بررسی مهم‌ترین موضوعات علوم زیستی در کنفرانس سالانه مالکیت فکری و فناوری‌های زیستی
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ بررسی مهم‌ترین موضوعات علوم زیستی در کنفرانس سالانه مالکیت فکری و فناوری‌های زیستی

در سومین کنفرانس سالانه مالکیت فکری و فناوری‌های زیستی که از سوی «IAM» برگزار گردید، برخی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های دارایی‌های فکری در این حوزه از فناوری، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. در این رویداد تخصصی که در ۲۸ ژانویه سال جاری میلادی و با حضور برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی و فناور فعال در زمینه بیوتکنولوژی، در لندن برگزار گردید، متخصصین علوم زیستی، آخرین چهارچوب‌های حقوقی کسب‌وکار و استراتژی‌های مالکیت فکری در این بخش را مورد بررسی قرار دادند.

از نکات برجسته این کنفرانس، می‌توان به چشم‌انداز درآمدی محصولات دارویی در علوم زیستی اشاره نمود، به‌طوری که دارو در حال تبدیل به یک بخش کلیدی در ایجاد ارزش‌افزوده در این حوزه از فناوری است. علاوه بر این، تنوع رویکردها در اروپا، بدین معنی است که اتخاذ یک رویکرد واحد و متناسب با شرایط ملی که بتواند همکاری‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری محلی را نزدیک‌تر نماید، ضروری است. همچنین، در این کنفرانس، به برکسیت و اثرات آن بر دادگاه واحد ثبت اختراع نیز اشاره شد که می‌توان آن را یکی از موضوعات سیاستی و قانون‌گذاری اصلی در این حوزه دانست.

علاوه بر موارد ذکر شده، بخشی از کنفرانس نیز به فناوری ویرایش ژنی که اصطلاحاً «CRISPR» نامیده می‌شود، اختصاص یافت. لازم به ذکر است که اختلافات گسترده حقوقی پتنت در این زمینه، موجب شده است تا چشم‌انداز این دارایی فکری و بازیگران مرتبط با آن، مانند دانشگاه برکلی، دانشگاه «Vilnius»، کالج هاروارد و شرکت‌های «ToolGen» و «Sigma-Aldrich»، به یک موضوع جالب در صنعت فناوری‌های زیستی بدل شود. گفتنی است، مشارکت گسترده دانشگاه‌ها در توسعه فناوری‌های زیستی و لزوم حفاظت و بهره‌برداری مالی از این دارایی‌های فکری، موجب شده است تا علوم زیستی، به یک بخش کلیدی در دفاتر تجاری‌سازی و انتقال فناوری دانشگاه‌ها بدل گردد. با ادامه توسعه فناوری «CRISPR-Case9» و تجاری‌سازی آن در حوزه‌های مختلف، اعم از افزایش میزان محصول، ریشه‌کن کردن آفات و بلایا و همچنین بیماری‌های انسانی و با توجه به گستردگی قابل‌توجه کاربردهای این فناوری، مجموعه‌ای از نگرانی‌های اخلاقی، اقتصادی و زیست‌محیطی، در زمینه دستکاری ژنوم‌های گیاهی و حیوانی پدید آمده است که دولت‌ها در سرتاسر جهان، سعی دارند تا با تصویب قوانین مناسب، نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day