تشخیص گازهای سمی از طریق گوشی آیفون
۲۱ بهمن ۱۳۹۷ تشخیص گازهای سمی از طریق گوشی آیفون

اگر فیلم‌های اخیر ساخته‌شده در مورد وقوع بلایای منجر به پایان دنیا و از بین رفتن نسل بشر یا اصطلاحاً «آخرالزمانی» را مشاهده کرده باشید، احتمالاً با کارکترهای معدودی که پس از وقوع اتفاقات ناگوار، زنده مانده و از پناهگاه‌های زیرزمینی خود بیرون می‌آیند، آشنا هستید. این پناهگاه‌ها، اغلب برای پیش‌بینی و تشخیص انواع خطر، اعم از زلزله، طوفان و یا حتی انتشار مواد رادیواکتیو، مجهز به انواع سنسورها نشان داده می‌شوند. شاید فکر کنید که این‌ها همه فیلم و زاییده قوه تخیل نویسندگان و کارگردانان است، اما اپل چنین فکر نمی‌کند. پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که شما کافی است یک آیفون داشته باشید، تا بتوانید بسیاری از خطرات این‌چنینی را به سلامت پشت سر بگذارید.

پتنت جدید اپل که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است، یک «iDevice» جدید (آیفون یا یک ساعت اپل) را توصیف می‌کند که نوعی سنسور تشخیص گازهای سمی (قاتل خاموش)، در آن تعبیه شده است. در صورت هرگونه نشت گاز در خانه، محل کار و یا هر محیط بسته، دستگاه شروع به هشدار دادن نموده و در نتیجه، امکان دفع خطر فراهم می‌گردد. بنا بر ادعاهای ارائه شده در این پتنت، سنسورهای تعبیه‌شده در تجهیز جدید اپل، می‌توانند گازهای سمی مختلفی، مانند مونوکسید کربن «CO»، دی‌اکسید نیتروژن «NO2»، مونوکسید نیتروژن «NO»، دی‌اکسید گوگرد «SO2» و انواع ترکیبات متان را تشخیص دهند.

این نخستین بار نیست که اپل اقدام به معرفی یک نوآوری جدید و ایده‌های خلاقانه مبتنی بر تعبیه انواع سنسورها در محصولات خود می‌نماید. اپل معتقد است که این ویژگی‌های جانبی، در آینده نزدیک به مزیت‌هایی منحصربه‌فرد برای فروش محصولات سخت‌افزاری این شرکت، بدل خواهند شد. گفتنی است، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که شرکت‌هایی مانند اپل، سامسونگ و مایکروسافت، برای توسعه ویژگی‌های جانبی محصولات خود انتخاب نموده‌اند، حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است. در طی سال‌های اخیر، اخبار متعددی از ثبت پتنت‌های جدید، با موضوعاتی از قبیل سنجش بیولوژیک با استفاده از ساعت‌های هوشمند، عینک کنترل نوسانات فشار خون، اسکن و شناسایی نقاط در معرض اشعه ماوراءبنفش از طریق تلفن همراه و حتی تأیید هویت از طریق الگوهای جریان خون کاربر، انتشار یافته است که نشان می‌دهد بین غول‌های فناوری، مبارزه‌ای خاموش و در عین حال نفس‌گیر، با هدف توسعه هر چه بیشتر کارایی دستگاه‌های الکترونیک، به‌ویژه تلفن‌ها و ساعت‌های هوشمند، در جریان است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.