تمرکز تسلا بر فناوری هوش مصنوعی جهت بهبود قابلیت‌های خودروهای خودران
۲۴ بهمن ۱۳۹۷ تمرکز تسلا بر فناوری هوش مصنوعی جهت بهبود قابلیت‌های خودروهای خودران

تسلا مدت مدیدی است که در حال تلاش برای توسعه فناوری‌های هدایت خودکار وسائط نقلیه است و در این راه، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام داده است. این شرکت، اخیراً در حال کار بر روی محصولی جدید است که قابلیت هدایت کامل خودرو بدون راننده را به ارمغان خواهد آورد. این محصول کلیدی، نوعی تراشه هوش مصنوعی، تحت عنوان «شتاب‌دهنده عصبی» است که ذیل «Autopilot Hardware 3.0» تسلا معرفی شده است.

لازم به ذکر است که تسلا در سال ۲۰۱۶ میلادی، تیمی از محققین و معماران تراشه‌های «AMD» را استخدام نمود تا به رهبری یکی از مدیران سابق اپل، به نام «پیتر بانون»، کامپیوتر جدیدی برای توسعه قابلیت‌های سیستم رانندگی خودکار پدید آورند. بنابر توصیفی که در یکی از پتنت‌های تسلا ارائه شده است، این شرکت درصدد است تا از پردازنده‌های گرافیکی معمول، به سمت تقویت سیستم یادگیری ماشین حرکت نماید. این موضوع را می‌توان کلیدی‌ترین استراتژی تسلا در زمینه بهبود توانمندی‌های فناوری هدایت خودکار از طریق طراحی و توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی دانست. تسلا در این حوزه، پتنت‌های متعددی به ثبت رسانیده است که از آن جمله، می‌توان به موتور شتاب‌دهنده ریاضیات و سیستم میکروپروسسور محاسباتی اشاره نمود.

گفتنی است، تسلا از شرکت‌هایی است که سیاست‌های به نسبت متفاوتی را در زمینه مالکیت فکری و ثبت اختراع، دنبال می‌کند. برای مثال، «ایلان ماسک» مدیر این شرکت، در سال ۲۰۱۴ اعلام نمود که با هدف افزایش رشد در بازار خودروهای الکتریکی، به دنبال واگذاری پتنت‌های متعلق به خود در قالب منبع باز «Open Source» است. علاوه بر این، تسلا عضوی از کنسرسیوم «LOT Network» است که بر اساس آن، تمامی اعضاء متعهد به در اختیار گذاشتن پتنت‌های متعلق به خود، به دیگر شرکت‌های عضو هستند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day