ارسال و تحویل سفارشات آمازون از طریق اتوبوس‌های عمومی
۰۵ اسفند ۱۳۹۷

ارسال و تحویل سفارشات آمازون از طریق اتوبوس‌های عمومی

آمازون به تازگی موفق به دریافت یک گواهی ثبت اختراع شده که مشتریان را قادر می‌سازد تا بسته‌های خریداری شده از وب‌سایت آمازون را از اتوبوس‌های عمومی و وسایل نقلیه مشابه دریافت نمایند. بنا بر توضیحات این پتنت، کاربر می‌تواند انتخاب کند که مرسولات سفارشی او، در یک مکان تحویل متحرک که کاربر هر روز از محل کار تا خانه خود طی می‌نماید، یا به یک ایستگاه اتوبوس و یا هر محل دیگری که برای کاربر مناسب است، تحویل داده شود. مکان متحرک را می‌توان با «GPS» ردیابی نموده و هنگامی که مرسولات در حال نزدیک شدن به کاربر باشند، کاربر از طریق یک متن یا یک تماس تلفنی، از این مسئله باخبر می‌شود.

به مشتریانی که انتخاب نموده‌اند که بسته‌ها را در یک مکان متحرک دریافت نمایند، یک کد دسترسی داده می‌شود که برای باز کردن محفظه ذخیره‌سازی که حاوی بسته است، قابل استفاده خواهد بود. این پیشنهاد، بیشتر مخصوص مشتریانی است که نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند که بسته‌هایشان را در خانه خود تحویل بگیرند.  این اولین باری نیست که مفهوم استفاده از حمل‌ونقل عمومی، برای تحویل سفارشات به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز، گزارش‌هایی در مورد طرح آمازون برای ارائه بسته‌ها با استفاده از مترو و اتوبوس شنیده می‌شد. مفهوم تحویل بسته‌ها در مکان‌های متحرک، از برنامه‌های طولانی مدت آمازون، «UPS» و دیگر فعالان این حوزه است. به این منظور، در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی، کمدها و محفظه‌هایی برای تحویل بسته در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. اگر مشتری برای رفتن به سر کار از اتوبوس استفاده کند، یا نزدیک به یک ایستگاه اتوبوس زندگی می‌کند، بهره‌گیری از کمدهای ذخیره‌سازی در یک اتوبوس هم قابل توجیه خواهد بود.

گفتنی است، مشخص نیست که آمازون چه برنامه‌ای برای استفاده از این اختراع دارد. پتنت‌های زیادی تا به حال توسط شرکت‌های مختلف ثبت‌شده‌اند که برخی از آن‌ها، سال‌ها بعد اجرا شده‌ و بسیاری هم، هرگز اجرایی نشده‌اند. در این مورد، آمازون تقریباً پنج سال پس از ثبت اختراع، موفق به اخذ تأییده اختراع شده است و جالب اینجاست که «کوشال موکش» که اسمش به‌عنوان مخترع در این پتنت آمده، در حال حاضر برای شرکت والمارت کار می‌کند.

این اختراع را می‌توان جدیدترین ایده آمازون در زمینه ارسال بهینه سفارشات دانست. این شرکت، سرمایه‌گذاری وسیعی در این زمینه انجام داده و با نوآوری‌های مداوم، در پی این است که روش‌هایی کم‌هزینه و کارآمد، برای ارسال سفارشات در کمترین زمان ممکن بیابد. به عنوان مثال، کمی بیش از پنج سال پیش، تقریباً هم‌زمان با ثبت درخواست پتنت مذکور، آمازون پتنتی را برای «پیش‌بینی تحویل» به دست آورد. علاوه بر این، در اواخر سال ۲۰۱۶، آمازون گواهی ثبت اختراعی را برای تحویل سفارشات از طریق پهپادهای هوشمند با قابلیت تشخیص و واکنش به حرکات و صدای کاربران به ثبت رسانید. شاید برخی از این ایده‌ها در نگاه اول عملی نباشند، اما شواهد نشان می‌دهد که این غول تجارت الکترونیک، به دنبال راه‌های جدیدی برای ایجاد نوآوری و کاهش هزینه‌های خود است.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.