تولید برق از دوچرخه‌های ثابت و تردمیل‌های خانگی
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ تولید برق از دوچرخه‌های ثابت و تردمیل‌های خانگی

یک سازنده تایوانی تجهیزات ورزشی، در تلاش است تا با تولید و عرضه انواع دوچرخه ثابت و تردمیل، به تولید انرژی الکتریکی در ساختمان‌های مسکونی کمک نماید. شرکت اسپورت‌آرت «SportArt» که قدمتی ۴۲ ساله در زمینه ساخت انواع تجهیزات ورزشی دارد، اخیراً نسل سوم تردمیل‌های خود را در نمایشگاه بین‌المللی لوازم الکترونیک مصرفی در لاس‌وگاس آمریکا عرضه نموده است.

یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی بشر، به‌کارگیری انرژی تجدیدپذیر و پاک در حوزه‌های گوناگون است و همین عامل، موجب شده است که دانشمندان و محققین، پیوسته در حال توسعه راهکارهای مختلف و گاه شگفت‌آور، برای تأمین انرژی مورد نیاز در جوامع باشند. یک ساختمان مسکونی را تصور نمایید که ساکنین آن، برق مصرفی خود را از طریق دستگاه‌های ورزشی خانگی خود تأمین می‌کنند. در واقع، تلفیقی خلاقانه از سلامتی فردی و تأمین انرژی پاک را می‌توان در این ایده مشاهده نمود. «روبن میجیا»، مدیر ارشد فناوری اسپورت‌آرت، در این زمینه می‌افزاید: «تردمیل را همچون یک چرخ بزرگ تصور نمایید که درون آن، یک ژنراتور قرار گرفته است. شما با دویدن بر روی آن، شروع به چرخش این چرخ نموده و برق تولید می‌کنید.»

گفتنی است، این اختراع جالب که در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی، از سوی اسپورت‌آرت در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» به ثبت رسیده و با شماره «US9901767B2» موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده است، گام‌های پایانی تجاری‌سازی را طی می‌نماید. البته مسئله به همین سادگی هم نیست و چالش‌های زیادی در این مسیر وجود دارد. برای مثال، حداکثر خروجی برق تردمیل‌های ابداعی اسپورت‌آرت، برابر با ۲۰۰ وات در ساعت است، در حالی که هر آمریکایی، در روز به‌طور متوسط نیاز به انرژی معادل ۲۸۰۰۰ وات در ساعت دارد. البته همین خروجی به ظاهر کم، با توجه به هزینه برق ۱۲ دلاری به ازای هر کیلو وات ساعت، صرفه‌جویی ۲.۴ سنتی را به همراه خواهد داشت که شاید برای استفاده در باشگاه‌های ورزشی که همواره کاربران در حال استفاده از آن‌ها هستند، به صرفه باشد.

لازم به ذکر است که فارغ از چالش‌های موجود، اگر فناوری ارائه شده را با این فرض در نظر بگیرید که نیاز به ورزش در سبک زندگی کنونی افراد ضروری است و طیف وسیعی از افراد مختلف، از تردمیل و دیگر تجهیزات مشابه استفاده می‌کنند، تولید برق حتی برای روشن شدن یک لامپ کوچک هم، می‌تواند مثمر ثمر باشد. میجیا، معتقد است که استفاده مستمر از تردمیل‌های ساخت این شرکت، می‌تواند یک صرفه‌جویی ۹۰۰ دلاری در سال، در مقایسه با دیگر برندهای موجود در بازار، ایجاد نماید. البته قیمت تقریباً 5 برابری این تردمیل‌ها، خود چالشی بزرگ است که اسپورت‌آرت در تلاش برای کاهش آن و رسیدن به یک نقطه فروش مطلوب است.

لازم به ذکر است، امروزه سیستم پتنت با هدف حفاظت از اختراعات و نوآوری‌های جدید، به‌طور فراگیری در صنعت تولید تجهیزات و البسه ورزشی بکار گرفته می‌شود که از آن جمله، می‌توان به لباس‌های هوشمند خودتمیز شونده، دستگاه‌های آنالیز عملکرد در ورزش‌هایی مانند گلف و تولید انواع کفش‌های ورزشی، اشاره نمود. در عین حال، سیستم‌های مالکیت فکری، به یک جزء کلیدی برای برخی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی در جهان بدل شده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day