امروزه پتنت به یک ابزار کلیدی برای اغلب شرکتهای فناور بزرگ و کوچک بدل شده است؛ بهطوری که سالانه هزاران و حتی گاه میلیونها دلار، صرف ثبت اختراعات و محافظت از آنها میشود. دقت در روند ثبت اختراعات هر شرکت، نشان میدهد که آنها از یک دستورالعمل و سیاست مشخص در این زمینه پیروی میکنند. برای مثال، نگاهی در درخواستهای ثبت پتنت شرکت والمارت، نشان میدهد که اغلب آنها در حوزه تحویل خودکار سفارشات است، مسئلهای که نشان از تمرکز این خردهفروش بزرگ جهان، بر این موضوع دارد. مثال دیگر، شرکت اسپاتیفای «Spotify» است که بیشتر بر سیستمهایی برای شخصیسازی تجارب مشتریان تأکید دارد. البته برخی مواقع، استثناهایی هم وجود دارد که از آن جمله، میتوان به شرکت مشهور تسلا اشاره نمود. اگرچه این شرکت در زمینه طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی فعالیت دارد، اما طیف وسیعی از پتنتهای مختلف و با موضوعات بسیار دور از حوزه فعالیت اصلی خود به ثبت رسانیده است که به عنوام مثال میتوان به سیستم تصفیه پسماند این شرکت، اشاره نمود.
یک نکته کلیدی در سیاستهای ثبت اختراع که باید به آن دقت داشت، محدودیت منابع است. شرکتها، حتی بزرگترین آنها مانند مایکروسافت و گوگل، دارای منابع و زمان محدود برای ثبت اختراعات متعدد خود هستند و به همین دلیل، باید دقت کافی در استراتژیهای اتخاذ شده داشته باشند. در ادامه، سعی شده تا برخی از اختراعات غیرعادی شرکتهای بزرگ در سالهای اخیر، مرور گردد:
۱. شرکت «IBM» در سال ۲۰۱۵ میلادی پتنتی به ثبت رسانید که یک پهپاد با قابلیت تشخیص چهره افراد و تحویل نوشیدنی جهت رفع خستگی را معرفی مینمود. این پتنت، یک ایده غیرمعمول مبتنی بر هوش مصنوعی است که با توجه به قابلیتهای فناورانه «IBM»، توسعه یافته است. اینکه هدف این شرکت از ثبت اختراع، تجاریسازی آن در آینده نزدیک خواهد بود یا خیر، باید به انتظار بنشینیم!
۲. مدل کسبوکار اسپاتیفای، مبتنی بر تجارب رسانهای شخصی کاربر است. با این حال، این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی، پتنتی با موضوع پارک خودرو به ثبت رسانیده که به کاربران کمک میکند تا بهترین جای پارک خودرو را یافته و مسیریابی به آن مکان را در کمترین زمان ممکن انجام دهند. با فناوری معرفی شده در پتنت به شماره «US10066954B1»، دیگر لازم نیست حتی یک لحظه برای یافتن جای پارک خودرو منتظر بمانید!
۳. والمارت در طی سالهای اخیر، در تلاش برای توسعه یک سیستم همهجانبه و گسترده برای نظارت بر کار کارکنان خود و حتی مشتریان بوده است. پتنت اخیر این شرکت، یک ایده عجیب را مطرح میکند: استفاده از سنسورهای مختلف برای استراق سمع از کارکنان و مشتریان که میتواند معیاری برای سنجش عملکرد کارکنان محسوب شود. تصور کنید که در یک فروشگاه در حال خرید هستید و تمامی مکالمات شما با همسر یا دوستتان، از سوی والمارت شنود شود؛ مطمئناً ایده جالبی به نظر نمیرسد اما چرا؟!
۴. مایکروسافت به دنبال راههایی برای کاهش مصرف انرژی در نگهداری مراکز داده زیر آب است. پتنت اخیر این شرکت به شماره «US20180352680»، نوعی مراکز داده را معرفی میکند که نیاز کمتری به انرژی برای خنک نگه داشتن سختافزارها و حفظ عملکرد مطلوب در آب اقیانوسها دارند. تجاریسازی کامل این فناوری، در مراحل پایانی است و مایکروسافت در ژوئن سال گذشته، اقدام به آزمایش آن در سواحل اسکاتلند نمود.