فناوری جدیدی که می‌تواند هر خودروی دلخواهی را به یک خودروی خودران بدل کند!
۰۴ اسفند ۱۳۹۷

فناوری جدیدی که می‌تواند هر خودروی دلخواهی را به یک خودروی خودران بدل کند!

جنرال موتورز، در زمره شرکت‌هایی است که سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه خودروهای خودران انجام داده است. این شرکت در سال گذشته میلادی، بالغ بر ۲.۲۵ میلیارد دلار، بر روی فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه صرف نمود و حتی به منظور دستیابی به فناوری‌های جدید، همکاری‌هایی با شرکت هوندا آغاز نمود. اما یک خودروی خودران، چه تفاوتی با دیگر خودروهای معمول دارد؟ مسلماً خودروهای دارای فناوری هدایت خودکار، تفاوت‌های فراوانی از نظر نوع کارکرد و فناوری‌های پیشرفته بکار رفته در آن‌ها با خودروهای معمول دارند؛ اما در شکل ظاهری و در نگاه اول، نداشتن پدال و فرمان، از نخستین تفاوت‌ها محسوب می‌شود. جنرال موتورز نیز از همین ایده برای ثبت فناوری جدید خود استفاده نموده است.

این شرکت، اخیراً موفق به اخذ گواهی تأیید اختراع به شماره «US10167015B2»، از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» شده است که نشان می‌دهد چگونه موتور و حسگرهای پدال و فرمان، همراه با برخی حسگرهای اضافی و رایانه‌های استفاده شده در خودرو، می‌توانند هر خودرویی را به صورت خودکار، هدایت نمایند. جالب این‌که پتنت جدید جنرال موتورز که با عنوان «سیستمی برای تکمیل خودکارسازی هدایت وسایط نقلیه» ارائه شده، تنها دو پدال (گاز و ترمز) در نظر گرفته شده است و عملاً قابلیت استفاده برای خودروهای دارای سیستم انتقال قدرت دستی (دنده‌ای) را ندارد و تنها برای خودروهای دارای کلاچ اتوماتیک، قابل استفاده خواهد بود.

در این پتنت، امکانات جانبی بسیار جالبی نیز پیش‌بینی شده است؛ به عنوان مثال، سیستم می‌تواند با یک تلفن هم کنترل شود؛ خودرو می‌تواند خودش را پارک نموده و زمانی که شما آماده خروج از خودرو هستید، درب را برای شما باز نموده تا شما پیاده شوید. بزرگ‌ترین مزیت فناوری ارائه شده توسط جنرال موتورز، این است که خودروهای فعلی، تنها با کمی تغییرات و افزودن چند حسگر، می‌توانند به یک خودروی خودران تبدیل شوند.

گفتنی است، در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروساز و فناور، مانند اپل، تسلا و فورد، به حوزه خودروهای خودران ورود نموده‌اند و جنرال موتورز نیز مجبور است که در میان این رقبای قدرتمند، به منظور تعیین استراتژی‌های آتی خود، از فناوری‌های احتمالیش محافظت نموده تا نه تنها از رقبا عقب نباشد، بلکه دست آن‌ها را در زمینه فعالیت در برخی موارد خاص، کوتاه نماید. البته این‌که آیا استراتژی جنرال موتورز از ثبت این پتنت، تجاری‌سازی و عرضه آن به بازار است، نیاز به گذر زمان داشته و در سال‌های آتی مشخص خواهد شد.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی
۳ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی

کانون پتنت ایران، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)» را برگزار می‌نمایند. هدف از این کمپ که در مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری است، تا با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها، آشنا شوند.

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» نموده است. در این کارگاه که در مورخ ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با هدف تسهیل ارتباط بین دارندگان حقوق پتنت‌ها و اخذکنندگان بالقوه مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نموده است. این پلتفرم جدید که «Patents 4 Partnerships» نام دارد، در گام ابتدایی در برگیرنده مجموعه‌ای از گواهی‌های ثبت اختراع و پرونده‌های انتشار یافته مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده که آن‌ها را برای واگذاری مجوز، در دسترس قرار داده است. البته این پلتفرم در آینده با توسعه‌هایی نیز همراه بوده و ممکن است حوزه‌های دیگری را نیز شامل شود.

USPTO
سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده

شرکت ژاپنی هوندا، سیستم کیسه هوای جدیدی برای خودروهای خود ابداع نموده که در عین توجه به ایمنی سرنشینان، به افراد حاضر در خارج از خودرو نیز توجهی ویژه دارد. سیستم ابداعی هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوا و حسگرهای خاصی است که در صورت هر گونه برخورد، شدت آسیب‌ها به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را کاهش می‌دهد. در این سیستم حفاظتی، حسگرها اندازه و فاصله شیء (مثلاً یک موتورسیکلت یا یک عابر پیاده) را اندازه‌گیری نموده و بر اساس اطلاعات دریافتی، کیسه هوای خارجی با سرعت کافی و در لحظه مناسب عمل می‌کند.

Ride Apart
حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد

اپل در ادامه تلاش‌های قبلی خود برای توسعه و تجاری‌سازی حلقه هوشمند «Apple Ring»، نوآوری جدیدی ارائه نموده است. این شرکت در پتنت جدید خود، بر نحوه کنترل دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، با استفاده از حرکات از پیش تعریف شده دست متمرکز شده است. حلقه بی‌سیم، بر روی یک یا چند انگشت کاربر قرار گرفته و در پاسخ به تشخیص ورودی‌ها که می‌تواند یک حرکت خاص دست و یا حتی لمس حلقه از سوی کاربر باشد، دستورالعملی تعریف شده را به‌عنوان خروجی به اجرا در می‌آورد. این خروجی، نوعی ارتباط بی‌سیم با یک دستگاه الکترونیک خارجی است.

patentlyapple
تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری

اختلاف دو میلیارد دلاری «تسلا» و «نیکولا»، بر سر شباهت بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در کامیون‌های تولیدی این دو شرکت، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر آخرین رأی صادر شده در خصوص این دعوی بزرگ، درخواست تسلا مبنی بر رد اعتبار یکی از پتنت‌های نیکولا، تأیید نشده و همین موضوع، یک پیروزی اولیه برای نیکولا محسوب می‌گردد که این شرکت را یک گام دیگر تا دستیابی به ۲ میلیارد دلار خسارت نزدیک می‌نماید.

Auto Blog