بکارگیری فناوری مادون‌قرمز برای غیرفعال نمودن هدفون‌ها در مواقع غیرضروری
۰۷ اسفند ۱۳۹۷ بکارگیری فناوری مادون‌قرمز برای غیرفعال نمودن هدفون‌ها در مواقع غیرضروری

شرکت بوز «Bose»، پتنت جدیدی در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، به ثبت رسانیده است که معرف روشی جدید برای افزایش طول عمر باتری هدفون‌های کوچک تولیدی این شرکت است. بر اساس این پتنت که در هفتم فوریه سال جاری میلادی، با عنوان «تعبیه حسگر در هدفون گوشی با استفاده از فناوری مادون‌قرمز» و با شماره «US20190045291» منتشر شده است، حسگرهای تعبیه شده در داخل هدفون‌ها، با شناسایی مواقعی که هدفون در گوش کاربر نبوده و یا از آن‌ها استفاده نمی‌شود، برای خاموش نمودن آن‌ها اقدام نموده و از این طریق، عمر مفید باتری‌ها و عملکرد هدفون‌های تولیدی شرکت را ارتقاء می‌دهد.

بنا بر توضیحات ارائه شده در این پتنت، مزیت اصلی استفاده از فناوری مادون‌قرمز در هدفون‌های کوچک، افزایش عمر باتری، با غیرفعال نمودن هدفون در مواقع غیرضروری است. در بسیاری از مواقع، با هدفون چیزی را گوش می‌کنید و پس از خاتمه، فراموش می‌کنید که آن را خاموش نمایید. علاوه بر این، ممکن است که هدفون را از گوشتان درآورید، ولی آن را خاموش نکنید. در این حالت، دیگر نمی‌توان مطمئن بود که پس یک فاصله زمانی چندساعته، آیا اگر بخواهید مجدد از هدفون استفاده نمایید، شارژی وجود خواهد داشت یا خیر؟ این مشکلی است که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند.

گفتنی است، شرکت اپل از ابتدای معرفی نسل جدید «AirPod»های خود، چنین قابلیتی را برای آن‌ها در نظر گرفته بود؛ اما شرکت بوز، در هدفون‌های بی‌سیم خود از این فناوری استفاده نمی‌کرد. در پتنت انتشار یافته، چندین سناریو ارائه شده است که در همگی آن‌ها، با استفاده از یک فرستنده و یک گیرنده مادون‌قرمز در هدفون، فرآیند غیرفعال‌سازی امکان‌پذیر می‌گردد. علاوه بر این، برخی قابلیت‌های جانبی دیگر نیز به کمک این فرستنده‌ها و گیرنده‌های جدید فراهم می‌گردد که از آن جمله، می‌توان به تشخیص قرارگیری صحیح هدفون در گوش، تنظیمات خودکار مربوط به صدا و حتی ارسال هشداری برای کاربر در خصوص احتمال افتادن و گم شدن هدفون را در نظر گرفت.

جالب اینجا است که حسگرهای مادون‌قرمز تعبیه شده در هدفون، سیگنال‌های خاصی منتشر می‌کنند که می‌تواند در پیدا کردن هدفون‌های گم شده نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار، از گوشی تلفن همراه و یا گیرنده مادون‌قرمز موجود در هدفون باقی‌مانده در گوش، استفاده می‌شود. همچنین شرکت بوز برنامه‌ای دارد که آخرین مکان هدفون را روی نقشه نشان می‌دهد. تنها ابهام در مورد این فناوری منحصربه‌فرد، این است که چرا بوز، استفاده از مادون‌قرمز را بهتر از بلوتوث می­داند. شاید فناوری مادون‌قرمز، به قدرت کمتری نیاز داشته و می‌تواند برای مدت طولانی‌تری کار کند.

لازم به ذکر است، اپل از شرکت‌های پیشرو در زمینه بهبود قابلیت‌های هدفون محسوب می‌شود و به تازگی، نوعی سنسور بیومتریک را برای هدفون‌های خود توصیف نموده که محل قرار گرفتن گوش چپ و راست را تشخیص داده و متناسب با آن، موسیقی را پخش می‌نمایند. این سنسورها، با قرار گرفتن در نزدیکی پوست، خروجی را بر اساس مکان خود تنظیم نموده و در نتیجه، نیازی به تعویض گوشی، وجود نخواهد داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.