استفاده از فناوری اینترنت اشیاء «IoT» در صنایع غذایی
۰۸ بهمن ۱۳۹۷ استفاده از فناوری اینترنت اشیاء «IoT» در صنایع غذایی

«اینترنت اشیاء» یا «IoT»، یکی از آن فناوری‌های پرآوازه‌ای است که با ورود به حوزه‌های مختلف صنعتی و حتی زندگی شخصی افراد، می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی و کار مردم را با تحول روبرو نماید. این فناوری، به کمک اتصال دستگاه‌ها، اشیاء و حسگرهای مختلف، به شبکه اینترنت و به یکدیگر، امکان تعامل میان آن‌ها و همچنین تعامل با کاربر و کنترل بهتر فرایندها را ممکن می‌سازد. اگر وقتی از خانه خارج می‌شود، نگران کتری برقی خود هستید که آیا آن را از برق کشیده‌اید یا خیر، بعد از رونق این فناوری در نسل جدید خانه‌های هوشمند، نگرانی شما دیگر جایگاهی نخواهد داشت، چراکه به راحتی با گوشی هوشمند خود، آن را خاموش می‌کنید. البته این یک رؤیا نیست و شرکت‌های فعال در حوزه لوازم خانگی، همچون بوش، به این حوزه ورود نموده‌اند. این فناوری، در صنایع مختلف نیز، قابلیت ارائه کمک‌های قابل توجهی داشته و به راحتی، امکان بهبود کیفیت و کمیت و همچنین کاهش هزینه‌های ناشی از سیستم‌های کنترلی و نیروی انسانی را فراهم می‌نماید.

در این میان، شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی نیز، می‌توانند از این فناوری جدید، بهره‌های فراوانی برده و بهبود ایمنی مواد غذایی، کاهش ضایعات و نظارت بهتر بر تولید مواد غذایی و نگهداری از آن‌ها را برایشان به ارمغان آورد. به عنوان مثال، در یک مزرعه، به کارگیری حسگرهای مختلف، می‌تواند امکان نظارت بر شرایط آب و هوایی، سطح رطوبت خاک، بلوغ محصول و حتی حضور حشرات یا قارچ‌ها را فراهم نموده و در نتیجه، منجر به بهینه‌سازی تولید محصول شود. علاوه بر موارد یاد شده، حسگرها می‌توانند برای کمک به بهینه‌سازی آبیاری و تعیین زمان کوددهی نیز مورد استفاده قرار گرفته تا این سیستم‌ها، به صورت خودکار روشن و خاموش شوند. همچنین، اینترنت اشیاء، می‌تواند از طریق نظارت بر زمان حمل‌ونقل و دمای محصولات غذایی، به حفظ محصول سالم هم، کمک نماید.

گفتنی است، با همه مزایای موجود در مسیر توسعه فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیاء، ثبت اختراعات مربوطه، با چالش‌هایی روبرو است، چراکه «IoT»، متشکل از چندین فناوری، شامل دستگاه‌ها، نرم‌افزارها و سیستم‌هایی است که همه با هم کار می‌کنند. در نتیجه، یافتن بهترین راه برای محافظت از چنین اختراعات پیچیده‌ای، به یک استراتژی ثبت اختراع متفکرانه نیاز دارد که حفاظت از اختراع را تضمین نماید. در این مسیر، اطمینان از جدید بودن ادعاهای مطرح شده، در نظر گرفتن کلیه موارد لازم در ادعاهای مجزا و شناسایی مجموعه‌هایی که در صنایع مختلف، ممکن است نقض پتنت مربوطه را انجام دهند، تنها بخشی از موارد مهمی است که یک مخترع یا شرکت فعال در این حوزه، برای ثبت پتنت خود، باید در نظر بگیرد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day