مشارکت غول‌های بزرگ فناور در برنامه‌های گروهی خرید پتنت
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ مشارکت غول‌های بزرگ فناور در برنامه‌های گروهی خرید پتنت

امروزه اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت و در مقیاس کلان‌تر، مبادلات پتنت، به یک امر رایج بین شرکت‌های فناور بزرگ و کوچک بدل شده است. همین امر، موجب شده است تا برخی سرویس‌های اختصاصی، با هدف توسعه و تسهیل این مبادلات، طراحی و عرضه شود. یکی از جدیدترین این سرویس‌ها، برنامه «IP3» است که با ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر قیمت ثابت، مدت‌زمان و شرایط ثابت و امکان خرید مشارکتی پتنت، فعال شده است. این برنامه در سال گذشته میلادی، از سوی ۲۰ شرکت، از جمله گوگل، مایکروسافت و «IBM»، بکار گرفته شد که مجموعاً از طریق آن، بیش از ۳ میلیون دلار برای خرید ۳۲ پتنت فامیلی صرف نمودند.

پتنت‌های به فروش رسیده در «IP3»، به حوزه‌های مختلفی از فناوری تعلق دارد که از آن جمله، می‌توان به فناوری بلاک‌چین، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و نیز فناوری بیسیم، اشاره نمود. به‌طور کلی، در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳۱ معامله از طریق «IP3» به انجام رسیده است که دامنه ارزشی بین ۲۵۰۰ تا ۲۵۵۰۰۰ دلار را شامل می‌گردد. بنا بر آمار، قیمت متوسط هر پتنت فامیلی به فروش رسیده در این برنامه، برابر با ۹۹۰۰۰ دلار بوده است.

«راسل بینز»، مدیرعامل «AST» که برنامه «IP3» را مدیریت می‌نماید، با ابراز خوشحالی از موفقیت‌های اخیر این برنامه، اظهار داشت: «سال ۲۰۱۸، موفق‌ترین دوره برنامه خرید پتنت با شرایط و قیمت ثابت تاکنون بوده که با مشارکت بازیگران بیشتر و سرمایه‌گذاری‌ قابل‌توجه آن‌ها، همراه شده است. تمایل اعضاء برای همکاری در برنامه‌های خرید پتنت، نشان می‌دهد که این برنامه، می‌تواند فرآیندی سریع و کارآمد، برای دستیابی به پتنت‌های مدنظر شرکت‌ها باشد.»

«اندی وجنیکی»، استراتژیست و مسئول پتنت «IBM» نیز، در خصوص برنامه «IP3» اعلام نموده: «سومین برنامه خرید پتنت AST که بر مبنای دو برنامه پیشین این شرکت برگزار گردید، یک راهکار ارزان و کارآمد برای انعقاد معاملات خرید پتنت بود که با توجه به گستردگی پتنت‌های موجود و قیمت‌گذاری‌های بدون محدودیت، مزایای فراوانی در بر داشت.»

گفتنی است، با وجود روند فزاینده به‌کارگیری سیستم پتنت از سوی شرکت‌ها و مخترعین و نیز، سیر صعودی مبادلات پتنت که درآمدزایی از پتنت را به یک امر رایج بدل نموده است، خرید پتنت‌های مورد نیاز از سوی شرکت‌های فناور بزرگ و واگذاری مجوز پتنت از سوی مخترعین، دانشگاه‌ها و شرکت‌های کوچک، با مشکلات فراوانی همراه است. همین عامل، موجب شده تا برخی شرکت‌های فعال در حوزه مالکیت فکری، اقدام به ورود به حوزه تبادلات پتنت و کمک به جریان واگذاری و اخذ مجوزهای بهره‌برداری از پتنت نمایند که از آن جمله، می‌توان به «Aqua Licensing» و «Network-1»، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day