هوش مصنوعی، یکی از پرکاربردترین و مهمترین حوزههای علم کامپیوتر است که میتواند تغییرات بسیار چشمگیری در زندگی بشر به وجود آورد. هوش مصنوعی، در واقع به معنای ایجاد هوشمندی در ماشینها و طرحی الگوریتمهای استدلال، منطق و تصمیمگیری در آنهاست. این فناوری، حتی در قابلیتهایی چون تشخیص چهره ، تشخیص احساسات کاربر بر اساس چهره و ایمنسازی رانندگی نیز راه یافته وشرکتهای بزرگی را به فعالیت وا داشته است.
از سال ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۱۵۴۰۰۰ پتنت در سراسر جهان، در خصوص فناوری هوش مصنوعی ثبت شده که اکثریت آنها، مربوط به حوزه سلامت (۲۹.۵ درصد)، راهکارهای خاص صنعتی (۲۵.۳ درصد) و امنیت دیجیتال (۱۵.۷ درصد) بوده است. در آمریکا، این تعداد ۷۹۹۳۶ عدد بوده که به طور مشابه، اکثریت آن، مربوط به حوزه سلامت (۳۲.۶ درصد)، راهکارهای خاص صنعت (۲۰.۵درصد) و امنیت دیجیتال (۱۸ درصد)، بوده است.
در میان تلاش مدعیان مختلف این حوزه، شرکتهایی همچون مایکروسافت، فناوریهای هوش مصنوعی را به گونهای توسعه میدهند که قابل ادغام بر پلتفرمهای موجود بوده و به راحتی، توسط مشتریان پذیرفته شوند. مایکروسافت با ۶۹۷ پتنت در حوزه هوش مصنوعی، از بقیه پیشی گرفته و یکی از شرکتهای تأثیرگذار این حوزه شناخته شده است. طبق آنالیزهای صورت گرفته توسط شرکت تحقیقاتی «EconSight» که بررسی اختراعات به ثبت رسیده در حوزه هوش مصنوعی را بر عهده داشته است، در بین ۳۰ شرکت و موسسه تحقیقاتی برتر فعال در این حوزه، مایکروسافت با فاصله به نسبت زیادی از بقیه پیشی داشته و ۲۰ درصد از کل اختراعات ثبتشده توسط این شرکتها را به خود اختصاص داده است.
در میان اثرگذاری هوش مصنوعی بر حوزههای مختلف، پتنتهای بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی، یکی از دستههایی است که رشد سریعی را از خود نشان داده است. این حوزه، در حد فاصل سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ میلادی، با ۲۹.۳ درصد رشد مرکب سالیانه همراه بوده است. پس از رشد خارقالعاده رشد در خصوص بازاریابی، دومین میزان رشد ورود هوش مصنوعی در فناوریهای مختلف، به امنیت دیجیتال مربوط است که ۲۳.۴ درصد رشد سالیانه را تجربه مینماید.