نقطه نظراتی متفاوت در خصوص اصلاحات مورد نیاز برای سیستم ثبت اختراع آمریکا
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ نقطه نظراتی متفاوت در خصوص اصلاحات مورد نیاز برای سیستم ثبت اختراع آمریکا

اگر چه در حال حاضر در واشنگتن، بیشتر توجهات بر روی تعطیلی دولت و سایر مسائل مربوط به آن متمرکز شده است، دو سناتور این کشور، اقدام به برگزاری جلساتی نمودند، تا توجهات را به سمت تغییرات مورد نیاز برای قوانین مربوط به ثبت اختراعات، جلب نمایند. توجه ویژه سیاست‌گذاران آمریکایی به مسئله ثبت اختراع و تأثیر مستقیم آن بر نرخ فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای و نوآوری کشور که به تبع آن، اقتصاد نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد، منجر به این شد که سناتور «کریس کونز» و «تام تیلیس»، در دسامبر سال گذشته میلادی، اقدام به برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی، با شرکت‌های فناوری همچون گوکل، آمازون، اپل و اریکسون و همچنین، سازمان نوآوری بیوتکنولوژی و انجمن تحقیقات دارویی آمریکا «PhRMA»، داشته باشند. این جلسه، به منظور بحث پیرامون قوانین ثبت اختراع این کشور و لزوم ورود کنگره به این مسئله و اتخاذ استراتژی مناسب، برگزار گردید.

«استوارت مایر» که یکی از وکلای «Fenwick & West» و فعال در حوزه حقوق مالکیت فکری است، با اظهار این‌که مسئله یاد شده، یک رویکرد غیرحزبی است، آن را ناشی از تغییرات صورت گرفته در روش دادگاه‌ها و اداره ثبت اختراع این کشور، پس از پرونده میان «State Street Bank & Trust» و «Signature Financial Group» در سال ۱۹۹۸ میلادی دانست که نشان داد، اختراعات در حوزه «روش کسب‌و‌کار»، برای این‌که قابلیت پتنت شدن داشته باشند، بایستی یک نتیجه مفید، محکم و ملموس ایجاد نمایند. مایر همچنین اعلام نمود: «در طول زمان، پرونده‌های قضایی زیادی به وجود آمده‌اند که محدوده موضوعات قابل پتنت را، باریک کرده و در واقع، موارد زیادی از نوآوری‌ها وجود دارند که قابل پوشش توسط سیستم پتنت نخواهند بود.»

در کنار موارد یاد شده، مایر معتقد است که بسیاری از شرکت‌های فناور، حتی اگر نوآوری‌های فراوانی داشته باشند، به تعریف محدودی از اختراعات قابل پتنت، تمایل نشان می‌دهند و در سیستم محدودکننده ثبت اختراع آمریکا در مقایسه با چین یا اروپا، یک نگرانی وجود دارد و آن این است که چنین سیستمی، می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری کمتر گردد.

مایر با اذعان بر اینکه، مشخص نیست که آیا کنگره قصد دارد قوانین ثبت اختراع را گسترده یا محدود نماید و آیا دادگاه‌ها روش قضایی خود را تغییر می‌دهند یا خیر، به مخترعان کوچک و مستقل صنعت داروسازی و نهادهایی که ممکن است قصدشان از ثبت اختراع، واقعاً ارائه یک اختراع جدید نباشد، اشاره نمود و اذعان داشت: «مشکل اینجاست که نظرات متفاوتی در مورد آنچه باید انجام شود، وجود دارد و مسئله این است که به طور غافلگیرکننده‌ای، بازیکنان لزوماً آن کسانی نیستند که ممکن است انتظار داشته باشیم».

گفتنی است، گروه‌هایی مانند «(Initiative for Medicines, Access & Knowledge (I-MAK»، به دنبال تغییر قوانین ثبت اختراع در آمریکا و اتخاذ استانداردهای بالاتری برای اختراعات هستند. بر اساس گزارش ارائه شده توسط «I-MAC»، تولیدکنندگان بیش از نیمی از ۱۲ داروی برتر آمریکا، به ازای هر دارو، بیش از ۱۰۰ اقدام ثبت اختراع داشته‌اند که این تلاش‌های تکراری، مانع توسعه نمونه‌های بیوژنریک داروهایی، مانند داروی پرمصرف «Humira» شده است. بر اساس این گزارش، شرکت داروسازی «AbbVie» که صاحب پتنت «Humira» است، از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون، قیمت این دارو را ۱۴۴ درصد افزایش داده است و با این‌که نمونه‌های بیوژنریک آن در سال گذشته در اروپا با قیمت مناسب‌تری عرضه شده، اما در آمریکا، تا سال ۲۰۲۳ میلادی، اجازه عرضه نخواهند یافت.

لازم به ذکر است که داروهای بیوژنریک، به داروهایی گفته می‌شود که کاملاً شبیه به داروهایی است که سازنده اولیه، برای نخستین بار، روش آن را اختراع نموده است. در سال‌های پس از ثبت اختراع، با توجه به انحصار موجود تا یک بازه زمانی خاص برای تولید آن دارو، قیمت‌گذاری توسط شرکت تولیدی انجام شده که ممکن است بسیار بالا باشد؛ اما پس از تمام شدن مدت حق تولید انحصاری این داروها، سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند از روی روش شرکت اصلی، کپی‌برداری نموده و آن را با قیمتی کمتر به بازار عرضه کنند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.