فناوری جدید حذف باکتری برای پرورش میگو
۰۳ بهمن ۱۳۹۷ فناوری جدید حذف باکتری برای پرورش میگو

میگو، یکی از منابع غذایی غنی است که طرفداران بسیاری در تمام دنیا دارد. بهترین انواع میگو، از دریاها صید می‌شوند؛ اما این حجم صید، جوابگوی تقاضای موجود نبوده و در عین حال، در تمام نقاط جهان نیز، در دسترس نیست. به همین دلیل، مزارع زیادی نیز برای پرورش میگو ساخته شده‌اند. با این وجود، امکان بیماری میگوها و آلودگی آب‌های پرورش میگو به انواع باکتری، اغلب بسیاری از صاحبان این مزارع را با ضررهای هنگفتی مواجه نموده است. با این حال، به تازگی یک شرکت آمریکایی، روشی ارائه نموده که با از بین بردن باکتری‌های مضر آب‌ها، امکان پرورش میگو را در هر زیستگاه بسته‌ای فراهم می‌نماید.

شرکت «NaturalShrimp»، که یک شرکت پرورش میگو در تگزاس است، موفق به اخذ یک گواهی ثبت اختراع برای فناوری جدید سیستم پرورش آبزی خود شده است. این سیستم، که با همکاری شرکت «F&T Solutions Water» ایجاد شده، شامل نوعی فناوری «سرکوب باکتری‌های آبی» است که به گفته توسعه‌دهندگان، علاوه بر باکتری‌های موجود در آب، دیگر موجودات مضر را نیز حذف نموده تا امکان پرورش سالم میگو را در محیط‌های داخلی فراهم نماید.

گفتنی است، این شرکت سهامی عام، به مدت ۱۷ سال بر روی پرورش داخلی میگو کار کرده، اما همواره با مشکلات شیوع باکتری و بیماری میگوها، مواجه بوده که زیان ۳۴ میلیون یورویی را نیز برای شرکت به همراه داشته است. شرکت، در اولین آزمایش پایلوت فناوری خود در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۸ میلادی، شروع به استفاده از فناوری مذکور نمود که در آن، برای از بین بردن باکتری‌ها، از جریان‌های الکتریکی استفاده می‌شد؛ آزمایشی که موفقیت‌آمیز از آب در آمد.

این شرکت، مدعی است که یک سیستم پرورش آبزی ایجاد نموده که به طور خودکار، میزان آمونیاک، باکتری، جامدات و مقدار خوراک موجود برای یک گونه آبزی محبوس در یک زیستگاه آبی بسته را کنترل می‌نماید و بر این اساس، می‌تواند بدون نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یا مواد شیمیایی سمی، میگویی باکیفیت تولید نماید. «پیتر لتیزیا»، مدیرعامل شرکت «F&T» نیز، بر مزایای جهانی این فناوری جدید تأکید داشته و اظهار نموده است: «توانایی پرورش میگو و سایر آبزیان در هر شهری، صرف‌نظر از فاصله آن شهر از دریا، باعث افزایش منابع غذایی تازه در آن شهر می‌شود.»

پتنت ذکرشده که به گفته مدیرعامل «NaturalShrimp»، یک هدیه کریسمس فوق‌العاده برای شرکت است، سبب می‌شود که ایده شرکت محفوظ مانده و حقوق انحصاری هر گونه پرورش میگو با استفاده از این فناوری، متعلق به شرکت باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.