رکورد شرکت‌های خارجی برای ثبت پتنت در چین
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ رکورد شرکت‌های خارجی برای ثبت پتنت در چین

بنابر گزارش‌های ارائه شده، سال گذشته میلادی، دفتر مالکیت فکری چین، شاهد تعداد بی‌سابقه‌ای از درخواست‌های ثبت پتنت توسط افراد و شرکت‌های غیربومی بوده است. این مسئله، برای اقتصاد چین بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند موجب بهبود محیط تجاری این کشور، برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر گردد.

بنابر اطلاعات موجود، در سال ۲۰۱۸ میلادی، در مجموع ۱۴۸۰۰۰ درخواست ثبت اختراع در چین، توسط شرکت‌های خارجی ثبت شده که این مقدار، ۹.۱ درصد، بیشتر از سال گذشته بوده است. همچنین در سال گذشته میلادی، شرکت‌های خارجی ۲۴۴۰۰۰ درخواست علامت تجاری را نیز به ثبت رسانیده‌اند که حدود ۱۶.۵ درصد، بیشتر از سال قبل است.

«بی نان»، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه دفتر مالکیت فکری چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن، اظهار داشت: «تعداد درخواست‌های ثبت اختراع توسط خارجی‌ها، به عنوان شاخصی مهم از وضعیت محیط کسب‌و‌کار، برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی به حساب می‌آید. تعداد زیاد درخواست‌های ثبت اختراع در چین، به این معنی است که محیط کسب‌و‌کار چین، در حال بهبود بوده و ما انتظار داریم که این رشد، در بلند مدت نیز ​​ادامه یابد».

گفتنی است، این اطلاعات، به دنبال مذاکرات چین و آمریکا در پکن، برای پایان دادن به یک جنگ تجاری میان این دو کشور، منتشر شده است. جنگ تجاری شروع شده میان دو کشور که در چند سال اخیر، در زمره مهمترین اخبار جهان قرار گرفته، جنبه‌های مختلفی را شامل شده است که حقوق مالکیت فکری، به صورت محسوسی در آن‌ها ایفای نقش می‌نماید. تلاش‌های چین از زوایای مختلف، برای دست یافتن به اسرار تجاری شرکت‌های خارجی، سرقت سایبری و یا ارسال جاسوس برای جذب نفرات برگزیده شرکت‌های خارجی را نیز شامل شده است. همچنین، بر اساس ادعاهای موجود، چین شرکت‌های خارجی را برای ورود به بازار این کشور، مجبور به افشای اسرار فناورانه  خود می‌نماید.

البته پکن نیز مکرراً اعلام نموده است که از سال ۲۰۰۱ میلادی که این کشور به سازمان تجارت جهانی پیوسته است، تلاش‌های زیادی در جهت حفاظت از مالکیت فکری انجام داده است. در دسامبر سال گذشته میلادی، این کشور، پیش‌نویس اصلاحیه جدیدی برای قانون ثبت اختراع چین انتشار داد که هدف از آن، ایجاد یک محیط کسب‌وکار منصفانه و تشویق نوآوری است. بنا بر قوانین و دستورالعمل‌های جدید، جریمه‌های نقض پتنت، به شدت افزایش یافته و عملاً محافظت‌ها از حقوق مالکیت فکری، بیشتر شده است.
 

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day