بکارگیری نشان تجاری رد اعتبار شده مک‌دونالد توسط رقیب سوئدی
۰۲ اسفند ۱۳۹۷

بکارگیری نشان تجاری رد اعتبار شده مک‌دونالد توسط رقیب سوئدی

تصور نمایید که شما یک غول صنعت غذای فوری هستید که ناگهان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نشان تجاریتان را از شما می‌گیرند. بدترین اتفاقی که می‌تواند رخ دهد، چیست؟ درست حدس زدید؛ رقبا به شکلی بی‌رحمانه، از این نشان تجاری برای تصاحب بخشی از سهم بازار شما استفاده خواهند کرد. این اتفاق، به شکل عینی برای مک‌دونالد اتفاق افتاده است. شرکت سوئدی «برگر کینگ»، در یک بیانیه مطبوعاتی، خبر از ارائه منوی جدیدی با عنوان «Not Big Macs»، برای غذاهای فوری خود داده است.

این کمپین تبلیغاتی که به مدت محدود و در مناطقی خاص از سوئد اجرا می‌گردد، در واکنش به ناکامی رقیب مشهور این شرکت، مک‌دونالد و در از دست دادن نشان تجاری کلیدی خود در اتحادیه اروپا، انجام خواهد گرفت. گفتنی است، دفتر مالکیت فکری اروپا، در پرونده حقوقی مک‌دونالد و یک رستوران زنجیره‌ای کوچک در ایرلند به نام «Supermac»، رأی به آزاد شدن استفاده از نشان مشهور «Big Mac» داد. این در حالیست که این شرکت از سال ۱۹۹۶ میلادی، از این عبارت به صورت اختصاصی در منوی غذایی خود استفاده نموده و با رأی دادگاه، استفاده از این عبارت برای دیگر رقبا نیز آزاد گردید.

رقیب سوئدی، از این قضیه به بهترین نحو استفاده نموده و از عباراتی مانند «مثل بیگ مک اما واقعاً بزرگ»، «برگر بیگ مک، همان که آرزویش را داشتید» و «هر چیزی، اما یک بیگ مک»، برای ترغیب مشتریان به استفاده از محصولاتش اقدام نموده است. ویدئوی انتشار یافته از مشتریان این شرکت در یوتیوب، صفی طولانی از آن‌ها را نشان می‌دهد که در حال سفارش از منوی جدید هستند. گفتنی است، اشاره به رقبا، به‌ویژه مک‌دونالد که اصطلاحاً «Trolling MacDonald’s» نام دارد، یکی از سرگرمی‌های اخیر برگر کینگ در حوزه بازاریابی است. این شرکت، یک برگر جدید با گوشتی برابر با ۱۷۵ درصد بیشتر از نمونه‌های مشابه مک‌دونالد عرضه نموده و نام آن را «Big King XL» نام نهاده است.

لازم به ذکر است، مک‌دونالد بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای جهان محسوب شده که با بیش از ۳۵۰۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور جهان، روزانه به بیش از ۶۴ میلیون مشتری، خدمات غذایی ارائه می‌نماید. با توجه به سبد محصولات متنوع مک‌دونالد که با توجه به ذائقه و شرایط محیطی هر کشور ارائه می‌گردد، با استقبال چشمگیر مردم از شعب مختلف آن، درآمد این شرکت در سال‌های اخیر، از مرز ۲۴ میلیارد دلار گذشته است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)
۱۷ دی ۱۳۹۸

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)

کانون پتنت ایران، در راستای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود و با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مالکیت فکری و مزایای آن، برنامه‌ای مدون برای آموزش آنلاین و غیرحضوری، تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری» را در دستور کار خود قرار داده است. در این برنامه که شامل برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی منظم در سه‌شنبه‌های مختلف فصل زمستان است، مخاطبین با مهم‌ترین موضوعات مالکیت فکری آشنا خواهند شد.

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران
۱۵ دی ۱۳۹۸

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران که فعالیت خود را در سال ۹۷ و با هدف آموزش مخاطب‌محور در حوزه مالکیت فکری آغاز نمود، در راستای اهداف کانون پتنت به منظور ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اولین تقویم آموزشی خود را در پاییز امسال منتشر ساخت. با توجه به استقبال قابل توجه صورت گرفته از دوره‌های برگزار شده در پاییز سال جاری، آکادمی اقدام به تدوین دومین تقویم آموزشی خود، تحت عنوانه تقویم آموزشی زمستانه نموده که شامل دوره‌های متنوع حضوری و همچنین آموزش مجازی می‌باشد.

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران
۱۲ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران

در راستای استقبال قابل توجه مخاطبین از وبینارهای برگزار شده پیشین کانون پتنت ایران، آکادمی کانون در برنامه زمستانه خود نیز، وبینارهایی را در نظر گرفته که یکی از آن‌ها در مورخ هفدهم دی‌ماه سال جاری و با عنوان «آشنایی با مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد.

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ دی ۱۳۹۸

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوعات متنوع مالکیت فکری را برنامه‌ریزی نموده که تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد. در همین راستا، اولین وبینار این مجموعه با موضوع «آشنایی با مالکیت فکری»، سه‌شنبه گذشته مورخ ۲۴ دی ماه برگزار گردید. آموزش‌های مد نظر، در سرفصل‌هایی شامل «اهمیت دارایی‌های فکری»، «تعاریف دارایی‌های فکری و حوزه شمول آن‌ها»، «قلمرو و مصادیق دارایی‌های فکری و نحوه حمایت از آن‌ها»، «مسیرهای حفاظت از دارایی‌های فکری» و همچنین «مثال‌هایی از مصادیق دارایی‌های فکری»، ارائه گردید.

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران
۱۹ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای برنامه‌های مدون خود به منظور آموزش مخاطب‌محور در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری کارگاه جدیدی با عنوان «علامت تجاری» نموده که در مورخ ۲۶ دی‌ماه سال جاری، از ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می‌نماید.

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹
۲۲ دی ۱۳۹۸

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹

در سال گذشته میلادی، دنیای مالکیت فکری با تغییر و تحولات مختلفی روبرو شد، روند فزاینده ثبت انواع حقوق مالکیت فکری در سطح جهان ادامه یافت، چین سلطه خود به‌عنوان کشور پیشگام در حوزه «IP» را گسترده‌تر نمود و برخی از شرکت‌های فناور بزرگ، به دعاوی حقوقی گسترده و جنجالی خود پایان دادند. در این نوشتار، بنا به اعلام پایگاه تحلیلی «IAM»، داستان‌های مهم و منتخب مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹ میلادی، با تمرکز بر تحولات بازار و مبادلات دارایی‌های فکری مرور شده است.

IAM