سرویسی برای مدیریت تماس‌ها و پیام‌های دریافتی رانندگان
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ سرویسی برای مدیریت تماس‌ها و پیام‌های دریافتی رانندگان

امروزه صنعت تلفن‌های همراه، با پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شده است، به‌طوری که حتی در کشورهای بسیار عقب‌مانده، تقریباً در دست هر یک از افراد جامعه یک گوشی هوشمند با مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ارتباطی وجود دارد. اگرچه این پدیده دارای مزایای فراوانی است، اما چالش‌هایی هم با خود به همراه دارد. یک مثال خوب، بروز تصادفات ناشی از کار با تلفن همراه در هنگام رانندگی است که بسیاری از افراد با آن مواجه شده‌اند. همین موضوع، باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های فناور مشهور، به دنبال راهکاری برای رفع آن باشند. به عنوان مثال، اپل حالت «رانندگی» را به «IOS11» خود افزوده و گوگل نیز مورد مشابهی را در برنامه «Android Auto» پیش‌بینی نموده است. شرکت خودروسازی مزدا نیز، اخیراً پتنتی به ثبت رسانده است که می‌تواند به رانندگانی که به دلایل مختلف، همواره به ایمیل یا اینستاگرام خود توجه دارند، کمک نماید. ایده اصلی این اختراع، استفاده از یک مجموعه حسگر برای تشخیص حواس‌پرتی راننده و جلب توجه وی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ شرکت فناور، در حال توسعه فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه به‌عنوان یک راهکار نهایی برای رفع این مشکل هستند.

شرکت «IBM» نیز، در پتنت جدید خود بر موضوع حواس‌پرتی رانندگان از طریق زنگ یا پیام‌های دریافتی بر روی گوشی تلفن، متمرکز شده و یک راه‌حل جالب و نوآورانه را پیشنهاد داده است. این پتنت که در تاریخ ششم ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، در اواخر ژانویه سال جاری میلادی، موفق به اخذ گواهی تأییدیه اختراع با شماره «US10191462B2» شده است. فناوری معرفی شده در این پتنت، نوعی سیستم پذیرش الکترونیک خودرو را توصیف می‌کند که قادر به مدیریت ارتباطات دریافتی از طریق تلفن همراه است. این سیستم کامپیوتری، پس از تجزیه‌وتحلیل شرایط راننده، مسیر جاده و عواملی که ممکن است ریسک حاصل از حواس‌پرتی راننده را بالا برند (با توجه به وزن تعریف شده برای هر یک از عوامل)، اقدام به تصمیم‌گیری برای پاسخ خودکار تماس دریافتی، دریافت پیام و مطلع نمودن راننده از آن، ارسال یک پیام مبنی بر عدم قابلیت پاسخگویی کاربر در شرایط فعلی و ... می‌نماید.

گفتنی است، پتنت جدید «IBM»، از یک فناوری هوش مصنوعی تقریباً مبهم استفاده نموده است که به نظر می‌رسد، با هدف گستردگی دامنه ادعاهای پتنت و استراتژی‌های ثبت اختراع این شرکت مبنی بر درآمدزایی از طریق صدور مجوز بهره‌برداری از دارایی‌های فکری، انجام گرفته است. این شرکت، دارای بیشترین فعالیت در زمینه ثبت و انتشار پتنت در آمریکا بوده و بنا بر گزارش اخیر «IFI Claims»، توانسته است برای بیست و ششمین سال متوالی، در صدر فهرست شرکت‌های دارای بیشترین «US» پتنت گرنت شده در سال ۲۰۱۸ میلادی قرار گیرد.  

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day