مواردی که عدم عملکرد صحیح را به همراه دارند، می‌توانند منجر به غیرقابل استفاده شدن یک خودروی الکتریکی، منجر شوند. در نتیجه، تسلا با توجه به تمرکز ویژه بر روی خودروهای الکتریکی، نیاز به یک سیستم مدیریت باتری دینامیک را ضروری می‌بیند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، سیستم مدیریت باتری پیشنهادی، شامل یک میزبان یا «host» و مصرف‌کننده یا «client» است که در یک حلقه ارتباط چند کاناله قرار دارند. میزبان، ممکن است در ساختارهای مختلفی قرار داشته باشد و با فرستادن دستورات و دریافت پاسخ از یک یا چند مصرف‌کننده، سیستم را مدیریت نماید. هر مصرف‌کننده، می‌تواند سلول‌های باتری مربوطه را با اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی و فیزیکی، نظیر ولتاژ، مقدار شارژ الکتریکی باقی‌مانده و دمای آن‌ها، کنترل نماید. میزبان و مصرف‌کننده، می‌توانند دستورات و پاسخ‌ها را از طریق یک حلقه زنجیره‌ای ردوبدل نمایند. این حلقه، می‌تواند رابط میزبان را به صورت سری، به رابط‌های مصرف‌کننده‌ها متصل نماید، به گونه‌ای که ارتباطات به صورت سریالی، در یک یا چندین کانال در حلقه انجام شوند.

سیستم مدیریت باتری، به دلیل توانایی ارتباط دوطرفه در طول حلقه و به دلیل استفاده از دو کانال که هر یک، اجازه دسترسی به سیستم‌های مدیریت باتری را می‌دهند، قادر به ارائه مسیرهای ارتباطی اضافه‌ای خواهد بود. علاوه بر این، میزبان قادر به برقراری ارتباط در جهت عقربه‌های ساعت و همچنین خلاف جهت عقربه‌های ساعت حول مشتریان خواهد بود. این دو جهته بودن، میزبان را قادر می‌سازد تا در صورتی که یک شکست در حلقه زنجیره‌ای وجود داشته باشد، به طریقی دیگر، با مصرف‌کننده ارتباط برقرار نماید.

استفاده از یک سیستم سیگنالی چند کاناله و دو طرفه در سیستم مدیریت باتری، منجر به «افزونگی دینامیک» در سیستم می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک مدار اولیه یا ثانویه، از پاسخ به یک مصرف‌کننده باز بماند، میزبان می‌تواند با یک کانال عملیاتی دیگر، با مصرف‌کننده ارتباط برقرار نماید. معماری چند کاناله، تضمین می‌کند که حتی ناتوانی یک سیستم زیرمجموعه، قادر نخواهد بود که در عملکرد عادی یک سیستم زیرمجموعه مکمل دیگر که در کانال دیگری عمل می‌کند، خللی ایجاد نماید. علاوه بر این، دو جهته بودن سیستم، اجازه می‌دهد که ناتوانی در هر نقطه‌ای از حلقه، جبران شود. در نهایت، این سیستم، می‌تواند نسل جدیدی از باتری‌های قابل‌اعتماد را ایجاد نماید.

در ماه‌های اخیر، شاهد ثبت اختراعات هوشمندانه و کاربردی فراوانی از سوی شرکت تسلا بوده‌ایم، از جمله پتنت اخیر تسلا، مبنی بر استفاده از واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرایند تولید خودرو و ارائه یک سیستم خنک‌کننده باتری که از افزایش دمای باتری خودروهای برقی جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد که تسلا لحظه‌ای از حرکت دست برنداشته و با سرعت و قدرت بیشتری به دنبال بهبود هر چه بیشتر محصولات خود می‌باشد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.