برگزاری کارگاه آموزشی ثبت اختراع پیشرفته در دانشگاه تهران
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه آموزشی ثبت اختراع پیشرفته در دانشگاه تهران

به همت مرکز مالکیت فکری معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ششم و هفتم بهمن‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «ثبت اختراع پیشرفته»، با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی و کارشناسان مرکز مالکیت فکری دانشگاه، در محل سالن شورای کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای دکتر محمدرضا نقوی، مدیر مرکز مالکیت فکری معاونت پژوهشی دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به حضار در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت اعلام نمودند که: «نظر به ایجاد مرکز مالکیت فکری دانشگاه در معاونت پژوهشی و با توجه به جایگاه حقوق مالکیت فکری جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران و اعضای محترم هیئت‌علمی، دفتر همکار کانون پتنت ایران، جهت حمایت از تقاضاهای ثبت اختراع در معاهده همکاری PCT و کشور آمریکا و با هدف تجاری‌سازی محصولات تولیدی، در مرکز مالکیت فکری دانشگاه مستقر گردید. لذا با توجه به پیچیدگی‌های ثبت اختراع خارجی و هزینه‌های بالای آن، کانون پتنت ایران با استفاده از روش‌هایی که در ادارات معتبر ثبت اختراع خارجی به کار می‌رود، به بررسی تقاضاهای ارسال شده با شرط حمایت ۹۰٪ از هزینه‌ها می‌پردازد». همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از دارایی‌های فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت، اظهار داشتند: «با توجه به لزوم آشنایی اعضای محترم هیئت‌علمی دانشگاه با مفاهیم مالکیت فکری و چگونگی ثبت اختراع خارجی و همچنین چگونگی تبدیل ایده‌های قابل ثبت به اختراع در جهت کمک به ارتقای رتبه فناوری، تولید ثروت از مالکیت فکری و کسب درآمد و همچنین هدایت مراکز تحقیقاتی به سمت نورآوری و توسعه منابع انسانی متخصص در حوزه مالکیت فکری، این مرکز با کانون پتنت ایران همکاری خود را آغاز نموده و نسبت به ثبت اختراع خارجی توسط مسئول دفتر همکار کانون، خانم آزاده کریمی، اقدام می نماید. همچنین با حمایت‌های کانون پتنت نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، در این خصوص اقدام خواهد شد».

این کارگاه دو روزه تئوری/ عملی، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی با مفاهیم مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها و با حضور آقای دکتر محمدرضا نقوی، مدیر مرکز مالکیت فکری و خانم آزاده کریمی، مسئول دفتر همکار کانون پتنت، برگزار گردید.

 

 

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری، تشخیص ایده‌های قابل ثبت به عنوان اختراع، شناخت مسیر کامل ثبت اختراع و تعیین استراتژی درست مالکیت فکری بود. در روز دوم نیز کارگاه عملی با عناوینی شامل مراحل جستجوی پتنت، ابزارهای جستجو، معرفی بانک‌های اطلاعاتی پتنت و معرفی سیستم‌های طبقه‌بندی پتنت، برگزار گردید.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه توسط مدرس محترم آقای دکتر برنایی مطرح گردید، عبارتند از:

  • معرفی انواع مالکیت فکری؛
  • تعریف پتنت و چگونگی حفاظت از آن؛
  • هدف از ثبت پتنت؛
  • شرایط احراز پتنت؛
  • معاهده پاریس، قوانین ماهوی آن و ثبت «PCT»؛
  • شناسایی اجزای پتنت؛
  • فلسفه جستجوی پتنت؛
  • مراحل و ابزارهای جستجوی پتنت؛

از جمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر اهداف کانون پتنت جهت مدیریت و حمایت ۹۰ درصدی از ثبت اختراع خارجی پژوهشگران و محققین دانشگاه، نحوه ارزیابی اختراع در کانون توسط داوران متخصص و معرفی مسئول دفتر همکار کانون پتنت در دانشگاه تهران، اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، متقاضی برگزاری مجدد این دوره در دانشگاه و آشنایی کامل با قوانین ثبت اختراع، نحوه جستجوی اختراع و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه برای اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی بودند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.