تغییر در معادلات رقابتی فناوری اصلاح ژنتیکی با پتنت جدید دانشگاه کالیفرنیا
۰۶ اسفند ۱۳۹۷ تغییر در معادلات رقابتی فناوری اصلاح ژنتیکی با پتنت جدید دانشگاه کالیفرنیا

دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، اقدام به تأیید اختراع جدیدی با موضوع اصلاح ژنتیکی نموده که متعلق به دانشگاه کالیفرنیا است. پتنت جدید اعطا شده به این دانشگاه، می‌تواند رقابت بر سر این فناوری ارزشمند را با مؤسسه فناوری ماساچوست «MIT» و دانشگاه‌ هاروارد که آن‌ها هم پتنت‌هایی در این زمینه دارند، وارد فاز جدیدی نماید. دانشگاه کالیفرنیا با دریافت این گواهی، به یک دارایی فکری با ارزش بالقوه بسیار بالا دست یافته است، چراکه فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»، یک فناوری انقلابی و با کاربردهای بسیار وسیع است. در خصوص ارزش بالای این فناوری، ذکر این موضوع کافی است که تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی و زیست‌فناوری و نیز دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی پیشرو، بر آن متمرکز شده‌اند.

لازم به ذکر است که اطلاعیه «USPTO» مبنی بر تأیید درخواست ثبت پتنت مذکور، در اوایل ماه فوریه سال جاری انتشار یافته و علی‌القاعده، اعطای گواهی ثبت اختراع، ظرف ۸ هفته آینده انجام خواهد گرفت. با توجه به پتانسیل‌های فراوان فناوری «CRISPR» در حوزه‌های مختلف از جمله درمان انواع بیماری که بالغ بر میلیاردها دلار ارزش دارد، دستیابی به این پتنت، به معنای گامی بزرگ از سوی دانشگاه کالیفرنیا است. «الدورا الیسون»، استراتژیست ارشد دانشگاه کالیفرنیا در حوزه مالکیت فکری و ثبت اختراع، با تأکید بر ارزش این فناوری اظهار داشت: «پتنت جدید، شامل استفاده از فناوری CRISPR Case 9، در هر محیط سلولی یا غیرسلولی است.»

گفتنی است، دانشگاه‌های توسعه‌دهنده فناوری اصلاح ژنی، همگی مدعی مالکیت بر فناوری مذکور هستند و حتی «دیوید کامرون»، سخنگوی مؤسسه تحقیقاتی «Broad Institute»، عقیده دارد که پتنت جدید کالیفرنیا، نمی‌تواند اثری جدی بر وضعیت فعلی مالکیت بر این فناوری توسط این مؤسسه تحقیقاتی و دانشگاه‌های «MIT» و هاروارد داشته باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.