سیستم مدیریت دینامیک تسلا برای ایجاد باتری‌های مورد اعتمادتر
۰۳ بهمن ۱۳۹۷ سیستم مدیریت دینامیک تسلا برای ایجاد باتری‌های مورد اعتمادتر

شرکت تسلا، بعد از باز کردن درب صندوقچه پتنت‌های خود به روی خودروسازان، همچنان با سرعت بیشتری به دنبال ارائه ایده‌های کاربردی جدید و حفاظت از آن‌ها از طریق سیستم ثبت پتنت است. کسب‌وکار تسلا، بیش از هر چیز دیگری، به فناوری پیشرفته باتری‌های آن متکی است، چراکه باتری‌های تسلا، امروزه یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. تأثیر این باتری‌ها، خصوصاً در خودروهای الکتریکی تسلا و همچنین محصولات ذخیره‌سازی انرژی آن، بسیار قابل توجه است. با نگاهی به سابقه تسلا، می‌توان مطمئن شد که این شرکت، هرگز در یک نقطه باقی نمی‌ماند و باتری‌های ساخت شرکت، از این هم بهتر خواهند شد.

پتنت اخیر تسلا، به شماره «WO/2019/006204»، به یکی از فناوری‌های این شرکت در حوزه باتری‌ها اشاره داشته که امکان پیشرفت بیشتری را برای سیستم مدیریت باتری تسلا، فراهم می‌نماید. سیستم‌های مدیریت باتری که وظایف مهمی را انجام می‌دهند، ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف خارجی قرار گیرند. به عنوان مثال، در خودروهای الکتریکی، سیستم ممکن است در معرض عواملی چون ارتعاشات و شوک مکانیکی، دمای متغیر محیط، دامنه‌های انرژی چندگانه و عوامل زیاد دیگری قرار گرفته که می‌توانند سیگنال‌های بین کنترل‌کننده مرکزی و مدارهای مجتمع باتری را دچار اختلال نمایند. با توجه به این‌که باتری تنها منبع انرژی خودروهای الکتریکی است، چنین مواردی که عدم عملکرد صحیح را به همراه دارند، می‌توانند منجر به غیرقابل استفاده شدن یک خودروی الکتریکی، منجر شوند. در نتیجه، تسلا با توجه به تمرکز ویژه بر روی خودروهای الکتریکی، نیاز به یک سیستم مدیریت باتری دینامیک را ضروری می‌بیند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، سیستم مدیریت باتری پیشنهادی، شامل یک میزبان یا «host» و مصرف‌کننده یا «client» است که در یک حلقه ارتباط چند کاناله قرار دارند. میزبان، ممکن است در ساختارهای مختلفی قرار داشته باشد و با فرستادن دستورات و دریافت پاسخ از یک یا چند مصرف‌کننده، سیستم را مدیریت نماید. هر مصرف‌کننده، می‌تواند سلول‌های باتری مربوطه را با اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی و فیزیکی، نظیر ولتاژ، مقدار شارژ الکتریکی باقی‌مانده و دمای آن‌ها، کنترل نماید. میزبان و مصرف‌کننده، می‌توانند دستورات و پاسخ‌ها را از طریق یک حلقه زنجیره‌ای ردوبدل نمایند. این حلقه، می‌تواند رابط میزبان را به صورت سری، به رابط‌های مصرف‌کننده‌ها متصل نماید، به گونه‌ای که ارتباطات به صورت سریالی، در یک یا چندین کانال در حلقه انجام شوند.

سیستم مدیریت باتری، به دلیل توانایی ارتباط دوطرفه در طول حلقه و به دلیل استفاده از دو کانال که هر یک، اجازه دسترسی به سیستم‌های مدیریت باتری را می‌دهند، قادر به ارائه مسیرهای ارتباطی اضافه‌ای خواهد بود. علاوه بر این، میزبان قادر به برقراری ارتباط در جهت عقربه‌های ساعت و همچنین خلاف جهت عقربه‌های ساعت حول مشتریان خواهد بود. این دو جهته بودن، میزبان را قادر می‌سازد تا در صورتی که یک شکست در حلقه زنجیره‌ای وجود داشته باشد، به طریقی دیگر، با مصرف‌کننده ارتباط برقرار نماید.

استفاده از یک سیستم سیگنالی چند کاناله و دو طرفه در سیستم مدیریت باتری، منجر به «افزونگی دینامیک» در سیستم می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک مدار اولیه یا ثانویه، از پاسخ به یک مصرف‌کننده باز بماند، میزبان می‌تواند با یک کانال عملیاتی دیگر، با مصرف‌کننده ارتباط برقرار نماید. معماری چند کاناله، تضمین می‌کند که حتی ناتوانی یک سیستم زیرمجموعه، قادر نخواهد بود که در عملکرد عادی یک سیستم زیرمجموعه مکمل دیگر که در کانال دیگری عمل می‌کند، خللی ایجاد نماید. علاوه بر این، دو جهته بودن سیستم، اجازه می‌دهد که ناتوانی در هر نقطه‌ای از حلقه، جبران شود. در نهایت، این سیستم، می‌تواند نسل جدیدی از باتری‌های قابل‌اعتماد را ایجاد نماید.

در ماه‌های اخیر، شاهد ثبت اختراعات هوشمندانه و کاربردی فراوانی از سوی شرکت تسلا بوده‌ایم، از جمله پتنت اخیر تسلا، مبنی بر استفاده از واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرایند تولید خودرو و ارائه یک سیستم خنک‌کننده باتری که از افزایش دمای باتری خودروهای برقی جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد که تسلا لحظه‌ای از حرکت دست برنداشته و با سرعت و قدرت بیشتری به دنبال بهبود هر چه بیشتر محصولات خود می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day