توافق برای صدور مجوز بیش از ۵۰۰ پتنت در حوزه «Wi-Fi»
۱۱ بهمن ۱۳۹۷ توافق برای صدور مجوز بیش از ۵۰۰ پتنت در حوزه «Wi-Fi»

«سیسول» که یک شرکت فعال در زمینه مدیریت پتنت و واگذاری مجوزهای بهره‌برداری از آن است، اعلام نموده که با شرکت «RPX»، قراردادی با موضوع صدور مجوزهای بهره‌برداری از پتنت‌های ضروری استاندارد در حوزه فناوری «Wi-Fi»، به امضاء رسانیده است. طبق این توافق، مجموعه‌ای از پتنت‌های متعلق به میتسوبیشی و دانشگاه کلمبیا، با عاملیت شرکت سیسول، در اختیار زیرمجموعه‌های «RPX» قرار خواهد گرفت و مشتریان این شرکت، به برنامه صدور مجوز مشترک سیسول که اصطلاحاً «Wi-Fi Joint Licensing Program» نامیده می‌شود، دسترسی خواهند داشت.

طبق مفاد این برنامه، مجوز بهره‌برداری از بیش از ۵۰۰ پتنت ضروری استاندارد در اختیار سیسول که در زمینه دستگاه‌های وای‌فای هستند، به صورت منصفانه، منطقی و بدون تبعیض، به متقاضیان واگذار خواهد شد. در معامله انجام گرفته، ۲۰۰ پتنت غیرضروری وای‌فای نیز، آمده است که متعلق به «Hera Wireless» (یکی از شرکت‌های تابعه سیسول) است. این توافق، می‌تواند مزایای فراوانی، هم برای نوآوران و توسعه‌دهندگان فناوری‌های پتنت شده (تضمین بازده سرمایه‌گذاری و افزایش انگیزه) و هم کاربران و بهره‌برداران آن‌ها (دسترسی ساده، مؤثر و مقرون‌به‌صرفه) به همراه داشته باشد.

«ماتیا فوگلیاکو»، مدیرعامل شرکت سیسول، با اشاره به مزایای فوق، اظهار داشت: «این معامله، می‌تواند دسترسی آسان به برخی فناوری‌های مهم را فراهم ساخته و در عین حال، بازدهی منصفانه، برای نوآوران و مخترعین پدید آورد. این نوع از مبادلات، با هدف ایجاد مزایای جمعی از اکوسیستم فناوری، راه‌هایی برای همکاری فی‌مابین شرکت‌ها را ممکن می‌سازد.»

«دن مک‌کوردی»، مدیر اجرایی «RPX» نیز، توافقنامه منعقد شده را نمادی از اثربخشی همکاری و تعامل شرکت‌ها برای تأمین منافع صاحبان امتیاز پتنت و شرکت‌های بهره‌بردار دانست. قرارداد اخیر، یک پایان خوب و موفق برای سیسول در سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می‌شود. این شرکت، در این سال توانست یک قرارداد بزرگ با شرکت مشهور سامسونگ نیز به امضاء برساند.

گفتنی است، استانداردها در بسیاری از صنایع، نقشی کلیدی ایفاء می‌نمایند. صاحبان دارایی‌های فکری، به مقوله استانداردها، از دو جهت توجه دارند؛ از یک‌سو، استانداردهای فناورانه، از طریق آشنایی بیشتر با فناوری، می‌تواند به ایجاد مزیت‌های رقابتی منجر شود و از سوی دیگر، تبدیل فناوری‌های در اختیار به استاندارد صنعت، می‌تواند از طریق مجوزهای بهره‌برداری از فناوری، یک جریان درآمدی چشمگیر را برای مالکان آن‌ها (مانند شرکت بزرگ کوآلکام) به ارمغان آورد. پتنت‌های ضروری استاندارد «SEPs» را می‌توان دسته‌ای از فناوری‌های کلیدی در صنایع دانست که ارتباط بین استانداردهای صنعتی و مجموعه‌ای از فناوری‌ها را تسهیل نموده، تا از کارکرد محصولات مختلف تولیدشده، اطمینان حاصل شود. لازم به تأکید است که استقبال روزافزون شرکت‌های فناور، از فناوری‌های نوظهور و آغاز دوره‌ای جدید از مجادلات حقوقی گسترده در حوزه پتنت، موجب شده تا افزایش تمرکز بر تنظیمات استانداردسازی و صدور مجوز پتنت‌های ضروری استاندارد، به‌عنوان یک گزینه کارآمد، از سوی متخصصین مطرح گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.