استفاده از نیروی مغناطیس برای چاپ سه‌بعدی حجمی فلزات
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ استفاده از نیروی مغناطیس برای چاپ سه‌بعدی حجمی فلزات

یک مخترع اسلونیایی، موفق به اختراع یک روش جدید مرتبط با فناوری چاپ سه‌بعدی حجمی فلزات «Volumetric Printing» شده است. این مخترع که «ناتاشا موسویچ» نام دارد، فناوری خود را طی یک پتنت ملی، به ثبت رسانیده و به دنبال بهره گرفتن از سیستم «PCT»، برای ثبت و حفاظت از این دستاورد، در دیگر کشورها است. گفتنی است، وی که در ماه ژوئن سال گذشته میلادی، نسبت به ثبت درخواست مربوطه اقدام نموده بود، اخیراً اختراعش توسط سازمان جهانی مالکیت فکری، با شماره «WO/2018/229085»، منتشر شده است.

فناوری چاپ حجمی، به‌عنوان یکی از انواع ساخت افزودنی به حساب می‌آید و برخلاف سایر روش‌ها که از یک فرآیند ساخت لایه‌لایه استفاده می‌کنند، قطعات و اشیاء را در هر سه بعد و به صورت هم‌زمان ایجاد می‌نماید. این فناوری را اصطلاحاً چاپ هولوگرافیک یا توموگرافیک نیز می‌نامند. یکی از چالش‌های مرتبط با فناوری چاپ حجمی، تطابق برای همجوشی پودر فلزات است که موسویچ، تا حدودی به این چالش در پتنت خود اشاره نموده است. این مورد را می‌توان یکی از نوآوری‌های بسیار کلیدی پتنت یاد شده دانست که می‌تواند فناوری چاپ حجمی را با تغییر و تحولات بسیاری مواجه سازد.

در فناوری معرفی شده جدید، با استفاده از مفهوم پراکندگی مغناطیسی، مواد و پودر فلزات را در فضای چاپ حجمی قرار داده و پس از ذوب شدن توسط پرتوهای الکترونی متعدد، قابلیت تولید یک‌باره اشیاء امکان‌پذیر می‌گردد. امکان تولید یک‌باره به جای تکنیک لایه‌لایه فعلی، می‌تواند سرعت فرآیند تولید در فناوری ساخت افزودنی فلزات را به شدت افزایش دهد. گفتنی است، فناوری توسعه‌یافته توسط موسویچ، یکی از نوآورانه‌ترین اقدامات در حوزه توسعه و بهبود فناوری چاپ حجمی به شمار می‌رود. این در حالی است که اغلب فرآیندهای توسعه‌ای فناوری چاپ حجمی، بر مواد زیستی و رزین‌های پلیمری متمرکز هستند.

کارشناسان معتقدند که فناوری پتنت شده، در صورتی که با موفقیت تجاری‌سازی شود، می‌تواند سرعت و ظرفیت ساخت افزودنی صنعتی را به شدت بهبود دهد. علاوه بر این، فناوری مذکور، دارای کاربردهای گسترده‌ای در صنایع ویژه مانند صنعت هوافضا است. لازم به تأکید است که امروزه فناوری چاپ سه‌بعدی، به شدت مورد استقبال شرکت‌های فناور قرار گرفته و از ساخت موتور موشک‌های ماهواره‌ای و ترمز دیسکی خودرو، تا تلفیق آن با فناوری بلاک‌چین، از سوی شرکت‌های فناور مشهوری همچون جنرال موتورز، فورد و اپل، دنبال می‌شود. بدیهی است، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه و توسعه فناوری‌های جدید، مستلزم بهره‌گیری از حقوق مالکیت فکری و حفاظت از نوآوری‌های صورت گرفته است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day