ارسال و تحویل سفارشات آمازون از طریق اتوبوس‌های عمومی
۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ارسال و تحویل سفارشات آمازون از طریق اتوبوس‌های عمومی

آمازون به تازگی موفق به دریافت یک گواهی ثبت اختراع شده که مشتریان را قادر می‌سازد تا بسته‌های خریداری شده از وب‌سایت آمازون را از اتوبوس‌های عمومی و وسایل نقلیه مشابه دریافت نمایند. بنا بر توضیحات این پتنت، کاربر می‌تواند انتخاب کند که مرسولات سفارشی او، در یک مکان تحویل متحرک که کاربر هر روز از محل کار تا خانه خود طی می‌نماید، یا به یک ایستگاه اتوبوس و یا هر محل دیگری که برای کاربر مناسب است، تحویل داده شود. مکان متحرک را می‌توان با «GPS» ردیابی نموده و هنگامی که مرسولات در حال نزدیک شدن به کاربر باشند، کاربر از طریق یک متن یا یک تماس تلفنی، از این مسئله باخبر می‌شود.

به مشتریانی که انتخاب نموده‌اند که بسته‌ها را در یک مکان متحرک دریافت نمایند، یک کد دسترسی داده می‌شود که برای باز کردن محفظه ذخیره‌سازی که حاوی بسته است، قابل استفاده خواهد بود. این پیشنهاد، بیشتر مخصوص مشتریانی است که نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند که بسته‌هایشان را در خانه خود تحویل بگیرند.  این اولین باری نیست که مفهوم استفاده از حمل‌ونقل عمومی، برای تحویل سفارشات به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز، گزارش‌هایی در مورد طرح آمازون برای ارائه بسته‌ها با استفاده از مترو و اتوبوس شنیده می‌شد. مفهوم تحویل بسته‌ها در مکان‌های متحرک، از برنامه‌های طولانی مدت آمازون، «UPS» و دیگر فعالان این حوزه است. به این منظور، در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی، کمدها و محفظه‌هایی برای تحویل بسته در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. اگر مشتری برای رفتن به سر کار از اتوبوس استفاده کند، یا نزدیک به یک ایستگاه اتوبوس زندگی می‌کند، بهره‌گیری از کمدهای ذخیره‌سازی در یک اتوبوس هم قابل توجیه خواهد بود.

گفتنی است، مشخص نیست که آمازون چه برنامه‌ای برای استفاده از این اختراع دارد. پتنت‌های زیادی تا به حال توسط شرکت‌های مختلف ثبت‌شده‌اند که برخی از آن‌ها، سال‌ها بعد اجرا شده‌ و بسیاری هم، هرگز اجرایی نشده‌اند. در این مورد، آمازون تقریباً پنج سال پس از ثبت اختراع، موفق به اخذ تأییده اختراع شده است و جالب اینجاست که «کوشال موکش» که اسمش به‌عنوان مخترع در این پتنت آمده، در حال حاضر برای شرکت والمارت کار می‌کند.

این اختراع را می‌توان جدیدترین ایده آمازون در زمینه ارسال بهینه سفارشات دانست. این شرکت، سرمایه‌گذاری وسیعی در این زمینه انجام داده و با نوآوری‌های مداوم، در پی این است که روش‌هایی کم‌هزینه و کارآمد، برای ارسال سفارشات در کمترین زمان ممکن بیابد. به عنوان مثال، کمی بیش از پنج سال پیش، تقریباً هم‌زمان با ثبت درخواست پتنت مذکور، آمازون پتنتی را برای «پیش‌بینی تحویل» به دست آورد. علاوه بر این، در اواخر سال ۲۰۱۶، آمازون گواهی ثبت اختراعی را برای تحویل سفارشات از طریق پهپادهای هوشمند با قابلیت تشخیص و واکنش به حرکات و صدای کاربران به ثبت رسانید. شاید برخی از این ایده‌ها در نگاه اول عملی نباشند، اما شواهد نشان می‌دهد که این غول تجارت الکترونیک، به دنبال راه‌های جدیدی برای ایجاد نوآوری و کاهش هزینه‌های خود است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day