فناوری جدیدی که می‌تواند هر خودروی دلخواهی را به یک خودروی خودران بدل کند!
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ فناوری جدیدی که می‌تواند هر خودروی دلخواهی را به یک خودروی خودران بدل کند!

جنرال موتورز، در زمره شرکت‌هایی است که سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه خودروهای خودران انجام داده است. این شرکت در سال گذشته میلادی، بالغ بر ۲.۲۵ میلیارد دلار، بر روی فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه صرف نمود و حتی به منظور دستیابی به فناوری‌های جدید، همکاری‌هایی با شرکت هوندا آغاز نمود. اما یک خودروی خودران، چه تفاوتی با دیگر خودروهای معمول دارد؟ مسلماً خودروهای دارای فناوری هدایت خودکار، تفاوت‌های فراوانی از نظر نوع کارکرد و فناوری‌های پیشرفته بکار رفته در آن‌ها با خودروهای معمول دارند؛ اما در شکل ظاهری و در نگاه اول، نداشتن پدال و فرمان، از نخستین تفاوت‌ها محسوب می‌شود. جنرال موتورز نیز از همین ایده برای ثبت فناوری جدید خود استفاده نموده است.

این شرکت، اخیراً موفق به اخذ گواهی تأیید اختراع به شماره «US10167015B2»، از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» شده است که نشان می‌دهد چگونه موتور و حسگرهای پدال و فرمان، همراه با برخی حسگرهای اضافی و رایانه‌های استفاده شده در خودرو، می‌توانند هر خودرویی را به صورت خودکار، هدایت نمایند. جالب این‌که پتنت جدید جنرال موتورز که با عنوان «سیستمی برای تکمیل خودکارسازی هدایت وسایط نقلیه» ارائه شده، تنها دو پدال (گاز و ترمز) در نظر گرفته شده است و عملاً قابلیت استفاده برای خودروهای دارای سیستم انتقال قدرت دستی (دنده‌ای) را ندارد و تنها برای خودروهای دارای کلاچ اتوماتیک، قابل استفاده خواهد بود.

در این پتنت، امکانات جانبی بسیار جالبی نیز پیش‌بینی شده است؛ به عنوان مثال، سیستم می‌تواند با یک تلفن هم کنترل شود؛ خودرو می‌تواند خودش را پارک نموده و زمانی که شما آماده خروج از خودرو هستید، درب را برای شما باز نموده تا شما پیاده شوید. بزرگ‌ترین مزیت فناوری ارائه شده توسط جنرال موتورز، این است که خودروهای فعلی، تنها با کمی تغییرات و افزودن چند حسگر، می‌توانند به یک خودروی خودران تبدیل شوند.

گفتنی است، در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروساز و فناور، مانند اپل، تسلا و فورد، به حوزه خودروهای خودران ورود نموده‌اند و جنرال موتورز نیز مجبور است که در میان این رقبای قدرتمند، به منظور تعیین استراتژی‌های آتی خود، از فناوری‌های احتمالیش محافظت نموده تا نه تنها از رقبا عقب نباشد، بلکه دست آن‌ها را در زمینه فعالیت در برخی موارد خاص، کوتاه نماید. البته این‌که آیا استراتژی جنرال موتورز از ثبت این پتنت، تجاری‌سازی و عرضه آن به بازار است، نیاز به گذر زمان داشته و در سال‌های آتی مشخص خواهد شد.

پربازدید‌ترین‌ها

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

رویداد رصد، توسعه و مدیریت دارایی های فکری پیشران توسعه فناوری های نوظهور
۲۳ بهمن ۱۴۰۲

رویداد رصد، توسعه و مدیریت دارایی های فکری پیشران توسعه فناوری های نوظهور

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همکاری شهرک علمی و فناوری اصفهان برگزار می‌کند.

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.