معرفی نسل جدید صفحه‌کلیدهای مک‌بوک
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ معرفی نسل جدید صفحه‌کلیدهای مک‌بوک

اپل یک ایده منحصربه‌فرد برای تولید نسل جدید کیبوردهای لپ‌تاپ ارائه نموده است. پتنت جدید این شرکت که در تاریخ ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی از سوی اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، به شماره «US20190033923» انتشار یافته است، نوعی صفحه‌کلید شیشه‌ای و شفاف را معرفی نموده که می‌تواند جایگزین صفحه‌کلیدهای فعلی گردد.

امروزه استفاده از گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند برای تماس با دیگران، ارسال پیام و حتی گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی بسیار رایج شده است. تمامی کاربران این دستگاه‌های هوشمند، با صفحه‌کلیدهای مجازی که از طریق لمس صفحه‌نمایش گوشی کار می‌کنند، آشنا هستند؛ اما تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا در لپ‌تاپ‌ها از این ایده استفاده نمی‌شود. مشکل اینجا است که انتخاب یک کاراکتر در گوشی هوشمند، از طریق نوعی بازخورد با نوک انگشتان کاربر در هنگام فشار صفحه‌نمایش، انجام می‌گیرد، اما جدا بودن صفحه‌کلید و صفحه نمایش در لپ‌تاپ‌ها، امکان بهره‌گیری از این تکنیک را با مشکل روبرو می‌سازد. پتنت جدید اپل، با تمرکز بر همین مسئله، فناوری جدیدی را معرفی می‌نماید که امکان بهره‌گیری از سیستمی مشابه با سیستم‌های بازخوردگیری در صفحه نمایش را برای کیبوردها نیز فراهم می‌نماید.

راه‌حل اپل برای ایجاد قابلیت مشابه در لپ‌تاپ‌ها، ایجاد عناصر واسطی بر روی صفحه‌کلیدهای معمول است که می‌تواند بجای کلیک کردن روی یک دکمه، امکان ارسال بازخوردی مشابه با آنچه در صفحات نمایش گوشی‌های هوشمند رخ می‌دهد را فراهم نماید. بر اساس معرفی اپل، این عناصر واسط می‌توانند به عنوان گزینه‌هایی جدید بر روی صفحه‌کلیدها تعبیه شده که امکانات نوینی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و یا به صورت کامل، جایگزین همه دکمه‌های صفحه کلید گردند. در واقع، صفحه‌کلیدی که اپل در گام نخست به سمت آن حرکت می‌نماید، کارکردی بینابین صفحات لمسی گوشی‌های هوشمند و صفحه‌کلیدهای فیزیکی فعلی خواهد داشت. گفتنی است، در تیزرهایی که اپل به منظور معرفی فناوری جدید ارائه نموده است، از یک نوار لمسی در بالای صفحه کلید استفاده شده که انعطاف بیشتری را برای کاربران مک‌بوک، فراهم می‌نماید.

گفتنی است، صنعت تولید لپ‌تاپ نیز به تبع سایر تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیک، به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، با تغییر و تحولات جدی روبرو شده است. برای مثال، لنوو در تلاش برای تولید نوعی لپ‌تاپ جدید با صفحه‌نمایش تاشو و انعطاف‌پذیر است. شرکت «Dell»، دیگر تولیدکننده مشهور لپ‌تاپ نیز، پتنتی به ثبت رسانیده که در آن، محصولی با دو صفحه‌نمایش قابل جدا شدن را توصیف می‌کند. به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، به کلی با نمونه‌های فعلی، چه از نظر ظاهر و چه از نظر کارکرد، متفاوت خواهند بود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day