درخواست غرامتی ۲۰ میلیون دلاری بابت نقض یک پتنت ورزشی
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ درخواست غرامتی ۲۰ میلیون دلاری بابت نقض یک پتنت ورزشی

شرکت «Columbia Sportwear» که در حوزه تجهیزات ورزشی فعالیت می‌نماید، پس از شش سال دشوار که درگیر یک دعوی حقوقی نقض پتنت شده است، وارد مرحله‌ای پیچیده‌تر شده و در برخورد با رقبای خود، با رویکردهایی تلخ، مبنی بر تقلب، دروغ‌گویی و رفتارهای دوگانه در معامله، روبرو شده است. شرکت کلمبیا، در دادخواست اخیر خود که اواخر ژانویه به دادگاه تسلیم نمود، شرکت «Seirus Innovative Accessories» را به نقض پتنت متهم نمود و خواستار دریافت غرامتی ۲۰ میلیون دلاری بابت آسیب‌های وارده گردید.

اختلاف پیرامون حقوق مالکیت فکری و مبارزه بر سر آن، امری رایج در صنعت تجهیزات و کالاهای ورزشی محسوب می‌شود. شرکت‌های پیشرو در این صنعت، معمولاً از سطوح بالایی از نوآوری و قابلیت‌های فناورانه برخوردارند، اما عموماً در بحث‌های بسیار فنی در خصوص مشخصات و مواد مورد استفاده در محصولات، با وکلای حقوقی شرکت‌های رقیب خود، با اصطکاک‌هایی روبرو می‌شوند. اختلاف بین کلمبیا و سیروس نیز چیزی جز همین اصطکاک‌های حقوقی نیست.

نقطه اصلی اختلاف‌نظر دو شرکت، فناوری «Omni Heat» کلمبیا است که یک ماده بازتابنده حرارتی بوده که در بسیاری از محصولات ورزشی، اعم از انواع پیراهن، دستکش و جوراب، قابلیت استفاده دارد. این شرکت، با توجه به فروش تقریباً ۱.۵ میلیارد دلاری محصولات مبتنی بر این فناوری از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۰ میلادی، به شدت بر حفاظت از فناوری خود تأکید دارد. «نیکا آلدریچ»، وکیل حقوقی کلمبیا که بیش از ۱۰ سال است با این شرکت تجهیزات ورزشی همکاری دارد، با تأکید بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پرونده، اظهار داشت: «من هرگز چنین نوعی از پرونده‌های حقوقی پتنت ندیده‌ام؛ شواهدی واقعی از انواع جعل در سفارش‌های خرید، تقلب، دروغ‌گویی در دادگاه و نابودی شواهد، به نظرم این‌ها جزئی از قانون ثبت اختراع نیست!»

لازم به ذکر است که پتنت از مهم‌ترین راه‌های حفاظت از نوآوری‌های ورزشی محسوب می‌شود و برخی از شرکت‌های مشهور، به‌ویژه نایک، از آن به صورت گسترده‌ای استفاده می‌کنند. جالب است که فقط طرفداران و مصرف‌کنندگان نایک نیستند که به دنبال رصد فناوری‌های این شرکتند، بلکه رقبای این برند معروف هم، با دنبال نمودن پتنت‌های جدید این شرکت، در صدد یافتن راهی برای ایجاد نوآوری‌های جدید در محصولات خود هستند. از آخرین نوآوری‌های پتنت شده نایک، می‌توان به کفش‌های خودتمیزشونده، لباس‌های با قابلیت آموزش حرکات یوگا، استفاده از نوار نقاله برای تسهیل در پوشیدن کفش و لباس‌های ورزشی با قابلیت تبخیر سریع رطوبت (رفع عرق سروصورت از سوی کاربر بدون هیچ‌گونه کاهش عملکرد لباس) اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.