پروژه آزمایشی «USPTO» برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند ارزیابی درخواست‌ها
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ پروژه آزمایشی «USPTO» برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند ارزیابی درخواست‌ها

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، به منظور کمک به ارزیابان در بررسی درخواست‌های ثبت پتنت و علائم تجاری، در حال توسعه ابزارهای هوش مصنوعی خود است. این اقدام، در پی استراتژی جدید مدیر «USPTO»، در فشار برای اطمینان بیشتر از ارزیابی‌های دقیق درخواست‌ها صورت گرفته است. «آندره ایانکو»، معتقد است که پتنت‌ها و علائم تجاری قوی‌تر، می‌تواند به صورت نامحسوسی، به مخترعین و سرمایه‌گذاران حوزه نوآوری و فناوری، کمک نماید.

طبق گزارش سالانه «USPTO»، این نهاد در سال ۲۰۱۸ میلادی، بالغ بر ۶۴۳۳۴۹ درخواست ثبت اختراع و ۶۳۸۸۴۷ پرونده نشان تجاری دریافت نموده است. با توجه به این آمار قابل توجه، استفاده از فناوری هوش مصنوعی، از جمله الگوریتم‌های موتور جستجوی هوشمند برای ارزیابی درخواست‌های ثبت پتنت و یا الگوریتم‌های هوشمند مبتنی بر تصاویر برای ارزیابی درخواست‌های ثبت نشان تجاری، ارزیابان را قادر می‌سازد تا در زمان کمتر و با دقت بیشتر، به ارزیابی درخواست‌های ارسالی بپردازند.

«توماس بیچ»، استراتژیست ارشد «USPTO»، با تأکید بر تأثیر فناوری هوش مصنوعی در بهبود عملکرد این نهاد، اظهار داشت: «کارایی ما در بخش‌هایی که جستجو و طبقه‌بندی انجام می‌گیرد، با کاهش زمان یافتن اطلاعات و در نتیجه، افزایش زمان بررسی داده‌های اطلاعاتی، قابل بهبود است. بر این اساس، ۹ ارزیاب و ۷ مهندس هوش مصنوعی، مشغول کار بر روی یک برنامه آزمایشی سرعت بخشیدن به ابزارهای هوش مصنوعی فعلی هستند که می‌تواند به بیش از ۹۰۰۰ ارزیاب این نهاد کمک نماید.»

این پروژه، با این اعتقاد در حال پیشروی است که هوش مصنوعی، می‌تواند به ارزیابان کمک نموده تا نتایج قابل‌اطمینان‌تری در اختیار متقاضیان قرار گیرد. در این مسیر، «USPTO» اقدام به همکاری با طیف وسیعی از دانشگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط، نظیر جرج واشنگتن، فیسبوک، گوگل و «Spotify Technology» نموده است.

گفتنی است، در گردهمایی اخیر «IP5»، هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک دفاتر ثبت اختراع آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا مطرح شد. علاوه بر این، یکی از محورهای نشست جدید «USPTO» و کمیته مشورتی ثبت اختراع که در فوریه سال جاری میلادی برگزار شد، برنامه‌ریزی برای کنفرانس هوش مصنوعی بود که قرار است از سوی این نهاد برگزار گردد. تمامی این موارد، نشان می‌دهد که فناوری هوش مصنوعی، یکی از ابزارهای نوظهور برای بهبود فرآیند ثبت پتنت و دیگر دارایی‌های فکری محسوب می‌شود. جالب است که در سال گذشته، دادگاهی در روسیه نیز، با هدف ذخیره‌سازی داده‌های کپی‌رایت، اقدام به استفاده از فناوری بلاک‌چین خود نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day