فعال‌سازی کیسه‌های هوای هوشمند تسلا بر اساس ویژگی‌های سرنشین
۰۶ بهمن ۱۳۹۷ فعال‌سازی کیسه‌های هوای هوشمند تسلا بر اساس ویژگی‌های سرنشین

خودروهای الکتریکی تسلا، در زمره امن‌ترین خودروهای جهان قرار دارند؛ به طوری‌که «تسلا مدل ۳»، «تسلا مدل S» و «تسلا مدل X»، در لیست برترین خودروهای اداره ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا «NHTSA» و با کمترین احتمال آسیب در هنگام تصادف، قرار گرفته‌اند. به لطف بکارگیری آلیاژهای فولادی و آلومینیومی با مقاومت فوق‌العاده بالا و همچنین استفاده از نواحی «Crumple zone» وسیع در خودروهای تسلا که مسئولیت جذب انرژی در زمان تصادف را بر عهده دارند، این خودروها در هنگام وقوع حوادث در جاده‌ها، قادر به محافظت از سرنشینان هستند.

با وجود کیفیت قابل توجه خودروهای تسلا، این شرکت هرگز دست از تلاش برای بهبود بیشتر آن‌ها بر نداشته است. پتنت جدید این شرکت، به شماره «WO2019006186»، نشان می‌دهد که تسلا به دنبال روش‌های بهتری برای ایجاد امنیت در خودروهای خود است. اختراع جدید به ثبت رسیده توسط این شرکت، حاکی از بکارگیری سیستم جدیدی است که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مجموعه‌ای از سنسورهای کار گذاشته‌شده در صندلی‌های خودرو، قابلیت تشخیص و طبقه‌بندی سرنشینان وجود دارد. نکته اینجاست که کیسه‌های هوا، خود گاهاً باعث آسیب رساندن به سرنشین‌ها شده و آسیب‌های جبران نشدنی را به همراه دارند. با بکارگیری فناوری جدید تسلا، کیسه‌های هوا به گونه‌ای فعال می‌شوند که خود باعث ایجاد آسیب به سرنشینان نشوند.

هنگام ارائه اقدامات امنیتی، تشخیص حضور یا عدم حضور سرنشینان خودرو و طبقه‌بندی دقیق آن‌ها، به عنوان کودکان و بزرگ‌سالان و همچنین ارزیابی جثه آن‌ها، بسیار مهم است. کیسه هوا، باید به گونه‌ای باز شود تا خطر آسیب‌های ناشی از آن، به حداقل رسیده و درعین‌حال، ایمنی ساکنین را در طی برخورد افزایش دهد. اختراع تسلا، با استفاده از سنسورهایی که در صندلی‌های خودرو کار گذاشته شده‌اند، امکان طبقه‌بندی سرنشینان را  بر اساس سایز، وزن و نوع بدن مسافر، فراهم نموده و بر اساس این پارامترها، در زمان حادثه، ایمن‌ترین شکل ممکن را برای فعال‌سازی کیسه‌های هوا، در نظر می‌گیرد.

اختراع اخیر نشان می‌دهد که تسلا همچنان به دنبال اقدامات بیشتری جهت بهبود هرچه بیشتر محصولات خود است. اقداماتی که خودروهای الکتریکی این شرکت را در جاده‌ها منحصربه‌فرد کرده است. با استفاده از این سیستم، ماشین‌های الکتریکی تسلا، حتی از آنچه در حال حاضر هستند نیز، ایمن تر خواهند بود و شکاف بین وسایل نقلیه تسلا و ماشین‌های معمولی که بسیاری از آن‌ها از امنیت بسیار کمی برخوردارند، گسترده‌تر خواهد شد.

لازم به ذکر است که علاوه بر تسلا، شرکت‌های خودروسازی دیگر نیز به مسئله تأمین امنیت سرنشینان خودروها و حتی عابران پیاده، توجه ویژه‌ای داشته و تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه انجام می‌دهند که از جمله آن‌ها، می‌توان به گردنبند ویژه فورد که قابلیت تبدیل به کیسه هوا را داشته و در هنگام تصادف، از سر و گردن مسافرین در مقابل ضربات ناگهانی محافظت می‌‌نماید، اشاره نمود. علاوه بر این، «جنرال موتورز» نیز پتنتی به ثبت رسانیده که از کیسه هوای خارجی به منظور محافظت از جان عابران پیاده در هنگام وقوع تصادف، استفاده می‌نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day