استفاده از هوش مصنوعی و بلاک‌چین برای مبارزه با چالش رو به رشد کالاهای تقلبی
۲۹ بهمن ۱۳۹۷ استفاده از هوش مصنوعی و بلاک‌چین برای مبارزه با چالش رو به رشد کالاهای تقلبی

هوش مصنوعی و بلاک‌چین، دو حوزه نوظهور از فناوری هستند که بسیاری از پیشرفت‌ها و تغییر و تحولات آینده در حوزه‌های گوناگون، از طریق آن‌ها رقم خواهد خورد. امروزه از فناوری بلاک‌چین، در طیف وسیعی از حوزه‌ها، اعم از سیستم‌های مبادلات مالی، ردیابی تاریخچه فعالیت‌ها در رسانه‌های اجتماعی، بهبود خدمات لجستیک کالا و حتی حفاظت از حقوق مالکیت فکری، استفاده می‌شود. یکی از جالب‌ترین کاربردهای این فناوری که از سوی شرکت آلمانی مرک «Merck Group» توسعه یافته است، مبارزه با چالش رو به رشد کالاهای تقلبی و فیک است. این غول علوم زیستی و دارویی که قدیمی‌ترین شرکت دارویی و شیمیایی فعال در جهان محسوب می‌شود (۱۶۶۸ میلادی)، پتنت جدیدی به ثبت رسانیده که از بلاک‌چین برای محافظت از یکپارچگی زنجیره عرضه محصول در سطح جهانی، استفاده می‌نماید.

بنا بر فناوری معرفی شده در پتنت مرک، نوعی هویت منحصربه‌فرد و رمزنگاری شده برای اشیاء و محصولات ایجاد می‌شود که می‌تواند اثر انگشت، شناسه‌های کاربری، متشکل از الگوهای «DNA» و حتی الگوهای تصویری را در بر گیرد. این ایده خلاقانه، پایه و اساس یک زنجیره عرضه محصول را تشکیل می‌دهد که می‌توان از آن برای تشخیص محصولات اصلی و تأیید آن‌ها، بهره گرفت. «ایزابل دی پائولی»، استراتژیست ارشد مرک، با تأکید بر این‌که فعالیت‌های این شرکت در حوزه ایمنی کسب‌وکار، موجب تغییرات بزرگی در آینده خواهد شد، اظهار داشت: «مرک با تمرکز بر ترکیب اشیاء فیزیکی و امنیت دیجیتال، در حال هدایت پروژه بزرگ توسعه فناوری بلاک‌چین است که می‌تواند در بخش داروسازی و مواد غذایی، یک زنجیره عرضه ایمن را شکل دهد.»

گفتنی است، این پتنت، سومین ثبت اختراع مرک در زمینه فناوری ترکیب اقلام و مواد فیزیکی، با فرمت‌های دیجیتال است. با توجه به ارزش قابل‌توجه زنجیره عرضه محصولات دارویی، فناوری بلاک‌چین می‌تواند یک ابزار بسیار کارآمد برای بهبود عملکرد این زنجیره تلقی شود. بنا بر بررسی‌ها، هر ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری در تولید داروهای تقلبی، سودی معادل ۵۰۰ هزار دلار برای شرکت‌های دارنده محصولات جعلی به همراه خواهد داشت و همین مسئله، موجب شده است که چالش عرضه محصولات جعلی در این حوزه، با روندی فزاینده روبرو شود. بدیهی است، عرضه محصولات تقلبی، به‌ویژه در حوزه درمان و دارو، می‌تواند اثرات سوء فراوانی بر مصرف‌کنندگان داشته باشد، به‌طوری که رویترز تأثیر اقتصادی این پدیده را بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار در سال، برآورد نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.